Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forenklet forelegg

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble idag morges tatt i en fartskontroll, hvor jeg kjørte i 60 km/t (Trukket fra 3 km/t grunnet feilmargin. Gjorde forøvrig at jeg slapp prikker), i 50-sonen. Det er fullstendig rett og rimelig at jeg ble stoppet, da jeg brøt loven. Jeg er, tro det eller ei, takknemlig for å faktisk bli tatt, da jeg kanskje lærer noe av dette, samt at det viser at man aldri vet hvor og når politiet dukker opp.

Dog er jeg i en litt kjedelig situasjon økonomisk, noe som gjør at jeg absolutt hadde sett at jeg kunne beholdt de 1600 kronene. Det burde jeg forøvrig tenkt på før jeg tråkka litt for hardt på gasspedalen.

Men uansett, her til sakens egentlige tema: Jeg vet man kan utsette betalingen i inntil 2 måneder, men hvis jeg kontakter politidistriktet, er det noen mulighet for at de kan frafalle forelegget hvis jeg legger meg langflat, forklarer situasjonen og unnskylder meg? Eller er det bare å betale med ett smil?

Som sagt så er ikke dette noe jeg er uenig i, men noe jeg absolutt skulle vært foruten.

Anonymous poster hash: 2dd58...8c0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det høres ut som om du vedtok det forenklede forelegget på stedet? Da er det bare å betale, og glemme det så fort som mulig (og være glad for at du ikke kjørte enda fortere).

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du vedtok det forenklede forelegget på stedet? Da er det bare å betale, og glemme det så fort som mulig (og være glad for at du ikke kjørte enda fortere).

Jeg vedtok på stedet ja! Jeg vet jeg antageligvis hadde kommet unna med det hvis jeg ville, ved å tvinge politiet til å føre saken for rettssystemet. Det ville de neppe tatt seg alt bryet med, vil jeg tro.

Velger heller å stå til ansvar for handlingene mine, og kanskje håpe på litt goodwill hos politiet, hvis det finnes en sjangse.

Lenke til kommentar

Du har vedtatt, hvilket er det samme som å legge seg langflat, så boten vil ikke forfalle dersom du oppsøker politikammeret. Poenget med boten er jo at det skal svi litt, og det passer sjeldent for folk flest å få en bot, den kommer alltid på et ugunstig tidspunkt. Men, du kan dele opp beløpet, og dette mener jeg det skal være informert om på den blanketten du har fått, eventuelt så heter det "statens innkrevningssentral" som skal kontaktes for å dele det opp. Personlig ville jeg ikke anbefalt å nekte på et forenklet forelegg (selvfølgelig hvis jeg er totalt uenig), den rettsrunden og bryet er ikke verdt 1600kr, smart det du gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg vedtok på stedet ja! Jeg vet jeg antageligvis hadde kommet unna med det hvis jeg ville, ved å tvinge politiet til å føre saken for rettssystemet. Det ville de neppe tatt seg alt bryet med, vil jeg tro.

Velger heller å stå til ansvar for handlingene mine, og kanskje håpe på litt goodwill hos politiet, hvis det finnes en sjangse.

Når det gjelder bøter tror jeg ikke det er mye goodwill hos politiet, ihvertfall ikke når du først har fått tildelt og godtatt en bot. Du forteller det som du "var snill" med politet da du ikke valgte retten, det er ikke tilfelle, det er en sak du hadde tapt og mest sannsynlig kostet deg masse utgifter. Selvfølgelig kunne de henlagt saken, men det er verdens dummeste risiko å ta når du kan slippe unna med 1600 kroner.

Det er fort gjort å ligge i 60 i en 50 sone så det er kjipt å bli tatt, men det er nok bare å betale.

Endret av MrL
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke en bot, men et forenklet forelegg ;-)

Ergo havner du ikke i bøteregisteret.

Når du har akseptert, så er egentlig ikke dette lenger noen sak mellom deg og Politiet, men mellom deg og Statens innkrevingssentral (som nevnt over her), så det er nok ingen vits i å ta kontakt med Politiet, mens innkrevingssentralen skal ha gode nedbetalingsordninger å foreslå for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...