Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Angriper nettverket mitt!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruk Firefox og ikke Chrome ...

Du tenker kanskje på validering av sertifikater?

Firefox er for tiden litt bedre enn Chrome til dette. Men jeg er ikke overbevist om at Firefox er generelt et bedre valg med tanke på sikkerhet.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp. :) Men bør jeg bekymre meg når dette skjedde på to forskjellige nettsteder steder i dag? japanfoto kom opp med noe lignende. prøvde å logge meg inn en gang til, og da gikk det greit...

Jeg tror du kan ta det med ro. Feilkonfigurasjoner hender fra tid til annen. Men fortsett å følg med slik du gjør nå. Hvis det kommer flere slike så sjekk sertifiktatet med en gang.

Issued to: sier hvilket nettsted det skal benyttes på

og

Certifcation path: sier hvem som har signert sertifikatet (hele kjeden)

Jeg anbefaler å sjekke sertifikater på noen sider som du vet er gyldig (f.eks. nettbank, google.com etc) så venner du deg til hvordan det bør se ut. Da ser man lettere hva som ikke stemmer når man en gang kommer over et som ikke er gyldig.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp. :) Men bør jeg bekymre meg når dette skjedde på to forskjellige nettsteder steder i dag? japanfoto kom opp med noe lignende. prøvde å logge meg inn en gang til, og da gikk det greit...

Jeg tror du kan ta det med ro. Feilkonfigurasjoner hender fra tid til annen. Men fortsett å følg med slik du gjør nå. Hvis det kommer flere slike så sjekk sertifiktatet med en gang.

Issued to: sier hvilket nettsted det skal benyttes på

og

Certifcation path: sier hvem som har signert sertifikatet (hele kjeden)

Jeg anbefaler å sjekke sertifikater på noen sider som du vet er gyldig (f.eks. nettbank, google.com etc) så venner du deg til hvordan det bør se ut. Da ser man lettere hva som ikke stemmer når man en gang kommer over et som ikke er gyldig.

Takker for god hjelp, følger med videre. :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker på at denne saken egentlig dreier seg om at Chrome "skremmer vettet av folk" med slike varslingsmetoder. Det er ingen som har angrepet trådstarters nettverk. Det dreier seg kun om en browser som roper "Ulv! Ulv!"

Lenke til kommentar

Jeg tenker på at denne saken egentlig dreier seg om at Chrome "skremmer vettet av folk" med slike varslingsmetoder. Det er ingen som har angrepet trådstarters nettverk. Det dreier seg kun om en browser som roper "Ulv! Ulv!"

Vel.. sertifikatet er for et annet domene i dette tilfellet. Jeg synes det er bra at en nettleser sier i fra om det. Hvis ikke er hele poenget borte.

Spesielt når det i dag er svært enkelt å fake nettsteder med kryptert trafikk, man trenger ingen kunnskap annet enn å bruke verktøy som automatiserer hele prosessen. Kombiner dette med en wifi pineapple eller en PC med kali linux så begynner det å bli svært viktig å validere sertifikater.

Om ikke en nettleser skal si fra om at nettsiden bruker kryptert trafikk med et sertifikat for et annet domene, så vet jeg ikke helt hva du mener en nettleser bør advare om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...