pakini Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Diskuterete med en venninde her igår, når jeg kjører så prøver jeg å ligge under 2 på turtall, mens hun ligger mellom 2 og 3... Sitter jeg på med hun så føler jeg bilen ligger å durer mer en nøvendig... At hun burde girt opp et hakk... Jeg ligger stort sett under 2000 omdreininger.... Da jeg føler jeg kjører mer økonomisk... Hfem har rett? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Kommer an på bilen men stort sett gir mindre turtall mindre forbruk. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Be henne klemme inn et gir til, for hun bruker garantert mer drivstoff en nødvendig. Klart mer økonomisk å kjøre på lavere turtall. Lenke til kommentar
pakini Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Kommer an på bilen men stort sett gir mindre turtall mindre forbruk. Jeg kjører en Carawelle TDI og hun en Vitara Tdi Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Da er jeg temmelig sikker på at lavest turtall gir mindre forbruk. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Spesielt med diesel som drivstoff. Bra drag på bånn som gjør det lett å kjøre på turtall under 2000. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Hvis maskinen kveles når du skifter gir (som gir et dropp på kanskje 500rpm) så girer du for seint Hva som er mest økonomisk og hva som gir mest krefter per energi er jo også interessant. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Med diesel er lavt turtall best. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Som det er blitt nevnt så kommer det mye an på bilen, og da spesielt motoren. Det oppgis ofte for de enkelte biler hvilket turtall som er det mest effektive, men dette er vel å merke for best effekt. For en diesel-personbil er dette turtallet normalt sett oppunder 2000 RPM mens for en bensinbil vesentlig høyere, sikkert oppe i 5000-6000 RPM. Om bilen har turbo, kompressor etc. har også en rolle i dette. I forhold til turtall vil du kjøre mest økonomisk ved å ligge på lavest mulig turtall, uten at bilen "protesterer". Med det mener jeg at turtallet ikke er så lavt at det rister, og at du kan forvente pådrag dersom du "gir gass". Hvis du søker etter utslippsdiagrammer på nettet så finner du sikkert diagrammer som viser en U-formet kurve for utslipp i forhold til fart. Siden utslippet er proporsjonalt med forbruket så vil det si at mest økonomiske fart er hvor utslippet er minst. Dette er vanlig å være rundt 60-70 km/t siden det er her at man kan ligge i femte (evt sjette) gir på lavest mulig turtall. Ved så lav fart er heller ikke luftmotstanden så vesentlig i forhold til dersom man kjører i 90-100 km/t. Sikkert litt mer enn hva ts var ute etter, men enkelt sagt: lavt turtall på høyeste gir er mest økonomisk. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det oppgis ofte for de enkelte biler hvilket turtall som er det mest effektive, men dette er vel å merke for best effekt. For en diesel-personbil er dette turtallet normalt sett oppunder 2000 RPM mens for en bensinbil vesentlig høyere, sikkert oppe i 5000-6000 RPM. Sikker på at du ikke blander effekt og dreiemoment her? Maks effekt ligger som regel rundt 500 omdreininger under turtallssperren, hvilken på diesel er ofte rundt 4500 rpm og rundt 6000 rpm for bensin. Siden diesel oppnår sin toppeffekt ved lavere turtall så vil den ha høyere dreiemoment ved lavere turtall. Gitt at både bensinbilen og dieselbilen har samme effekt så vil dieselen ha høyere dreiemoment ved f.eks 2000 rpm og oppleves som noe sprekere enn bensin. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Man må heller ikke blande effekt og effektivitet. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Kommer an på bilen men stort sett gir mindre turtall mindre forbruk. Jeg kjører en Carawelle TDI og hun en Vitara Tdi Du skulle tatt henne med på en tur i en bil med girskift-indikator. De vil helst ha deg til å gire opp så snart du kommer i nærheten av 2000 omdreininger. Generelt sett har turbodiesel-motorer sitt maksimale dreiemoment på mellom 1500 og 2000 omdreininger, så der kan og bør man ligge på vanlig kjøring. Man må imidlertid kanskje ned et hakk eller to i bratte bakker. Og ikke diskuter bil med kvinnfolk som ikke har (eller vil ha) peiling. Livet er for kort... 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Man skal vel helst ikke diskutere i det hele tatt med kvinnfolk? 1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 har en turbodiesel og når jeg kjører i normalt tempo ligger jeg på 1500 omdreininger. jeg har maks dreiemoment mellom 2000-3000 og ligger der når jeg skal øke farten eller kjør med last i bakker. Bilen min er desidert mest økonomisk rundt 1500 omdreininger. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Det oppgis ofte for de enkelte biler hvilket turtall som er det mest effektive, men dette er vel å merke for best effekt. For en diesel-personbil er dette turtallet normalt sett oppunder 2000 RPM mens for en bensinbil vesentlig høyere, sikkert oppe i 5000-6000 RPM. Sikker på at du ikke blander effekt og dreiemoment her? Maks effekt ligger som regel rundt 500 omdreininger under turtallssperren, hvilken på diesel er ofte rundt 4500 rpm og rundt 6000 rpm for bensin. Siden diesel oppnår sin toppeffekt ved lavere turtall så vil den ha høyere dreiemoment ved lavere turtall. Gitt at både bensinbilen og dieselbilen har samme effekt så vil dieselen ha høyere dreiemoment ved f.eks 2000 rpm og oppleves som noe sprekere enn bensin. Du har selvfølgelig rett. Men jeg beholder konklusjonen i forhold til at lavest turtall på høyest gir er mest økonomisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå