Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forlsag til løsning for bedre signaler?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått installert Fiber fra Get med hastighet 100/100, men den hastigheten får jeg ikke på min stasjonære pc da Huawei routeren fra Get er ganske slow og pc'en står ca 5 meter unna med en tykk vegg i mellom. I tillegg må routeren stå bak en 55" TV.

Så på pc'en får jeg så vidt signaler i det hele tatt.

Når jeg plugger pc'en direkte i routeren med kabel så får jeg 100/100 så linja er OK.

Jeg har skjønt/lest meg til at jeg bør satse på en Dual Band router i steden, men siden ikke pc'en min støtter dette (tror jeg) så er vel eneste løsning å kjøpe et USB adapter som kan ta i mot signalene?

Finnes det billigere og eller bedre løsninger for å få best mulig utnyttelse av de 100/100 uten å plugge pc'en fysisk til router med kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville absolutt sett på muligheten for å strekke kabel. Det er billigere, du får full hastighet, maks stabilitet og maks respons. Ingen forstryrrelser og dårlige signaler. Du kan kjøpe kabel i løsvekt og terminere selv hvis du må gjennom vegger e.l.

Hvis ikke må du enten ty til USB-adapter eller kort med ekstern antenne, og helst med støtte for 5GHz-båndet. Merk at på 5GHz-båndet vil du som regel få enda dårligere signal enn på 2,4GHz. En annen mulighet kan kanskje være sånn stikkontaktnettverk. Usikker på hvilke hastigheter man kan få der dog.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at kabel er det beste, men det er fem meter i luftlinje til der routeren er og sikkert 30 meter kabel trengs for å legge opp dette noenlunde OK. men da får jeg en kabel som synes over alt og det vil jeg ikke ha.

Skal prøve å kjøpe meg en Dual Band router i dag. Asus har en til rundt 800,- samt en USB adapter som jeg dytter i pc'en som også støtter dual band. Da burde jeg (i følge han på supporten fra Get riktignok) få langt bedre hastighet...

Men er åpen for flere forslag...

Lenke til kommentar

En liten USB-sak bak på en stasjonær PC kan ofte fungere dårlig uansett fordi metallet i kassa kan skjerme for signalene. Kan være lurt å bruke USB skjøtekabel for å få donglen opp og fritt, eller kanskje prøve å snu/flytte PC-en. Eller hva med et nettvekskort med eksterne antenner som kan flyttes etter behov?

Dual Band er en ting, men det er vel nesten viktigere at enheten støtter høyere hastigheter hvis man skal utnytte 100/100.

Et lite hjertesukk: Ser stadig folk som skal ha fiber og høye hastigheter, men som ikke vil sette opp skikkelig nettverk (les: kabel) pga estetikk og/eller arbeid. Hva er vitsen med topp ytelse inn i huset når man "ødelegger" ytelsen med dårlig løsninger videre...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er forsåvidt helt enig med deg Mr D :)

Skal få Get til å strekke kabel og installere en nettverkskontakt på kontoret som jeg kan plugge pc'en rett inn i. Koster vel ikke mange kronene det vil jeg tro...

Da slipper jeg jo og kjøpe router og USB modem etc. så kan heller bruke pengene på dette :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Men kan jeg ikke bare bruke dette?

http://www.clasohlson.com/no/Netgear-HomePlug-XAVB5201-/38-5652#moreinfo

Så slipper jeg å vente på installatør.

Jeg kobler routeren i stua til en slik stikkontakt og kobler den andre kontakten i et ledig stikk på kontoret hvor den stasjonære står, for så og koble den stasjonære til denne kontakten med kabel.

Enklere kan det vel ikke gjøres?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det kan du, men faktisk hastighet vil variere veldig etter om begge dingsene står på samme kurs, samme faser eller ikke. Må testes i hvert tilfelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...