medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Nå er vi inne på noe jeg ikke har vært borti før, og er litt bekymra. Når jeg skal logge inn på forskjellige nettsteder, kommer det ofte opp en advarsel om at noen prøver å lure meg over på feil side for å hente sensitiv informasjon/angriper nettverket mitt. Hva i all verden gjør jeg med dette? Er neppe trykt nå å betale regninger feks? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette problemet og gjøre nettverket mitt sikkert? Er passordbeskytta hjemmenettverk. Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Nå er vi inne på noe jeg ikke har vært borti før, og er litt bekymra. Når jeg skal logge inn på forskjellige nettsteder, kommer det ofte opp en advarsel om at noen prøver å lure meg over på feil side for å hente sensitiv informasjon/angriper nettverket mitt. Hva i all verden gjør jeg med dette? Er neppe trykt nå å betale regninger feks? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette problemet og gjøre nettverket mitt sikkert? Er passordbeskytta hjemmenettverk. På en side som heter northernparrots.com, der jeg skulle få tilsendt nytt passord, fikk jeg beskjed om at tilkoblingen ikke var privat, og at det var angripere som kanskje var ute etter kredittkortopploysninger etc. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det er neppe et problem med nettverket ditt. Men at koblingen mellom deg og websiden ikke er kryptert. Det blir som å sende postkort - hvem som helst som jobber i postvesenet kan lese det som står på det. Det er normalt ikke et problem, så lenge du ikke sender kredittkortinfoen din over en sånn tilkobling. Tilkoblingen til diskusjon.no er for øvrig heller ikke kryptert. Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Men hvorfor dukker dette opp nå? Dette er sider jeg er ofte innom, men siden i går har det tatt litt av med slike advarsler... Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Får opp at koblingen går over til en ukjent side når jeg prøver å gå videre... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Skjermbilde, takk. Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Skjermbilde, takk. Her er den ene. Den andre siden, dukket det opp noe lignende, men kommer ikke tilbake igjen nå når jeg prøver å logge meg inn. Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Skjermbilde, takk. Her er den ene. Den andre siden, dukket det opp noe lignende, men kommer ikke tilbake igjen nå når jeg prøver å logge meg inn. bildet kom ikke med, prøver igjen. Lenke til kommentar
Kunii Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det kommer pga SSL sertifikatet til siden ikke er i orden. Det kan også komme av at datoen på pc'en din ikke er riktig. Du skjønner, sertifikatet har en tids-ramme og hvis pc-datoen er utenfor det så står det at sertifikatet er ugyldig / utgått. Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Det kommer pga SSL sertifikatet til siden ikke er i orden. Det kan også komme av at datoen på pc'en din ikke er riktig. Du skjønner, sertifikatet har en tids-ramme og hvis pc-datoen er utenfor det så står det at sertifikatet er ugyldig / utgått. Datoen er riktig. Opplevde dette på to sider foreløbig, opplevde det første gangen i går. Til tross for at dette har skjedd med flere sider, så kan det bare være SSL sert. som ikke funker helt som det skal? Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 På japanfoto fikk jeg beskjed at da jeg skulle logge meg inn ble jeg koblet videre til en ukjent ip adresse, der de også advarte meg om at det kunne være noe alvorlig. forleden var den siden fin, og nå nylig har jeg logget meg inn uten videre problemer. Lenke til kommentar
tHz Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Hvis noen har angrepet router eller PC vil de muligens ha endret DNS konfigurasjon, slik at de kan styre deg til hvilken som helst side. Hvis noen har tatt over routeren din kan de styre all trafikk. Selv om de kan styre deg til en anne side, så vil en url med https klage på at sertifikatet ikke er gyldig. Men.... Det er flere årsaker til hvorfor et sertifikat ikke valideres. Mest vanlig: - domene matcher ikke (dette kan skyldes at noen forsøker å fake en side) - sertifikatet er utløpt - utsteder har fått sitt signerings-sertifikat kanselert - du prater med et egen-sertifisert sertifikat (generert av hvemsomhelst og ikke validert av autorisert 3. part) Om du prater med en egen-sertifisert side så er det et definitivt tegn på at noe er galt. Forslag: 1) Få mer informasjon om sertifikatet, så ser du hva som egentlig feiler. 2) Endre DNS konfigurasjon lokalt på PC til 8.8.8.8 (Google sin DNS Server) og se om det hjelper. 3) Reset router og konfigurer på nytt. Velg et godt admin passord og ikke tillat remote admin. Edit; formuleringer Endret 6. november 2014 av tHz Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Hvis noen har angrepet router eller PC vil de muligens ha endret DNS konfigurasjon, slik at de kan styre deg til hvilken som helst side. Hvis noen har tatt over routeren din kan de styre all trafikk. Selv om de kan styre deg til en anne side, så vil en url med https klage på at sertifikatet ikke er gyldig. Men.... Det er flere årsaker til hvorfor et sertifikat ikke valideres. Mest vanlig: - domene matcher ikke (dette kan skyldes at noen forsøker å fake en side) - sertifikatet er utløpt - utsteder har fått sitt signerings-sertifikat kanselert - du prater med et egen-sertifisert sertifikat (generert av hvemsomhelst og ikke validert av autorisert 3. part) Om du prater med en egen-sertifisert side så er det et definitivt tegn på at noe er galt. Forslag: 1) Få mer informasjon om sertifikatet, så ser du hva som egentlig feiler. 2) Endre DNS konfigurasjon lokalt på PC til 8.8.8.8 (Google sin DNS Server) og se om det hjelper. 3) Reset router og konfigurer på nytt. Velg et godt admin passord og ikke tillat remote admin. Edit; formuleringer Takker så mye! Om å gjøre å finne ut hvordan man gjør dette på... Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Sitter og ser gjennom sertifikatet nå, men det sier meg lite... Lenke til kommentar
tHz Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Sitter og ser gjennom sertifikatet nå, men det sier meg lite... Ta et skjermbilde Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Vet ikke om dette holder. Lenke til kommentar
medlem-128219 Skrevet 6. november 2014 Forfatter Del Skrevet 6. november 2014 Vet ikke om dette holder. Bildet til høyre var da jeg trykte på utsteders utsagn. Lenke til kommentar
tHz Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Vet ikke om dette holder. Bildet til høyre var da jeg trykte på utsteders utsagn. Det er ikke et egensignert sertifikat. Så det er håp Dette ser mer ut til å være en feilkonfigurasjon på serversiden. Sertifikatet er for domene 1st-class.net som ligger på samme server. Det er ikke noe galt hos deg, for jeg får samme melding her (burde seff forsøkt det med en gang.. beklager det). Man bør være forsiktig med steder som ikke har sertifikat i orden, så ikke legg igjen noe informasjon der. Men så lenge det ikke er et egensignert sertifikat ville jeg satse på at det går greit å besøke siden. Endret 6. november 2014 av tHz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå