Valotunk Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) Registrerer at tittelen "mekaniker" går igjen her. Mekanikere eksisterer ikke lenger på bilverksteder. I dag heter det "servicetekniker", og de har som oppgave å diagnostere feil ved hjelp av diagnoseverktøy for så å bytte komponenter/deler. Ingenting "repareres" lenger. Det bare byttes "komponenter". Og en komponent kan likegjerne være hele motoren. du skjønner at det er ikke vits å ''reparere'' noe når man kan kjøpe delen ny for en samme pris Selvfølgelig. Men jeg har trasket nok på verksteder opp gjennom årene til å se at dette ikke alltid er tilfelle. Endret 21. november 2014 av Valotunk Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 LiamH har rett som vanlig. Han har skrudd mye bil. Poengtert det før og jeg gjør det igjen. Jeg ser det med en gang. Dere andre aner ikke hva dere snakker om. Dere klager bare fordi dere kjøper dritbiler dere ikke har råd til å holde oppe og brenner opp når dere klarer å mestre en enkel feil selv billigere. Bare se den lista til Snylter. Ikke mekanikeren sin feil at du valgte den bilen, men det er fint å ha noen å skylde på. Tror du virkelig vi bytter komplett dings på egne biler ?? Hva med å åpne den senterdiffen selv og virkelig overgå alle sammen, men et sted går vel grensa for hva du gidder å gjøre? Å sitte godt i en førerstol å fikle med en blinklysbryter er ikke akkurat noe å hoppe i taket av. Når jeg hører modulbytting så tenker jeg tysk og Bosch med en eneste gang. (Jeg har jobbet hos VAG og tok utdanning hos MB). Se i stålkonatineren å kjøp bil deretter er mitt beste tips. Da får du se selv hva som kommer av feil. Selv skrudde jeg inn 3 700 000 i fjor(utfakturer ca 200 timer i mnd). Av det sitter jeg med en lønn på 600 000,-. Jeg overhaler automatkasser, ipadder, vaskemaskiner, heiser, whatever på fritiden, Uansett merke. Bygger eget hus og vi mekanikere fikser alt. Bil er bare et objekt å tjene penger på og jeg trives på verkstedgulvet. Også fått god opplæring ang. vekselspenning/hybrid/el motor i det siste. Du kjenner 1 gammel ringrev. Jeg kjenner mange. Jeg tror mest på det jeg selv ser og du tar derfor feil. Bare gi han et DPF problemer på en eller annen bil og se åssen det utvikler seg. De nekter å ta sånne jobber og hvorfor er det imponerende? Hva skal du med sånne som nekter å ta en jobb? Er det sånne folk du vil ansette? Å være god på Ford Taunus imponerer ikke lenger. Det er for enkelt. Folk er ikke dummere, eller har mindre sanser enn de hadde før. At det er for trangt til å bruke dem er bare tull du finner på fordi du ikke takler å se ned i motor rommet selv. Ellers har jeg ovrhalt callipere, hovedsylindre, Ac pumper, girkasser og motorer det siste året. Dere sitter bare å skyter med en gønner i mørket og aner ikke hva dere snakker om. 4 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Det der var et rart innlegg. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. november 2014 Forfatter Del Skrevet 21. november 2014 Dere andre aner ikke hva dere snakker om. Dere klager bare fordi dere kjøper dritbiler dere ikke har råd til å holde oppe og brenner opp når dere klarer å mestre en enkel feil selv billigere. Bare se den lista til Snylter. Ikke mekanikeren sin feil at du valgte den bilen, men det er fint å ha noen å skylde på. Tror du virkelig vi bytter komplett dings på egne biler ?? Så du mener jeg ikke har råd til å ha bilen min? Dagens morsomste påstand. Jeg har kun biler jeg har råd til å holde i stand, flere av de er det også. Hva med å åpne den senterdiffen selv og virkelig overgå alle sammen, men et sted går vel grensa for hva du gidder å gjøre? Å sitte godt i en førerstol å fikle med en blinklysbryter er ikke akkurat noe å hoppe i taket av. Vel, nå er det ikke en enkel senterdiff det er snakk om. Det er ei fordelingskasse med en clutchpakke, problemet her er at clutchpakken ikke lar seg bytte da man ikke får tak i disse delene, og feilen skyldes at denne clutchpakken ryker. At det koster 4-5 ganger så mye å ordne noe i Norge som i resten av Europa er horribelt, og viser tydelig at verkstedene i Norge tar seg grovt betalt. Selv skrudde jeg inn 3 700 000 i fjor(utfakturer ca 200 timer i mnd). Av det sitter jeg med en lønn på 600 000,-. Jeg overhaler automatkasser, ipadder, vaskemaskiner, heiser, whatever på fritiden, Uansett merke. Bygger eget hus og vi mekanikere fikser alt. Bil er bare et objekt å tjene penger på og jeg trives på verkstedgulvet. Også fått god opplæring ang. vekselspenning/hybrid/el motor i det siste. Du utfakturerer flere timer i måneden enn du jobber? I min jobb er det svært lite forberedende arbeider, jeg må ikke flytte biler ut og inn av verksted osv.. Mer enn 100% faktureringsgrad er fortsatt ikke særlig realistisk å oppnå. Du jobber åpenbart på et dyrt nok verksted, for i følge dine egne tall vil du i realiteten fakturere rundt 1700,- pr. fakturerte time, og du jobber jo færre timer enn du fakturerer også hvis du jobber et normalt antall timer i året. Ellers har jeg ovrhalt callipere, hovedsylindre, Ac pumper, girkasser og motorer det siste året. Dere sitter bare å skyter med en gønner i mørket og aner ikke hva dere snakker om. Jeg vil foreslå at du heretter slutter å skrive etter inntak av vesentlige mengder sentralstimulerende midler. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Dere andre aner ikke hva dere snakker om. Dere klager bare fordi dere kjøper dritbiler dere ikke har råd til å holde oppe og brenner opp når dere klarer å mestre en enkel feil selv billigere. Bare se den lista til Snylter. Ikke mekanikeren sin feil at du valgte den bilen, men det er fint å ha noen å skylde på. Tror du virkelig vi bytter komplett dings på egne biler ??Du er velkommen til å åpne kjeften din den dagen du gjør noe på en bil som hverken utdanningen din eller kursene du har via jobben kan og vil lære deg på daglig basis. Frem til da forblir du i aller høyeste grad en komponentutskifter og intet annet. De tingene du skryter av å ha overhalt er på ingen måter noe som imponerer i det heletatt da det meste av arbeidet går på å holde system på de forskjellige komponentene og hvor de tilhører hen. Endret 23. november 2014 av Hansien 2 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Jeg kan sverge på at jeg har både kunnskap og forståelse for mekanikken i en bil. Jeg har totaloverhalt flere motorerer (ventiler/stempel/råder/rådelager etc.), jeg har demontert og overhalt alt av bremsedeler, girkasser etc. Hva er det egentlig dere som nedvurderer mekanikere forventer at en mekaniker skal kunne? Bygge en ny bil med selvlagde deler? Programmere og mekanisk lodde sammen styreenheter fra bunnen av? Alt av overhaling er i hovedsak demontering og montering i ksammenheng med utskifting av gamle deler på den delen som overhales. Likevel er det slik at hvis man ikke vet hva man holder på med, så kan ting gå galt. Dette være seg nødvendige prosedyrer (som bytte av turbo), riktig momenter på ulike skruer/bolter (her kan det virkelig gå galt hvis man ikke vet hva man gjør), riktig montering (her kan bl.a. topp-pakning nevnes), holde kontroll på hva som skal hvor (f.eks. plassere feil stempel i feil sylinder), kvalitetssikring etc. Det er utallige komponenter i en bil å holde styr på og kunne "triksene" med. Hvis ikke kan man i verste fall ende opp med å ikke få komponenten tilbake i korrekt stand igjen, og følgeskader kan oppstå. Det er ikke like ukomplisert som et puslespill. Det virker som om enkelte her inne blander mekaniker med ingeniør, eller er det jeg som misforstår? Endret 24. november 2014 av LiamH 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Hvem er det som nedvurderer mekanikere? En mekaniker skal kunne overhale en motor, bytte rådelagere, bytte ventiltetninger, ventiler osv.. I dag er ikke dette noe man gjør på verkstedene, stort sett uavhengig av feil i dag er diagnosen så enkel at man bytter hele motoren.. Med unntak av ved turboproblemer da, for turboen bytter man jo faktisk.. Også om det er en liten trykkføler i turboen som er defekt, en føler man gjerne kunne byttet.. Jeg har selv bekjente som kjører biler fulle av "defekte" deler som de har fikset selv, etter at de i arbeide har byttet de pga bagateller.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Din kommentar om at "Og mekanikk kan de (mekanikere) jo som kjent stort sett ikke i dag.." er nedvurderende. Det som å si at en snekker ikke kan snekre. At disse reparasjonene ikke er noe man gjør på verkstedene i dag er en ren løgn og en totalt virkelighetsfjern påstand. Ingen verksted med vettet i behold bytter ut en motor pga dårlige ventiltetninger eller f.eks. defekt topp-pakning. Jeg har selv overhalt flere motorer etter havari. Det å bytte hele motoren er ikke gjort på en-to-tre. Det tar ofte lang tid å få en hel motor ut og inn av motor-rommet. Som oftest vil det også være snakk om en brukt motor og det er i seg selv en risiko siden man ikke vet den reelle tilstanden på den. Er motoren reparerbar og hvis selve blokka eller toppen er uten større skader, så overhales den. Ja, mange kan skru litt selv. Og så? Hva er poenget ditt? Du kjenner folk som kan skru. Jeg kjenner flere som ikke kan det og som trenger hjelp til å bytte dekk. Hvor vil du med dette? Endret 24. november 2014 av LiamH 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 Du ser ikke poenget om at verkstedene helt systematisk svindler kundene? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Jeg ser at du kommer med påstanden, men jeg ser derimot ikke at du klarer å forsvare eller argumentere for den. Beklager. 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. november 2014 Forfatter Del Skrevet 25. november 2014 Verkstedene benytter fordyrende metoder for å "reparere", da i form av at de bytter moduler. Dette gjøres i mange tilfeller fremfor å bytte/reparere defekte deler. Så tar mekanikere og andre som jobber på verkstedet de samme delene og bruker de selv, etter å ha utført de enkle reparasjonene de burde gjort for kunden. Resultatet er at kunden betaler for mye for tjenesten som følge av at verkstedet opptrer illojalt. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Du fabrikkerer løgner og oppspinn etter eget behov. Intet mer. Overhalte og ferdige ettermarkedsdeler som f.eks. bremsecalippere, startmotorer, dynamoer etc. er det retur på. Det betyr at det ligger innbakt i prisen at de gamle og utslitte delene skal returneres til fabrikanten for å overhales der. Denne panten belastes ikke kunden, men verkstedet som kjøper delen. Slitedeler kastes. Det er kun i noen tilfeller at brukte deler overhales, men da skal det lønne seg for kunden eller delen er vanskelig å få tak i ny. Det er dog andre og større komponenter som oftest overhales hos verkstedet. Med andre ord, så varierer det. Delene som kjøpes nye, men som kan overhales, beholdes likevel sjelden av verkstedet grunnet panteordningen. Som jeg også allerede har sagt, så er det ikke lønnsomt å overhale/reparere deler fremfor en pant/retur-ordning. Verkstedene ville i realiteten vært mye mer tjent med å bruke masse ekstra tid på å reparere gamle deler enn å bytte dem ut med nye. Det sier seg selv at de da hadde hatt grunnlag for flere hundre ekstra timer med arbeid hver måned. De hadde derfor tjent grovt på å drive på slik og de kunne ansatt flere mekanikere som kun skulle overhale alt av utslitte deler. Din påstand faller derfor helt på sin egen urimelighet. Jeg har ALDRI tatt vare på gamle og utslitte deler etter kunder. Hva i all verden skal jeg med dem? Hvis det ikke er retur på delene, så er de sannsynligvis heller ikke reparerbar. I tillegg skal de også passe til mekanikernes egne biler som da innebærer at de faktisk er kompatibel med rett bilmerke, modell, årsmodell, motorstørrelse etc. Med andre ord, så skal mekanikeren i det hele tatt kunne bruke delen på sin bil og i tillegg ha bruk for nettopp den delen. Oddsen for det er svært liten. Med andre ord, så er din konspirasjonteori så fjern at den nesten ikke er verdig en respons. Du bør skjønne dette på egen hånd. Det å komme over en brukt og defekt del med rett delenummer til din egen bil, for deretter å skaffe ett dyrt reparasjonssett, fikse delen og i tillegg ha bruk for den på egen bil er en suppe av tilfeldigheter som sjelden er forenelig. Hvis du skal ha en seriøs diskusjon eller komme med såpass ekstreme påstander, så burde du vite hva du snakker om fremfor å dikte opp svada etter eget behov. Jeg ser ingen grunn til å fortsette en debatt som er så preget av useriøs argumentasjon og virkelighetsfjerne påstander. Endret 25. november 2014 av LiamH 4 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Pantede deler blir jo brukt opp igjen på en eller flere måter. Hos det verkstedet jeg har tilgang til/frekventerer så returnerer de pantede deler til sin produsent som tar seg av dette. Ikke noe som foregår på det verkstedet så sant ikke den ene ansatte der gjør en avtale og kjøper delen selv av kunden. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 Det var vel det jeg skrev? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Muligens det var det du skrev om du ikke rettet opp i en skrivefeil som kunne mistolkes nå etter jeg svarte deg eller at jeg hengte meg litt mer opp i denne setningen enn høyst nødvendig: Denne panten belastes ikke kunden, men verkstedet som kjøper delen. Endret 25. november 2014 av Hansien Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 25. november 2014 Del Skrevet 25. november 2014 (endret) Jeg tolker ditt innlegg som det samme som jeg mente. Deler som kan overhales returneres til fabrikanten mot en pant som ligger innbakt i prisen som verkstedet betaler for den nye delen når de bestiller den til jobben som skal gjøres. Denne panten betaler ikke kunden for når verkstedregningen skal betales. Panten gjøres opp mellom verksted og fabrikant, med mindre kunden har med delen selv. Jeg vet at det er noen forskjeller i måten dette løses på, men delene returneres i allefall til fabrikanten. Verkstedet beholder dem ikke. I noen tilfeller er det fast rutine på at den gamle delen skal returneres mot en lavere pris, mens hos andre ligger panten i innbakt i prisen mot at den refunderes når delen returneres. Jeg anser det uansett som at vi begge formidler samme budskap. Endret 25. november 2014 av LiamH Lenke til kommentar
Indian Skrevet 26. november 2014 Del Skrevet 26. november 2014 Jeg reparer alt der deler kan skaffes. Startmotor, dynamo, viftemotor......i gamle dager kunne fikk vi kjøpt deler til endeledd slik at vi byttet kun kula og plastskålet. Tennplugger kunne også kjøpes i deler. 1 Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Jeg reparerer også deler til egne biler hvis det er mulighet og økonomisk grunnlag for det. Likevel, så er det sjelden spesielt lønnsomt og det er vanskelig å skaffe reparasjonssett til gamle deler nå til dags. Nye børster med spenningsregulator er f.eks. mulig å skaffe til noen dynamoer, men som regel så bytter man hele dynamoen. Når bremsecalippere er fastrustede eller defekte innvendig, så er det også stor fare for at jobben med å fikse dem ikke er verdt det. Jeg kjøper ofte deler fra utlandet uansett, så prisen på ny komplett del sett i forhold til arbeidet, kombinert med utgifter til rep.sett, er som regel ikke verdt overhalingen. Det er nok moduler/deler i bilene mine å holde i orden, kombinert med vedlikehold, om ikke jeg skal reparere på selve modulene/delene i tillegg. Jeg er nok kommet til et punkt der jeg ikke ønsker å bruke hele livet mitt på bil. Mulig jeg har nådd et metningspunkt, men dess enklere og mindre tidkrevende jeg kan holde reparasjonene, dess bedre. Slik er verksteder også nødt til å tenke også hvis de skal kunne fremstå konkuransedyktige i dagens samfunn. Det betyr likevel ikke at det mangler kompetanse der til å reparere moduler, og heller ikke er det slik at det er en del av en mekaniker-konspirasjon for å lure kundene slik at de kan beholde utslitte og defekte deler til seg selv. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. november 2014 Forfatter Del Skrevet 30. november 2014 Nye børster med spenningsregulator er f.eks. mulig å skaffe til noen dynamoer, men som regel så bytter man hele dynamoen. Jo takk, dette har jeg opplevd selv. Jeg leverte en bil til EU-kontroll som jeg visste at hadde slitte børster. Jeg hadde også kjøpt inn ny regulator med børster, hadde bare ikke fått somlet meg til å bytte enda.. Dette er da en bil der det lar seg gjøre å bytte regulator med børster uten å løsne så mye som en eneste skrue utover de som holder fast regulatoren. Den nye regulatoren lå i passasjersetet i bilen da den ble levert på EU-kontroll. Mens bilen blir kontrollert ringer så verkstedet meg og mener at dynamoen må byttes fordi den ikke lader som den skal.. Jeg påpeker at det er bare børstene, og at disse byttes på 2 minutter. Dette var da i følge vedkommende som ringte meg feil, for slikt gikk det ikke an å gjøre. De kunne gjerne bytte dynamo for meg, prisen på det var den gangen på en håndfull tusenlapper, jeg takket selvsagt nei. Da jeg kom hjem igjen med bilen byttet jeg regulatoren og dynamoen ladet som aldri før Hvem her vil mene at dette verkstedet ikke forsøkte å lure meg? 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 30. november 2014 Del Skrevet 30. november 2014 Han burde kanskje formulert det på en annen måte, "Bytte av børster er ikke en tjeneste vi leverer, men vi kan bytte hele dynamoen om du ønsker". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå