Gå til innhold

skal bygge ny STILLE pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal pcen brukes til spill og slikt eller bare til kontorarbeid?

Har du noen krav på hva du trenger? Pris?

litt spill av typen Generals etc.., men mest Dreamweaver og kontorapplikasjoner.. har hatt pc siden den kom på markedet og gidder ikke forsake kvalitet for å spare noen få kroner:-)

 

jeg trenger stor disk, masse ram og noe som holder kjeft..og et lite kabinett..

Lenke til kommentar

Først og fremst er det viktig å velge riktig harddisk. Dette fordi disker er det som er vanskeligst å støydempe i etterkant, så her kan man brenne seg. Seagate har jeg god erfaring med (har en Barracuda V, venter en 7200.7 i posten). WD har en høyfrekvent pipelyd, ikke ideelt til en lydløs PC. Så kan du fylle opp med f.eks Papst 19 db kabinettvifter (gjør ikke noe at du har flere vifter), og en effektiv CPU-kjøler. Hvis du kjøper skjermkort med vifte, kan du bytte ut kjøleren med en heatpipe, evt med en vifte på hvis du skal spille. Så kan du kjøpe en rheobus og koble på alle viftene. Har selv en Sunbeam Rheobus. Da har du god kjøling til krevende oppgaver, samtidig som maskinen kan være stille til vanlig.

 

Strømforsyningen kan også støye. Den kan modifiseres, men da ryker garantien. Sjekk derfor støynivå på forhånd.

 

Og jo større vifter, jo bedre. De flytter mere luft på samme støynivå, pluss at de lager en mer behagelig lyd.

Lenke til kommentar

VIA har mini-ITX hovedkort med CPU'er som ikke trenger vifte. Desverre er ytelsen alt for svak til spilling. Selv om C3 CPU'en er hele 1GHz, så er ytelsen på linje med en 3-400MHz Intel/AMD CPU.

 

Da anbefaler jeg heller å kjøpe et hovedkort for SocketA som støtter helt ned til 1,1V Vcc, og underklokke en nyere Athlon XP. Det koster ikke særlig mye mer enn VIA-løaningen men yter vanvittig mye bedre. En XP2500+ barton kan kjøres helt vifteløst på ca 1,2-1,5GHz og yter ca "XP1600+" til "XP2000+".

 

Selv gjorde jeg dette for 2 år siden med en Athlon 1000 (god stepping) som kjørte vifteløst på 800MHz og 1,2V. På grunn av underklokking og undervolting avgir den så lite varme at det holder med en kjøleribbe uten vifte.

Lenke til kommentar

Shuttle sine XPC-er støyer endel når vifte hastigheten stiger opp mot max. Dette er voldsomt irriterende, men man kan jo kjøpe en stillegående papst vifte. Man kan stille i bios om vifte hastigheten skal stiger etter temp. på cpu..

Anbefaler XPC-er om du ikke skal mekke no særlig i den... ;)

Lenke til kommentar
hva med en shuttle?

den er liten,den holder stort sett kjeft og vil sikkert gi deg mange gleder i framtiden :cool:

joda..jeg har vurdert shuttle. hadde en hjemme en periode men den bråkte som bare ... filler'n. men det var en med xp2800+. har kikka på ASUS eller MSI barebones..men jeg bor litt utenfor oslo så det er litt pes å få sett de...hvad tycks

Lenke til kommentar
Hva med en nesten lydløs bærbar centrino med et litt sprekt grafikkort. Trenger du mer disk så kan du kjøpe en USB2.0 disk i tillegg. Dyrt ja, men veldig praktisk. Hvor mye $ vil du legge i maskinen?

slepbart har vært det ideelle.. prisen? jeg ser for meg ett sted mellom 4,5 - 7 laken for en boks..

Lenke til kommentar
VIA har mini-ITX hovedkort med CPU'er som ikke trenger vifte. Desverre er ytelsen alt for svak til spilling. Selv om C3 CPU'en er hele 1GHz, så er ytelsen på linje med en 3-400MHz Intel/AMD CPU.

 

Da anbefaler jeg heller å kjøpe et hovedkort for SocketA som støtter helt ned til 1,1V Vcc, og underklokke en nyere Athlon XP. Det koster ikke særlig mye mer enn VIA-løaningen men yter vanvittig mye bedre. En XP2500+ barton kan kjøres helt vifteløst på ca 1,2-1,5GHz og yter ca "XP1600+" til "XP2000+".

 

Selv gjorde jeg dette for 2 år siden med en Athlon 1000 (god stepping) som kjørte vifteløst på 800MHz og 1,2V. På grunn av underklokking og undervolting avgir den så lite varme at det holder med en kjøleribbe uten vifte.

kan du anbefale et bord? gjerne i micro ATX :)

Lenke til kommentar

en sånn psu

og en sånn på northbridge

no sånt på skjermkort

et par store stille vifter sammen med en slik

novibes på hardisken

putt alt i et bra kabinett og peis på no støydempningsmatter visst du enda ikke er fornøyd..!

 

skulle bli stille (og dyrt) :D

 

ellers kan jeg si at selv har jeg en aopen psu

igloo silent breeze (19)dB på cpu

og 7 volt modda kabinettvifta,

orginal vifte som sto i lian li pc50.

dette synes jeg er stille hvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...