ALeithe Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Hvordan kan jeg boote med både Linux, og WinXP? Jeg har prøvd og lilo, men da vil ikke XP starte. XP finner ikke en .chk..ett-ellerannet-fil... Jeg har også prøvd dette: http://linuxgazette.com/issue61/padala.html Men XP vil ikke.. Hjelp!!!! ALeithe 03.05.02: Jeg har nå fått det til! Dette er blitt til en diskusjon! ;*) [ Denne Melding var redigert av: aleithe på 2002-03-05 22:39 ] Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Quote: On 2002-02-20 23:14, ALeithe skrev:Hvordan kan jeg boote med både Linux, og WinXP?Jeg har prøvd og lilo, men da vil ikke XP starte. XP finner ikke en .chk..ett-ellerannet-fil...Jeg har også prøvd dette: http://linuxgazette.com/issue61/padala.htmlMen XP vil ikke..Hjelp!!!!I NEED SERIOUS HELP!!!!!!!!!!!<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: aleithe på 2002-02-21 02:48 ]</font> Gjør som meg....bruk kun oppstartsdiskett når du vil bruke Linux. Lilo har jeg ikke sansen for. Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 21. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2002 Ja, jeg har funnet ut at det er visst enkleste løsningen... Men jeg skal prøve litt til før jeg gir meg! Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Hei Jeg har selv hatt det problemet som du har. Det er mangen forskjellige løsninger. Det første er å bruke Boot programet Power quest boot magic. Det følger med i Partition Magic serien. (for windows) og så i det programmet så legger du til c: som xp og nå må du legge inn lilo/grub boten inn på nytt, men legg det denne gangen på partisjonen og ikke på mbr (Master boot record) Og så starter du programmet Boot magic i windows og så legger du til Linux partisjonen. Nå vil du få velge hva du vil bote opp. Du har valget mellom win9x (Winxp) eller linux Men når du velger winxp så vil du enda få winxp booten men der velger du xp. Det er litt stress å bruke det men det fungerer. Og at det går ann å bruke diskett er for tregt. Bruk heller Linux cd`en å bote linuxen med, det er raskere. Gidde du gje beskjed viss du får det til elller får problemer? Fra Tommy Ødegård Lenke til kommentar
Zofuzz Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Hmm..synes det er litt merkelig. Kjørte lenge Slackware 8.0 sammen med Windows XP. Skulle ikke tro det skulle være noen stor forskjell. Det jeg gjorde var å sette LILO til å velge mellom Windows og Linux partisjonene (Linux disken var master ,hda, og lilo lå i MBR på hda). Når jeg valgte Windows så gikk LILO til /dev/hdb1 og så kom NTloader (eller hva det nå er XP bruker) og alt funka fint. Jeg mener at jeg kanskje måtte fikse NTloader etter at jeg la inn Linux, men har lagt inn LILO på nytt mange ganger etter det og hadde ingen problemer. Men nå er Windows-sølet ute for godt! *digg* Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Det er veldig enkelt i linux, hardiskene blir addresert fra hda til uendelig (omtrent). Jeg har to disker hda og hdb. Slackware kjører på hdb1 (primary partition), mens windows XP kjører på hda1. Det du må gjøre er å velge at du vil legge LILO på MBR (dangerous står d) og deretter editerer du "/etc/lilo.conf" med vi (dårlig) det beste er jo da å bruke en emacs/text editor i X da dette er enklere og du slipper at den enten overskriver ditt og datt i dokumentet underveis osv............ Men alt kan være avhengig av hvilken versjon av LILO du har(?) En jeg kjenner kjører Debian [deb-ii-n] og der må man jo angi i lilo hvilket OS som er primary (altså det som vil boote hvis du ikke velger noe før timeout) Mens min er det den boot'en som står øverst (booter etter liste). Dette finner du ut av. Etter at du har fiksa lilo.conf lagrer du og enten går ut av X eller starter en terminal: skriv "lilo" hvis du nå før opp f.eks meldinga: Added XP* Added Linux da skal den fungere, hvis du ikke har gjort noe feil med den da _____________________________________________________ Slackware 8.0, alt annet er middelmådig......... Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Hei Det enkleste vil være å FJERNE windows XP, det er jo bare tull hele systemet, hva er de man ikke kan gjøre i linux som du plent trenger windows til? Det finnest jo WINE Det emulere jo windows programmer Bruk det :smile: Lenke til kommentar
Ge3k Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 HEHE Tommy, du har jo ikke fått wine til å fungere hjemme enda :smile: Når du har plass og har windows så kan du bruke det til det window$ er best til Roar Your best friend :razz: Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 grunen for at jeg bruker windows nå er fordi hardisken min har krasjet og linux vil ikke da boote opp. Og jeg får wine til å fungere, har wine.conf heime Lenke til kommentar
Ge3k Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 HEHE, har du emulert noe? Du har jo fortsatt windows (tror jeg) :smile: Jeg syns en kombinasjon av windows og linux er det beste. Jeg er diablo II avhengig, spiller til og med i skoletimene :smile: og det vil ikke gå like fort når det er emulert. Tommy, du må godtta at linux ikke er enn erstatning til alt i windows verdenen, (enda :razz:) Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Det er ein god erstatning. Linux har så MYE kulere og bedre programvare. eks gimp Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 2. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2002 Hehe.. det går ikke an å bruke bootmagic på xp, da den skriver over MBR, men jeg har fått det til på en annen måte:) Det jeg gjorde var: - Installere RedHat 7.2 med oppstartssektor på hda6 og boot-diskett - Skrive: > "dd if=dev/hda6 of=/boot.lnx bs=512 count=1" (med denne kommandoen kopierte jeg de 512 første bytene fra oppstartssektoren på hda6 inn på filen boot.lnx) > "mount -t vfat /dev/hda2 /mnt/win_c" (her monterte jeg hda2, som er c:, på en forhåndslaget mappe) > "cp boot.lnx /mnt/win_c" (kopiere filen til c:) - Så redigerte jeg boot.ini og la til "c:boot.lnx=Linux" (Bare i tilfelle noen skulle finne på det samme :smile: Men, jeg har funnet meg ett nytt problem: X vil ikke starte :C (ikke det at jeg MÅ ha X, men det er jo fint å ha noe grafisk når jeg skal f.eks. surfe, og diverse) Jeg finner ikke en passende X86 driver. Jeg har prøvd å laste ned nvidia-driveren til mitt HK, som er ett med nForce420 chipset, men jeg vet ikke om jeg har installert det rett? Jeg skriver "rpm -i nForce(ettellerannet).rpm" Jeg har også prøvd å kjørt Xconfigurator, og der angir jeg instillingene til skjermen da den ikke finnes på listen til: -30.0-96.0 kHZ Vertikal -47.0-150.0 HZ Horisontal Dette skal være rett i forhold til hva jeg har funnet ut om skjermen min.) På forhånd takker jeg dersom noen kan hjelpe meg med dette :smile: Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 3. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2002 Nå må dere skrive litt til sånn at vi får en sånn brennende mappe-greie, det er litt stilig!:-D Dessuten fikk jeg ikke wine til å funke i Mandrake:( Jeg tror også det var en betaversjon av wine som fulgte med. Jeg har prøvd meg litt med VMWare i Mandrake, og førsteinntrykket virket veldig bra:) men jeg har ikke fått gjort mer enn til førsteinntrykket heller, da jeg ikke har fått X til å funke i RedHat:( Derfor TRENGER jeg noen tips for å få X til å funke! Dessuten trenger jeg minst 3 meldinger til (brennende-mappe-greie)! Andreas Leithe __________________ [email protected] [ Denne Melding var redigert av: ALeithe på 2002-03-04 00:03 ] Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Hei. å bruke wine kreven en del configurasjon og kunnskaper om ting. Har du satt opp wine.conf slik den skal være? Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 4. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2002 Jeg har ikke gjort noe med wine, jeg brukte den som den var i mandrake, men jeg får se hvis jeg får den h.......! X i RedHat til å virke. [ Denne Melding var redigert av: ALeithe på 2002-03-04 16:24 ] Lenke til kommentar
walruz Skrevet 4. mars 2002 Del Skrevet 4. mars 2002 Følg oppskriften her: http://www.enterprisedt.com/publications/d.../dual_boot.html denne funker på bade redhat og mandrake og sikkert andre. Bare pass på å legge inn lilo på "first sector of boot partition" Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 5. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2002 Jeg vil bare si at WinXP, og Win2K er forskjellige, i og med at man kan bruke alt av oppstartslastere i Win2K. I WinXP blir det en helt annen sak: Windows XP er sånn at det reagerer med en gang det blir gjort endringer i maskinvaren, og derfor oppfattes det som en endring dersom man plutselig finner ut at man vil gjøre en endring i mbr'en (oppstartssektoren til harddisken). WinXP er lagd sånn for å forhindre installasjon på en harddisk som blir flyttet over til en annen pc. Men... Dersom man vil ha Win2K på en harddisk sammen med Linux i oppstartslasteren til Windows må det gjøres på samme måte i Win2K som i WinXP! Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Koffor vil alle kjøre windows xp og Mandrake 8.1 ? Det følger jo med nautilus med i gnome, det ligner jo veldigt + at i linux så fungerer minne systemet bedre, forstår ikke at alle vil bruke windows xp. Linux er jo bedre, og mye kulere :wink: Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 6. mars 2002 Del Skrevet 6. mars 2002 Brennende mappe har du sikkert, men angående X: $ xf86config husk å skrive inn rett antall MB minne på skjermkort + rett skjermkort. Jeg har et gammelt TNT2 ultra kort der jeg må angi 3100 fordi at selv om d står 32MB når maskina starter opp så er det ikke helt korrekt (tydeligvis) Problem solved? Lenke til kommentar
ALeithe Skrevet 7. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2002 Det er sannsynligvis der problemet ligger: Skjermkortet mitt er ett GF2mx, som er intergrert i hk'et mitt som er ett Asus nForceA7N266, med nForce420 chipset, så er det kanskje ikke sikkert det funker med de strd driverne som ligger i linux?? På listen har jeg valget mellom: - NVIDIA GF2 MX - NVIDIA GF2 DDR Så har det seg sånn at jeg har både DDR, og GF2. Det går jo ikke an å bruke begge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå