LiamH Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 (endret) At en person som sitter i kundemottaket gir deg feil informasjon eller sier noe som ikke stemmer, er ikke grunnlag for å stemple en hel bransje. Du generaliserer og stigmatiserer noe så inn i hampen. Ja, i dette tilfellet tok verkstedet, eller personene som jobbet i mottaket der, feil. Lure deg? Vet ikke. Personen kunne også snakket ut fra uvitenhet. Jeg har selv fått inn flere biler fra andre verksteder der kundene har blitt oppfordret eller påpakket seg større reparasjoner som var helt meningsløs fra flere merkeverksteder. Jeg har selv da tenkt at dette er lureri, men på samme tid så visste jeg at disse merkeverkstedene hadde så mye å gjøre at de virkelig ikke trengte å "lage arbeid" til seg selv. De sendte derfor jobben videre til vårt verksted der reparasjonen ble avvist og kunden ble sendt hjem uten en krone i utgifter. Jeg har også f.eks. vært borti at det er kommet inn en VW Toureg fra merkeverkstedet der de hadde konkludert med at en kompressoren til nivå-reguleringen på bilen var defekt. Kompressoren kostet rundt 20.000 kr. Kunden kom med bilen sin og kompressoren, som han hadde kjøpt fra Tyskland på egen hånd til halv pris, og ville ha den byttet. Jeg byttet den uten at det hjalp. Jeg sjekket om og om igjen hva som var galt og programerte styresentralen flere ganger uten at nivåreguleringen fungerte. Etter flere timer med dette sjekket jeg noe så enkelt som om kompressoren faktisk fikk strøm. Det gjorde den ikke. Enden på visen var at ett rele til 70 kr måtte byttes. Vi snakker da om en alvorlig feil-diagnose fra det verkstedet som skulle vite mest om disse bilene. Ble kunden forsøkt lurt? Neppe. En slik kjempebrøler er bare pinlig, og mekanikeren som har kommet frem til at kompressoren var defekt, har nok lest i en bulletine i datasystemet til VAG at det "sannsynligvis" var kompressoren. Hvem skal så betale for kundens utlegg til en kompressor til 10.000 kr som han ikke trengte? Hvem skulle betale for jobben med å bytte kompressoren når det ikke var nødvendig? Vi hadde kun gjort den jobben vi fikk beskjed om å gjøre. Feilsøkingen var allerede tatt en annen plass. Vi hadde gjort den jobben vi fikk beskjed om. Det ble en stor suppe av hele greia og kunden lette etter noen å skylde på, samtidig som han ikke ville ha store verksted-utgifter for ingenting. Poenget er at av og til skjer det feil, og i ditt tilfelle burde du oppsøke verkstedet og konfrontere dem med at dynamoen kunne fikses, samt bedt om en forklaring på hvorfor de insisterer på å bytte deler uten grunnlag for det. Og ja, noen verksteder er suspekte, uten tvil. Du kan likevel ikke bruke enkelt-tilfeller som grunnlag for å stemple en hel bransje. Det er like reflektert som å si at alle muslimer er terrorister pga at enkelte muslimske grupper er ekstremister som driver med terror. Endret 30. november 2014 av LiamH 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Jeg var aldri ute etter å kjøpe tjenesten uansett, men greia er at de forsøkte seg på det jeg vil kalle svindel. De forsøkte å lure meg til å kjøpe en tjeneste til flere tusen kroner mens jeg visste selv at jeg kunne bytte regulator og bli ferdig med det. Svært mange ville trolig kjøpt denne tjenesten til flere tusen kroner, og derav blitt utsatt for svindel. Dette er ikke unikt for denne bransjen, det er mange bransjer som lever av å svindle kundene sine. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Jeg reparer alt der deler kan skaffes. Startmotor, dynamo, viftemotor......i gamle dager kunne fikk vi kjøpt deler til endeledd slik at vi byttet kun kula og plastskålet. Tennplugger kunne også kjøpes i deler. Snart er man heldig om man får endeledd i det hele tatt. Feks trengte jeg for en tid tilbake indre ledd (styrstag) til en Nissan, men det kunne ikke BNH tilby. Kun ytre ledd, eller kjøpe komplett tannstang med indre ledd, til halve bilens verdi. Peugeot/BOS selger ofte kun komplette dyre festesett når man trenger ett støtfangerfeste, og sist jeg trengte en 20 kroners trykknapp for bensinluken på en Hyundai ble det komplett påfyllingshus til 80x pris. Og noe av det aller tåpeligste jeg kommer på i farten, trenger man dørhåndtak med mekanisme til Iveco, så må man kjøpe komplett sett med håndtaket for døra på andre siden inkludert. (Har hittil aldri hatt behov for å skifte håndtak på motsatt side, men sånn har det blitt) Så når man snakker om modulutskiftning vil jeg si dette med deletilgang også har blitt en vesentlig problem. Jeg tar en hel masse nye deler ut av esken, og hiver de rett i containeren. Kunden får regningen, og LiamH får skylda, men problemet ligger lenger opp i systemet og blir verre for hvert år. 3 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 3. desember 2014 Del Skrevet 3. desember 2014 Jeg reparer alt der deler kan skaffes. Startmotor, dynamo, viftemotor......i gamle dager kunne fikk vi kjøpt deler til endeledd slik at vi byttet kun kula og plastskålet. Tennplugger kunne også kjøpes i deler. Snart er man heldig om man får endeledd i det hele tatt. Feks trengte jeg for en tid tilbake indre ledd (styrstag) til en Nissan, men det kunne ikke BNH tilby. Kun ytre ledd, eller kjøpe komplett tannstang med indre ledd, til halve bilens verdi. Peugeot/BOS selger ofte kun komplette dyre festesett når man trenger ett støtfangerfeste, og sist jeg trengte en 20 kroners trykknapp for bensinluken på en Hyundai ble det komplett påfyllingshus til 80x pris. Og noe av det aller tåpeligste jeg kommer på i farten, trenger man dørhåndtak med mekanisme til Iveco, så må man kjøpe komplett sett med håndtaket for døra på andre siden inkludert. (Har hittil aldri hatt behov for å skifte håndtak på motsatt side, men sånn har det blitt) Så når man snakker om modulutskiftning vil jeg si dette med deletilgang også har blitt en vesentlig problem. Jeg tar en hel masse nye deler ut av esken, og hiver de rett i containeren. Kunden får regningen, og LiamH får skylda, men problemet ligger lenger opp i systemet og blir verre for hvert år. Jeg kjørte en MAN lastebil til merkeverkstedet i Sarpsborg. Dynamoen sluttet å lade. Han bare satt inn en ny uten noen form for kontroll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå