Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Syk, nok en gang...

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Som alltid på denne tiden av året dukker forkjølelsene opp, på en lang, lang rekke helt frem til våren. Som alltid - det er virus. Blodprøvene viser ingen tegn til vitaminmangel. Innholdet av hvite blodlegemer pleier å falle utover høsten uten at utredninger har gitt noen svar. Det er heller ikke funnet tegn til noen annen underliggende sykdom som kan redusere immunforsvaret.

Legene har antydet at det kan være genetisk betinget (flere i familien sliter med lignende) og/eller at luftveiene mine reagerer på det norske klimaet (sydenturer lindrer umiddelbart!). I alle år har infeksjonene latt vente på seg til temperaturen faller nærmere 0. En tidlig kuldeperiode gir tidlig sykdom. Stort sett aldri syk mellom mars/april og oktober/november.

Er det noen glupe hoder her som kan tenke seg frem til en årsak eller har det på samme måte? Legene har ingen annen løsning enn at dette må jeg leve med...

Anonymous poster hash: bec54...d71
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv en D-vitaminboost, de norske grenseverdiene er utrolig lave på denne vitaminen. Det er jo mindre sol på denne tiden av året, så det kan jo være noe å prøve?

Brukt D-vitamin tilskudd i noen år, i tillegg til sunt kosthold og matvarer med tilsatt vitamin. Øker dosen på sensommeren/tidlig høst uten at jeg har merket noen forskjell. Får også i meg endel antioksidanter i form av frukt/bær. I tillegg viser ikke prøvene noe mangel. Litt rart at jeg sjelden var syk før 30 års alderen og er nå rundt 40.

Lenke til kommentar

sydenturer lindrer umiddelbart!)

Da er det vel bare å holde seg like varm i Norge? Pust igjennom nesa for å ikke få den kalde lufta direkte i halsen.

Så er det jo dette kosttilskuddet, EpiCor, som reklamerer med at booster immunforsvaret. Se: http://www.iherb.com/Healthy-Origins-EpiCor-500-mg-60-Capsules/51661#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=epicor&rc=15&sr=null&ic=5

http://www.epicorimmune.com/

Skjønt noen mener at vi spiser for mye slike ting, og at det er unødvendig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1636663

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Prøv en D-vitaminboost, de norske grenseverdiene er utrolig lave på denne vitaminen. Det er jo mindre sol på denne tiden av året, så det kan jo være noe å prøve?

Brukt D-vitamin tilskudd i noen år, i tillegg til sunt kosthold og matvarer med tilsatt vitamin. Øker dosen på sensommeren/tidlig høst uten at jeg har merket noen forskjell. Får også i meg endel antioksidanter i form av frukt/bær. I tillegg viser ikke prøvene noe mangel. Litt rart at jeg sjelden var syk før 30 års alderen og er nå rundt 40.

Hva slags dosering snakker vi da?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hva slags dosering snakker vi da?

D-vitamin kjøpt på apotek, anbefalt dose 1-2 tabletter, som en periode ble økt til tre.

Jeg snakker om en dose på 10-20 ganger så sterk som du tar.

Lenke til kommentar

Siden det er virus du blir syk av, hold deg vekk fra virus så langt det er mulig. Godt og vel halvparten av alle virus du påfører deg selv, skjer gjennom dårlig håndhygiene. Begynn med å vaske hendene og/eller bruk håndsprit.

Hold deg vekk fra trange tett befolkede steder som barnehager, skoler, kjøpesentre, offentlig transport, etc.

Vitaminer og slik er en pengesluk, du bør således vite at det du putter i deg gjør nytte.

Send et PM til Vidor her på forumet, han kan sikkert gi deg noen gode tips.

Lenke til kommentar

Siden det er virus du blir syk av, hold deg vekk fra virus så langt det er mulig. Godt og vel halvparten av alle virus du påfører deg selv, skjer gjennom dårlig håndhygiene. Begynn med å vaske hendene og/eller bruk håndsprit.

Hold deg vekk fra trange tett befolkede steder som barnehager, skoler, kjøpesentre, offentlig transport, etc.

Vitaminer og slik er en pengesluk, du bør således vite at det du putter i deg gjør nytte.

Håndvask er i orden, bruker håndsprit hele året og ikke bare i influensasesongen. Har fått vite at håndsprit har lite å si for virus men bruker det likevel (så jeg slipper å "krangle" med bakterier i tillegg). Litt vrient å holde seg unna virus når jeg er i full jobb og har barn som går på skole...

Lenke til kommentar

Håndvask er i orden, bruker håndsprit hele året og ikke bare i influensasesongen. Har fått vite at håndsprit har lite å si for virus men bruker det likevel (så jeg slipper å "krangle" med bakterier i tillegg). Litt vrient å holde seg unna virus når jeg er i full jobb og har barn som går på skole...

Barn i skole ja... der har vi typhoid Mary.

Jeg selv slet med månedlige forkjølelser høst-vinter fra minste mann begynte i barnehagen og frem til han var ferdig med 3.klasse. Siden har det faktisk rettet seg til bare 3-4 forkjølelser i året, hvilket er normalt og forventet.

Hvordan hadde du det før du fikk barn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Barn i skole ja... der har vi typhoid Mary.

Jeg selv slet med månedlige forkjølelser høst-vinter fra minste mann begynte i barnehagen og frem til han var ferdig med 3.klasse. Siden har det faktisk rettet seg til bare 3-4 forkjølelser i året, hvilket er normalt og forventet.

Hvordan hadde du det før du fikk barn?

Frem til noen år før fødselen var det bare en til to forkjølelser i løpet av høst og vinter. Fra da er det blitt gradvis verre. Nå de siste årene er det vanskelig å si om det er en langvarig forkjølelse på flere måneder med noen dagers pause innimellom, eller om det er mange av dem etter hverandre! Noen år har jeg vært sykdomsfri et par uker og de pausene nyter jeg virkelig! Tenker jo selvsagt at det må være et eller annet med immunforsvaret.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du er sjekket for alle slags allergier. Siden er det jo ganske mange andre ting som kan dra ner immunforsvaret, som ikke nødvendigvis er allergi. Da er vi inne på hvitt mel, sukker og andre prosesserte næringsmidler. Historiene er mange om personer som har gått fra din situasjon til et helt friskt liv, bare ved å endre kosthold.

Men dette kan jeg så og si ingenting om.

Lenke til kommentar

Søsteren min slet med mer og mer forkjølelser. Det viste seg at hun hadde astma. Etter at hun begynte på astmamedisin så er hun omtrent ikke "forkjølet" lenger.

Btw, når legen sier at det er virus, så er det vel fordi de har testet at det ikke er bakterier og legen derfor antar det er virus, ikke fordi de har påvist virus?

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...