Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmelde for mistanke om rusbruk

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ikke inntatt noen form for rus, så har jo ingenting og bekymre meg for,bortsett fra at jeg ikke vil ha politiet på døra.

Har naboer, å ja dere vet jo hvordan rykter sprer seg da. Er en som ikke er så veldig begeistret for meg som sier han skal anmelde meg til politiet for mistanke om bruk av stoff. Det jeg lurer på da er.

Å tipse politiet om at noen bruker dop er vel meningsløst? De kan vel ikke gå inn i hjemmet til noen eller ta noen inn til avhør basert på en påstand?

Anonymous poster hash: 7b32a...aef

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på om misbruk av rusmidler er straffbart i seg selv, men besittelse og omsetning av visse substanser kan være det. Utøvelse av visse yrker er også utelukket i påvirket tilstand da dette kan sette andres helse i fare, og visse aktiviteter som f.eks. bilkjøring. Hvis det er barn inne i bildet, f.eks. i samme bolig, kan dette utløse en bekymringsmelding til barnevern eller andre tilsyn.

Så hvis det bare handler om å være beruset, og det foreligger mistanke om inntak av en kontrollert substans som er forbudt omsatt, så er det likevel ikke automatisk straffbart for den som er observert i beruset tilstand. Men det kan være nok til en etterforskning avhengig av forholdene.

Lenke til kommentar

Politiet vil nok vurdere tipset/påstanden. Virker det troverdig og de tror det handler om ulovlige rusmidler, samt oppbevaring/salg så kan det hende de tar en tur til deg med narkotikahund. Spesielt hvis de mistenker større mengder enn til eget bruk. De vil neppe få ransakingsordre på så tynt grunnlag, men de kan jo ringe på døra og spørre om å få komme inn. Hunden kan sikkert bruke luktesansen utenfor døra også.

Jeg vet ikke hvor vanlig sånne besøk er, men det skulle ikke forundre meg om slike tips har avslørt en og annen hjemmeplantasje.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er avhengig av om politiet har tilstrekkelig misstanke, og kva strafferamme som den ulovlege handlinga har.

Frå straffeprosesslova:

§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Hos andre kan ransaking foretas når det er skjellig grunn til mistanke om en slik handling, og

1) handlingen er foretatt eller mistenkte pågrepet der, 2) mistenkte har vært der under forfølgning på fersk gjerning eller ferske spor, eller 3) det for øvrig er særlig grunn til å anta at mistenkte der kan pågripes, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Etter straffelova § 162 så ser eg at oppbevaring av narkotika har fengselsstraff (friheitsstraff) som strafferamme, så ein god nok mistanke om slike forhold vil kunne være nok til å ransake boligen.

Bruk av narkotika har vell berre bøter som strafferamme. Sidan den forbrytelsen ikkje er alvorlig nok til å gi fengselsstraff så er ikkje kravet etter straffeprosesslova oppfylt og ransakelse kan derfor ikkje foretaes.

I tillegg så er det sjølvsagt kravet om at mistanken skal være av skjellig grunn. Eit vagt tips frå ein nabo vil nok ikkje være nok. For å kunne kalle mistanken for skjellig så må det være meir enn 50% sannsynlig at vedkommande er skyldig i det som han er mistenkt for.

Reglane for ransaking er ikkje til hinder for at politiet kan ta kontakt med deg, det er godt mulig at politiet kjem og banker på eller at dei ringer deg for å prøve å vurdere om det er noke hold i anklagen mot deg. Men det er nok heller tvilsomt at politiet har tid til legge så mykje arbeid i slike lite saker med så lav alvorligheitsgrad.

Lenke til kommentar

Merk at det ikke stilles de samme krav til å iverksette etterforskning som til å bruke tvangsmidler. Det må være skjellig grunn til mistanke for å ransake eller avhøre deg mot din vilje, mens det for å iverksette etterforskning bare kreves "rimelig grunn" (hvor en anmeldelse nok i seg selv vil være bevis nok). Herunder å kakke på døra og spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...