Cappoile Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Jeg trenger hjelp på noen oppgaver jeg har til lekse imorgen; (SE BILDET) 1, Bestem et funksjonsuttrykk for linjene A og B på figuren uten regning. 2. Vi oppgir at f (x)= 2x-3 , g (x)= -3x + 2 , h (x)= 2x og i (x)= -3. 1) Hvilke grafer er parallelle? 2)Hvilke grafer skjærer y-aksen i samme punkt? 3) Hvilken graf går gjennom origo? 4) Hvilken graf er parallell med x-aksen? Tusen takk for svar! Og beklager for dårlig tegning. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Stigningstallet angis av tallet som står foran x. Funksjoner med samme stigningstall er parallelle. Konstantleddet angir forskyvningen opp eller ned langs y-aksen, og forteller deg hvor linja krysser y-aksen (y-verdien der x=0). Den linja som peker opp mot høyre går 2 opp (y-aksen) for hver 4 bortover (x-aksen). Altså +2 per 4, eller 2/4 = 1/2. Det gir deg stigningstallet. Den andre linja går 4 ned for 2 bortover. Da blir stigningstallet negativt, så husk fortegnet. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Disse oppgavene var ganske blanke synes jeg hmm.. Lenke til kommentar
belius Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Jeg trenger hjelp på noen oppgaver jeg har til lekse imorgen; (SE BILDET) 1, Bestem et funksjonsuttrykk for linjene A og B på figuren uten regning. 2. Vi oppgir at f (x)= 2x-3 , g (x)= -3x + 2 , h (x)= 2x og i (x)= -3. 1) Hvilke grafer er parallelle? 2)Hvilke grafer skjærer y-aksen i samme punkt? 3) Hvilken graf går gjennom origo? 4) Hvilken graf er parallell med x-aksen? Tusen takk for svar! Og beklager for dårlig tegning. 1) Grafene med likt stigningstall er parallelle (f og h) 2) Generell formel for linje er y=ax+b. En linje krysser y-aksen når x=0, altså ser du kun på b-leddet. (svaret er de grafene som har lik b, altså f=i=(0,-3) 3) h er den eneste grafen uten b-ledd => h går gjennom origo. 4) i har ikke a-ledd (altså stigningstall), så denne vil være flat => parallell med x-akse. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Disse oppgavene var ganske blanke synes jeg hmm.. At kan bli matt av oppgaver, er det ikke tvil om. Men jeg tror ikke man kan si at oppgaver i seg selv er matte. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Disse oppgavene var ganske blanke synes jeg hmm.. At kan bli matt av oppgaver, er det ikke tvil om. Men jeg tror ikke man kan si at oppgaver i seg selv er matte. Opgavene blir vel matte fordi man er litt blank i et annet fag... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Man har kanskje gitt for mye blanke tidligere... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå