TheNarsissist Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Hei, har snart eksamen i forretningjus og begynte på oppgaver idag. Har startet med avtalerett og skulle gjerne hatt litt konstruktiv kritikk. Har aldri skrevet juridiske oppgaver før. Tusen takk:) Eksamensoppgaver avtalerett.docx Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Du bør gjøre noe med språket. Ikke skriv "vi". Det er du som drøfter. I stedet for å fastslå "utgangspunktet for å løse denne problemstillingen", kan du heller fastslå at "det rettslige grunnlaget er [sett inn rettskilde her]". Mye gjentakelser. Tre setninger på rad starter med "det fremgår". Til å være drøftelser er argumentasjonen veldig ensidig. Du må diskutere for og imot, og fastslå i hvilken retning argumentene trekker. Hadde Tom og Hilde ingen undersøkelsesplikt? Er det nok å være bymenneske på landet for å få ugyldiggjort avtaler? Lenke til kommentar
Tardface Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Enig med Star Fox i at drøftelsene blir ganske unyanserte og korte. Når du i spm. 2 gjør rede for innholdet i avtl. §§ 33 og 36, er det ikke nødvendig å gjenta dette innholdet igjen i spm. 3 - her må du heller anvende bestemmelsene på oppgavens faktum. I spm. 3 om klausulen er ugyldig, kunne du også trukket inn at kjøpsloven inneholder bestemmelser som gir kjøper rett til å gjøre mangelsbeføyelser gjeldende, men at denne loven er deklaratorisk (jf. kjl. § 3) slik at det er anledning til å avtale seg bort fra lovens bestemmelser. (nå vet jeg riktignok ikke hvor langt du har kommet i studiet, og om dere har vært innom kjøpsloven)... Ville også omformulert konklusjonen i spm. 3 (ikke skriv "Nei, denne klausulen er ikke ugyldig", heller noe i retning av "På bakgrunn av denne drøftelsen blir konklusjonen at klausulen ikke er ugyldig, jf. avtl. §§ 33 eller 36 (avhengig av hvilken av disse du bygger konklusjonen på). Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Tusen takk for svar, skal sette meg ned litt og gjøre noen forandringer. Så blir det å gjøre kjøpsloven oppgaver. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Ville også omformulert konklusjonen i spm. 3 (ikke skriv "Nei, denne klausulen er ikke ugyldig", heller noe i retning av "På bakgrunn av denne drøftelsen blir konklusjonen at klausulen ikke er ugyldig, jf. avtl. §§ 33 eller 36 (avhengig av hvilken av disse du bygger konklusjonen på). ^ Det virker som en helt unødvendig lang og kronglete konklusjon. Jeg synes måten TS konkluderer på, hvor han bruker ordlyden i spørsmålet han nettopp har drøftet, er ryddig og grei. Jeg kan nok komme med noen kommentarer til oppgavene, men jeg er usikker på hva slags nivå som forventes. Hvor mange studiepoeng er faget? Hvilket studie? Hvilket studieår av studiet? Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Hei, er Forretningsjus 7,5 stp første semester Økonomi og administrasjon. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Noen som kunne tatt en titt på denne? Sliter fortsatt med drøftinga, oppgavene blir jo for korte Eksamensoppgaver selskapsrett.docx Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Tips: Om du vil være anonym på forumet så bør du ta bort metadata fra wordfilene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå