Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer om man blir diagnosert som deprimert?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Kort sagt: Har noen vært igjennom "prosessen" og vet ca hva som vanligvis skjer? Så lege/univsersitet-lege -> psykiater? -> ?

Masse drit jeg endte opp med å skrive:

Over den siste tiden har ting vært noe merkelig. Ting som før var kjempegøy (både dataspill og fysiske aktiviteter) har mistet mye av betydningen.

Kort sagt frykter jeg at jeg er en god kanditat for diagnoseringen. Lurer på hva dette betyr. Har ikke lyst til å gå til noen lege (men mulig jeg gjør, etterhvert), da det virker som alt som skjer er at man får noen "happy pills" så plutselig alt er greit igjen, i noen timer, før du må spise ny pille. Virker som juks.

Iallefall en annen person i nær familie har diagnosen, eller noe liknende.

Sluttet på jobb for noen måneder siden, og begynte å studere. Tenkte dette skulle bli fantastisk. I starten var problemet å bli kjent med folk.

Det virker som at all tid jeg ikke bruker rundt folk, virker helt bortkastet. Kunne før spille noen timer, og ha det dritgøy. Har spilt under 5 timer de siste to ukene.

Anonymous poster hash: 10954...20e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke tenk på diagnose.

Har du det tungt, snakk med fastlegen, han vil henvise deg til den personen som best kan hjelpe deg videre.

Viser det seg at du lider av depresjon kan samtaleterapi hjelpe deg veldig langt.

Er det snakk om tyngre depresjon kan medisinering være et alternativ i tillegg til samtaleterapi.

Lykkepille er et helt feil utrykk i mine øre, antidepresiv medisin "lammer" de områdene i hjernen som påvirker følelser/humør. Dette fører til at du føler mer likegyldighet i stedet for depresjon.

Du føler ikke mer lykke men mindre smerte for å si det slik.

Oppsummert: Fartlege => psykolog => samtale, diagnose/behov => behandling/henvisning.

Lenke til kommentar

Jeg har selv blitt behandlet for depresjon og angst, men har ikke hatt noen direkte diagnose på det. Så lenge det er tegn på at du sliter og det ødelegger for hverdagen, så sender helt sikkert fastlegen en hendvendelse til psykolog/psykiater.

De første timene er slags "bli-kjent"-timer, hvor behandleren blir kjent med deg som person, hverdagsrutiner, hva du sliter med, hvordan det påvirker hverdagen osv. Når behandleren har 100% kjent med situasjonen din, og deg som personen, så pleier som regel selveste behandlingen å starte.

Behandlingsmetode er forskjellig fra behandler til behandler, noen vil at du skal starte med antidepressive og se hvordan kroppen og sinnet reagerer på det. Andre bruker rein samtaleterapi, ofte i kombinasjon med kognetivadferdsterapi (som oftest hvis depresjonen er relatert til angstplager, som det var i mitt tilfelle).

NB: Dette er bare min personlige erfaring og det kan hende at det arter seg forskjellig for andre.

Lenke til kommentar

Litt off topic så blir man ikke diagnostisert som deprimert. Man får diagnosen depresjon (eventuelt at man har en depressiv episode).

Flisespikkeri? Nei, egentlig ikke. Forskjellen ligger i at førstnevnte definerer "deg", mens diagnosen deprimert sier at du er en person som har lidelsen depresjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...