Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kneoperasjon - slitasje

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har erfaringer med kneoperasjon i forbindelse med slitasje?

En i familien sliter veldig med smerter i kneet som følge av slitasje, Vedkommende har prøvd flere ulike medisiner, men disse har ikke særlig effekt på smertene.

Fastlegen sier at det kan være aktuelt med kneoperasjon i fremtiden, men nekter å henvise videre på dette stadiet. Dette til tross for at vedkommende har hatt ekstreme smerter over flere år nå. I tillegg sliter hun med andre smerter i føtter og ben.

Vi er nå i en veldig uheldig situasjon, og vet ikke hva vi skal foreta oss videre.

Jeg har egentlig flere spørsmål vedr. dette temaet.

1)

Kan vi kreve av legen at han skal sende saken videre til spesialist/sykehus i forbindelse med operasjon?

For hvem bestemmer egentlig når slik videresending skal skje?

Legen har generelt vært svært lite villig til å hjelpe, sier stadig at han "Ikke vet" osv. Men det må da være mulig for han å sende oss videre dersom han ikke vet noe?

2)

Vedkommende pasient veier omtrent 100 kg. Hun har stålkontroll på matinntaket, men sliter med å gå ned i vekt til tross for dette. Er jevnlig på tur, men går ikke ned i vekt. Hun kan videre ikke drive særlig intens kondisjonstrening (bortsett fra lettere turgåing) nettopp på grunn av de enorme smerter i bena og knærne.

Kommer kun til å få problemer ved en evt. kneoperasjon på grunn av denne vekta?

3)

Dersom vi ikke får noen behandling, vurderer vi privat operasjon. Noen som har erfaringer med dette?

Vi takker på forhånd for innspill, hjelp og tips.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, en annen lege kan ha andre tanker om dette.

Er glukosamin forsøkt? Det er mange som hevder å ha god virkning av dette, men det er ikke vitenskapelig bevist ut fra hva jeg forstår.

Faren min har en del problemer med sine knær, og bruker nå glukosamin. Etter få uker har han opplevd en positiv effekt av dette (det kan ta flere mnd før man opplever noen positiv effekt)

Moren min fikk for mer enn ti år siden byttet kne grunnet slitasje, og går i dag bedre enn hun gjorde før operasjonen.

Overvekt vil jo ikke være bra for et nytt kne heller.. For å gå ned i vekt er det jo kun en måte å gjøre dette, nemlig ved å innta mindre næring enn kroppen forbruker.

Vedkommendes alder er vesentlig her, kunstige ledd varer ikke evig.. Jeg mener det er rundt 25 år man kan forvente å få med nytt kne i dag..

Disclaimer:

Jeg er ikke lege, og har ingen medisinsk kompetanse.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Glukosamin er ikke forsøkt. Skal prøve å ta dette opp med vedkommende og legen. Hvordan hjelper det? Er det slik at det "skjuler" smerter, eller hjelper det på selve slitasjen?

Den personene det dreier seg om er snart 50 år. Men legen vil ikke vise henne videre. Han mener at hun skal takle det en stund til i hvert fall.

Hun har fått beskjed om å mosjonere så mye hun klarer, og hun står på og går spasertur omtrent hver dag; veksler mellom rolig og rask gange. Men det hjelper ikke på vekten. Og hard kondisjonstrening er ikke lenger mulig pga. de enorme smertene hun får.

Hun spiser små porsjoner, med 3-4 timers mellomrom, sunn mat. Men det hjelper ikke på vekten - hun har holdt seg på 100 kg. i mange, mange år nå. Så dette er egentlig en svært håpløs situasjon for henne - rett og slett en ond sirkel hun ikke vet hvordan hun skal bryte!

Operasjon er egentlig siste mulighet, men legen har stoppet opp hele prosessen for henne, føler jeg... Jeg vet ikke hva som er praksis blant leger, hvor høyt terskelen ligger, og derfor spør jeg her.

Har prøvd å få henne til å bytte lege, men det fører ikke akkurat frem...

Lenke til kommentar

NB! Kan jeg spørre hvor gammel din mor var da hun fikk operasjonen? Hva tenker du at alderen vedkommende som saken gjelder har å si?

Så godt å høre at din mor har det bedre etter operasjonen! Det gleder!
Vedkommende som saken gjelder har alltid vært en svært aktiv person, men hun har nok belastet seg for mye...

Lenke til kommentar

Her hadde jeg byttet fastlege på flekken. Leger som ikke tar problemer særiøst har ingenting i bransjen å gjøre.

Jeg plagdes å med mitt venstre kne gjennom hele ungdoms perioden ved at jeg fikk store smerter etter en fotball kamp eller en tur i slalomløypa, så jeg måtte til slutt bare gi opp idretten.

Jeg ble tatt røngten av å de så da at jeg hadde slitasjeskade å ble sendt til operasjon kort tid etterpå. Operasjonen tok bare 20 minutter å 3 måneder etterpå var kneet som nytt igjen.

Lege bytte kan man gjøre her

Lenke til kommentar

Her hadde jeg byttet fastlege på flekken. Leger som ikke tar problemer særiøst har ingenting i bransjen å gjøre.

Jeg plagdes å med mitt venstre kne gjennom hele ungdoms perioden ved at jeg fikk store smerter etter en fotball kamp eller en tur i slalomløypa, så jeg måtte til slutt bare gi opp idretten.

Jeg ble tatt røngten av å de så da at jeg hadde slitasjeskade å ble sendt til operasjon kort tid etterpå. Operasjonen tok bare 20 minutter å 3 måneder etterpå var kneet som nytt igjen.

Lege bytte kan man gjøre her

Tusen takk for tilbakemelding.

Godt å høre fra flere med erfaring, og veldig bra at kneet ditt ble bra etter operasjon.

Jeg prøver å overtale vedkommende til å bytte fastlege, men hun er vanskelig å ha med å gjøre! Har vel blitt skeptisk til leger nå, og tenker at uansett hvilken lege hun får, så kommer denne til å være "lik" den hun har nå. Hun må nesten skjønne at dette er en lite holdbar unnskyldning, jeg prøver så godt jeg kan å overtale henne.

Takk igjen for ditt bidrag!

Lenke til kommentar

En pasient kan aldri kreve en bestemt behandling, da dette til syvende og sist er opp til legen å vurdere. Dette høres ut som et typisk (gon)-artrose-tilfelle, og eventuelle inngrep vil kunne være omfattende. Effekten kan i mange tilfeller være god, men er individuell. En overvektig person vil ikke nødvendigvis gjøre en lege mer positiv til inngrep, og ofte vil man som lege foreslå vektreduksjon, mosjon og fysioterapi som første steg i egenbehandling.. selv om dette kan være motstridende ettersom det er smertefullt å bevege seg.

Medikamentelt starter man med paracetamol hvis det har virkning, men ved nattlige smerter bør man få noe sterkere. Glukosaminer skal vel og merke ikke brukes hos skalldyrallergikere og er fremdeles noe omdiskutert. Prinsippet er at det skal stimulere bruskdannelse igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...