McShortFuse Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det er et irritasjonsmoment jeg skulle hatt litt hjelp med å fikse. De siste gangene jeg har søkt jobber (i dette tilfellet Oslo), har en ting dukket opp, enten i avslag eller iløpet av jobbintervjuer. Nemlig at jeg tydeligvis bor litt lengre utenfor Oslo enn det de jeg har søkt hos synes. Ironisk nok så har andre jeg kjenner godt, som bor enda lengre unna Oslo, klart å skaffe seg jobb der. Nå skal det sies at jeg poengterer det i hvert eneste søknadsbrev og jobbintervju at jeg er 100% villig til å flytte nærmere Oslo. Så hvordan kan jeg formulere oppgitt bosted i CV og søknader for at bedriftene, eller bemanningsbyråene skal vurdere meg på lik linje med andre søkere, uavhengig av hvor langt unna jeg bor? Må jeg poengtere det i CV at jeg er villig til å flytte på meg også? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Hadde samme problem selv. Endte med at jeg oppga adressen til venner som bodde nærmere arbeidsstedet. Voila, jobb (for min del hvert fall). Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 8. november 2014 Forfatter Del Skrevet 8. november 2014 Hehe, hvordan forholdt du deg til det trikset da det kom til jobbintervju da? Nevnte du at du bodde ved den adressen du oppga hvis de spurte? Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Det er et irritasjonsmoment jeg skulle hatt litt hjelp med å fikse. De siste gangene jeg har søkt jobber (i dette tilfellet Oslo), har en ting dukket opp, enten i avslag eller iløpet av jobbintervjuer. Nemlig at jeg tydeligvis bor litt lengre utenfor Oslo enn det de jeg har søkt hos synes. Ironisk nok så har andre jeg kjenner godt, som bor enda lengre unna Oslo, klart å skaffe seg jobb der. Nå skal det sies at jeg poengterer det i hvert eneste søknadsbrev og jobbintervju at jeg er 100% villig til å flytte nærmere Oslo. Så hvordan kan jeg formulere oppgitt bosted i CV og søknader for at bedriftene, eller bemanningsbyråene skal vurdere meg på lik linje med andre søkere, uavhengig av hvor langt unna jeg bor? Må jeg poengtere det i CV at jeg er villig til å flytte på meg også? Vri om... ikke si du er villig til å flytte til Oslo, si du bor for tiden "der eller der" men SKAL flytte til Oslo uavhengig om du får jobben eller ikke. Får du jobben så flytter du... får du ikke jobben, hva så om du flytter eller ikke!!! Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 8. november 2014 Forfatter Del Skrevet 8. november 2014 Godt poeng. Har helt klart flere ting å prøve ut. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Kva type jobb er det du søker på? Med mindre det er snakk om at du skal være tilkallingshjelp eller på andre måtar inngår i ei slags vaktordning så speler det vell ingen rolle for arbeidsgiver kor langt du må reise for å komme på jobb så lenge du er der når arbeidsdagen startar? Kva begrunnelse er det arbeidsgiver bruker når dei gir deg avslag og peikar på kvar du bur? Med mindre det foreligger grunnlag for at du må bu nært arbeidsplassen så er det merkeleg å gi avslag av den grunn. Kan det være andre ting som gjer at arbeidsgiver ikkje vil gi deg jobben? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Kva type jobb er det du søker på? Med mindre det er snakk om at du skal være tilkallingshjelp eller på andre måtar inngår i ei slags vaktordning så speler det vell ingen rolle for arbeidsgiver kor langt du må reise for å komme på jobb så lenge du er der når arbeidsdagen startar? Lang arbeidsvei=større sansynlighet for forsinkelser. Selv om man drar tidligere enn man trenger for å komme tidsnok, så er det mye man ikke kan ha kontroll på når man kjører langt. Men, å si at du skal eller har planer om å flytte er jo en god idè, selv om du egentlig bare skal flytte om du får jobben. Må jo strengt tatt ikke flytte heller, er få arbeidsgivere som bryr seg om sånt i etterkant vil jeg tro... Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Kva type jobb er det du søker på? Med mindre det er snakk om at du skal være tilkallingshjelp eller på andre måtar inngår i ei slags vaktordning så speler det vell ingen rolle for arbeidsgiver kor langt du må reise for å komme på jobb så lenge du er der når arbeidsdagen startar? Kva begrunnelse er det arbeidsgiver bruker når dei gir deg avslag og peikar på kvar du bur? Med mindre det foreligger grunnlag for at du må bu nært arbeidsplassen så er det merkeleg å gi avslag av den grunn. Kan det være andre ting som gjer at arbeidsgiver ikkje vil gi deg jobben? Jeg søker for det meste etter jobber innen IT-drift og support. Og ellers dreier det seg om andre lignende jobber innen IT. Den begrunnelsen som dukker opp mest er vel at arbeidsgiver hadde ønsket at jeg hadde bodd litt nærmere. Har vel ikke fått noe mer utfyllende avslag på den begrunnelsen enn dette. Om det er andre ting som gjør at jeg ikke får jobben? Det veit jeg ikke helt, måtte isåfall vært uflaks eller at de velger andre med mye mer erfaring som gjør at jeg ikke får jobb. Det er jo veldig surt at bosted skal ha så utslagsgivende effekt på en jobbsøkeprosess. Lenke til kommentar
Maurits91 Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Det er jo veldig surt at bosted skal ha så utslagsgivende effekt på en jobbsøkeprosess. veeeldig surt! Endret 10. november 2014 av Maurits91 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Jobbene du søker på har nok massevis av søkere og da vil de selvsagt velge noen lokale foran noen som bor langt unna. Med tanke på punktlighet spesiellt. Ingen liker en fyr som "alltid" kommer 15-20min for sent pga trafikkork, forsovelse etc. Endret 10. november 2014 av Bytex Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Tror ikke jeg skal ha noe problem med å komme for sent til en jobb. Jeg pleier å komme ganske nøyaktig, tilogmed litt for tidlig noen ganger. Men ja, det er nok en del søkere på hver enkelt jobb jeg søker på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Tror ikke jeg skal ha noe problem med å komme for sent til en jobb. Jeg pleier å komme ganske nøyaktig, tilogmed litt for tidlig noen ganger. Men ja, det er nok en del søkere på hver enkelt jobb jeg søker på. Problemet er jo ikke deg, men ting du ikke har oversikt over, som f.eks unormalt treig kø, omkjøring, ulykker osv som kan oppstå på veien. Jeg jobbet i oslo-området for noen år siden, de som måtte gjennom rush-trafikken kom jevnlig mye for seint pga trafikk osv. 1 Lenke til kommentar
McShortFuse Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Tror ikke jeg skal ha noe problem med å komme for sent til en jobb. Jeg pleier å komme ganske nøyaktig, tilogmed litt for tidlig noen ganger. Men ja, det er nok en del søkere på hver enkelt jobb jeg søker på. Problemet er jo ikke deg, men ting du ikke har oversikt over, som f.eks unormalt treig kø, omkjøring, ulykker osv som kan oppstå på veien. Jeg jobbet i oslo-området for noen år siden, de som måtte gjennom rush-trafikken kom jevnlig mye for seint pga trafikk osv. Det skjønte jeg, jeg tenkte bare sånn generelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå