Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilmekanikere - bytter de deler eller reparerer de?


Snylter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mekanikere i dag driver jo stort sett kun med utbytte av moduler, så dette overrasker ikke veldig.

 

Det er svært lite lønnsomt å reparere deler når verkstedprisen ofte ligger mellom 1500-2000 kr timen. En mekanikers jobb nå til dags er mer rettet mot feilsøking og forståelse av elektronikk/data, kombinert med det klassiske bytte av slitedeler.

 

Tiden der man byttet flotør eller automat-chock på forgassere, samt synkorniseringsringer på girkasser er over. Det er mer hensiktsmessig med ferdig overhalte bytte-deler som man får pant for og garanti på, enn verksteder skal kunne overhale enhver del på dagens biler på egen risiko og uten tilstrekkelig kunnskap. Dagens biler er mer elektronikk enn mekanikk.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk ingen god grunn til at timeprisen skal ligge på opp mot to tusen kroner i timen, mekaniker er ingen utdanning med mastergrad som utgangspunkt.

 

Det er et reelt problem at "alle" skal tjene en halv mill i året her i landet.

 

I mange tilfeller vil det også være lønnsomt å reparere selv med såpass høye timepriser, og på garantijobber vil det i svært mange flere tilfeller være lønnsomt (timeprisen de får fakturert produsent er gjerne lavere enn den vi betaler)

 

Problemet er at kompetansen rett og slett dør ut her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk ingen god grunn til at timeprisen skal ligge på opp mot to tusen kroner i timen, mekaniker er ingen utdanning med mastergrad som utgangspunkt.

 

Det er et reelt problem at "alle" skal tjene en halv mill i året her i landet.

 

I mange tilfeller vil det også være lønnsomt å reparere selv med såpass høye timepriser, og på garantijobber vil det i svært mange flere tilfeller være lønnsomt (timeprisen de får fakturert produsent er gjerne lavere enn den vi betaler)

 

Problemet er at kompetansen rett og slett dør ut her i landet.

 

Dette sporer litt av nå, men greit.

 

Tror du timesprisen er bygget på lønn alene? Gjennomsnittslønnen til en mekaniker er IKKE en halv million her i landet. Data-programmer, utstyr, vedlikehold, verktøy, spesial-utstyr etc. er en stor utgiftspost. Sett deg litt inn i regnskapet til et verksted før du uttaler deg.

 

At noen ønsker å reparere selv, så langt de har kompetansen til det, er vel helt greit. Ansvaret tar de da selv, også ved produksjonsfeil på deler som kan medføre større følgeskader.

 

Det lønner seg overhodet ikke med garanti-jobber. Verkstedet får ikke dekket i nærheten av det de taper på å heller kunne tatt ordinære jobber, så det stemmer ikke.

 

Problemet er ikke at kompetansen dør ut. Problemet er at kravet til kompetanse begynner å overgå det nivået mekaniker-utdannelsen ligger på, og når de teoretisk "svakeste" elevene blir anbefalt yrkesfag av lærerne, så blir resultatet deretter. Dagens biler krever at man har kontroll på, og evnen til å ta til seg, en del komplisert teoretisk kunnskap. Elektronikk, datastyring, canbus, styreenheter etc. er ofte langt over det nivået som mange "praktisk anlagte" mennesker (den gjennomsnittelige yrkesfag-elev) behersker.

 

Det gis kurs og ekstra opplæring o.l. internt, men dette koster også bedriftene penger som timesprisen er med å må dekke. Når man ser på utviklingshastigheten til dagens teknologi, så krever det enorme resurser å holde mekanikere oppdatert. Da er det mer hensiktsmessig at andre instanser spesialiserer seg på de kunnskapsfeltene som de ulike modulene i biler måtte omhandle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når en mekaniker koster det samme som mange advokater er det noe galt.Og mekanikk kan de jo som kjent stort sett ikke i dag..

Virker dom om du ikkje helt forstår omfanget av hvor avansert biler/motorer er blitt idag.

Å drive feilsøking på moduler, funksjoner og mekaniske feil er vanskelig og tar ofte mye tid.

Ofte er det en feil som er oppstått pga en annen feil osv.

 

Motorene på skipet eg jobber på krever 12 sensorer bare for oppstart, og det finnes ikkje en eneste alarm på disse.

Så da dier det seg selv at når motoren ikkje starter er det en jevlig prosess for meg under feilsøking.

Og ofte er det ikkje alarm eller overvåkning på alle sensorene heller.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, jeg er faktisk i stand til å gjøre ganske mye selv, og det gjør jeg også..

 

Det siste jeg reparerte var faktisk en blinklysbryter, den ville kostet 6k å få byttet på verksted..

Å fjerne airbag, demontere ratt, ta av hele modulen som sitter utenpå rattstammen, ta med denne inn, åpne, ta av blinklysbryter, fikse den og så gjøre alt sammen i omvendt rekkefølge tar ca 30 minutter.

 

Dette er selvsagt bare et eksempel på noe man greit gjør selv.

 

Jeg fikk også presentert et forslag om å bytte ut hele hovedlampa da tenningsmodulen til xenon-lampa var defekt..

Denne er festet med tre skruer, og prosessen ellers er akkurat den samme som ved å ta ut og inn lykta.

 

Pris på lykt hos BOS: 18000,-

Pris på deler hos Autotrio: Ca 2100,-

 

Arbeid? Siden jeg ikke hadde skrudd noe særlig på bilen før og ikke visste hvordan det hang sammen brukte jeg ca 2 timer.

 

Jeg disponerer også utstyr for å diagnostisere de fleste feil på min bil, slikt utstyr er ganske billig om man går utenfor de offisielle kanalene.

 

Verkstedene legger rett og slett kostnaden for manglende kompetanse over på kundene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det billigi utstyret som du snakker om er helt generelle.

 

Hadde ikkje kunne fungert på ett profesjonelt verksted.

 

Hva du har greid å gjøre imponerer meg ikkke nevneverdig.

For det første så må du si hva bil det var?

Og den blinklys bryteren, var det dette apparatet ditt som fortalte deg om denne eller tok du en sjans?

 

Min far driver verksted og synd å si det, men han er ikkje akkurat rik, selv med en venteliste på gjennomsnittlig 3uker.

Så at de priser seg høyt er tull.

Og priser på 2000 kr timen har et aldri hørt om. Det er i såfall latterlig dyrt og finned langt billigere :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når en mekaniker koster det samme som mange advokater er det noe galt.

 

Og mekanikk kan de jo som kjent stort sett ikke i dag..

 

Som jeg skrev, så er det ikke mekanikeren som koster mest penger. Du leser ikke hva jeg skriver.

 

En advokat trenger ikke bl.a. en stor og oppvarmet hall, flere løftebukker, kompressor og kostbart luftverktøy, vanlig og dyrt verktøy i utallige varianter, spesialverktøy, svindyre OBD-programmer, apparat og bukk til firehjulskontroll, stort forbruk av arbeidshansker/engangshansker, dyre rengjoringsmiddel, ulike smøremidler/rensemidler, bremseverktøy for rengjøring og montering, hydraulisk presse m/pressverktøy osv.

 

2000 kroner timen er de dyreste merkeverkstedene. De fleste ligger rundt 1200-1500 kr timen.

 

Utover det, så er din siste påstand så banal og fordomsfull at den ikke en gang er verdt en kommentar.

 

Verkstedene legger rett og slett kostnaden for manglende kompetanse over på kundene.

 

Verkstedene følger fastsatt standardtid på ulike jobber. Begynner man å lage egne priser som er helt på bærtur, så vil man miste jobben til noen andre.

Endret av LiamH
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det billigi utstyret som du snakker om er helt generelle.

 

Hadde ikkje kunne fungert på ett profesjonelt verksted.

Vel, det er på ingen måte generiske OBD II-lesere jeg bruker, men et diagnosesystem for min bil og andre biler fra Mercedes.

Prisen er under 5 lapper (jada, det er noe programvare der med for meg ukjent opprinnelse, muligens litt i gråsonen juridisk, men det funker fint for meg)

 

Hva du har greid å gjøre imponerer meg ikkke nevneverdig.

For det første så må du si hva bil det var?

Og den blinklys bryteren, var det dette apparatet ditt som fortalte deg om denne eller tok du en sjans?

Bruksbilen min er en -05 E-klasse med en del ustyr.

Blinklysbryteren tok jeg en fysisk diagnostisering av på egenhånd, det ver lett å finne ut at feilen lå i bryteren (all den tid bryteren ikke fungerte som den skulle ved blink mot venstre, og det tydelig var fysisk feil i bryteren)

 

Jeg har ordnet flere feil, i samme runde byttet jeg styrevinkelsensor med feil, den fant jeg feil på ved hjelp av diagnosen.

 

Min far driver verksted og synd å si det, men han er ikkje akkurat rik, selv med en venteliste på gjennomsnittlig 3uker.

Så at de priser seg høyt er tull.

Og priser på 2000 kr timen har et aldri hørt om. Det er i såfall latterlig dyrt og finned langt billigere :-D

Merkeverkstedet Bertel O. Steen Autostern (BOS Oslo) har en pris på ca 1850,- i timen, jeg bruker heller de enn AS bakgårdsmekk.

 

 

Når en mekaniker koster det samme som mange advokater er det noe galt.

 

Og mekanikk kan de jo som kjent stort sett ikke i dag..

Som jeg skrev, så er det ikke mekanikeren som koster mest penger. Du leser ikke hva jeg skriver.

 

Hvor mange prosent av kostnadene går da med til å dekke de ansatte? (Ja, vaskehjelp, mekaniker, resepsjonist, sekretær osv er alle ansatte)

Og hvor stor andel går til å dekke disse andre tingene?

 

Jeg kjenner til inntektene til enkelte i noen merkeverksteder, og da gjerne med inntekt på 4-500k..

Dette gjelder både delelageransatte og mekanikere.

 

En advokat trenger ikke bl.a. en stor og oppvarmet hall, flere løftebukker, kompressor og kostbart luftverktøy, vanlig og dyrt verktøy i utallige varianter, spesialverktøy, svindyre OBD-programmer, apparat og bukk til firehjulskontroll, stort forbruk av arbeidshansker/engangshansker, dyre rengjoringsmiddel, ulike smøremidler/rensemidler, bremseverktøy for rengjøring og montering, hydraulisk presse m/pressverktøy osv.

En advokat trenger et svært høyt kompetansenivå, svært mye tid til å studere aktuelt lovverk for å være oppdatert på fagområdet sitt, mm.

De trenger også gode lagringsløsninger der data er sikret i langt større grad enn du trenger å tenke på med kunderegisteret på et bilverksted.

Hva gjelder løftebukk, kompressor og kostbart verktøy er dette legitime kostnader.

Hva gjelder engangshansker, rengjøringsmidler, smøremidler osv er dette noe som etter mitt syn går innunder posten "verkstedmateriell" som man ofte ser på regninga.

 

2000 kroner timen er de dyreste merkeverkstedene. De fleste ligger rundt 1200-1500 kr timen.

 

Utover det, så er din siste påstand så banal og fordomsfull at den ikke en gang er verdt en kommentar.

Kom igjen nå, du har ikke flere hersketeknikker på lur da?

 

 

Verkstedene følger fastsatt standardtid på ulike jobber. Begynner man å lage egne priser som er helt på bærtur, så vil man miste jobben til noen andre.

På en del rutinemessige jobber har du rett i at de følger normert tid (noe som som regel er mer tid enn jobben faktisk tar)

 

Det skal også sies at bilverksteder (og en del andre næringer i Norge) er i god gang med å prise seg ut av vårt felles-europeiske marked..

 

Jeg har hatt en større reparasjon på bilen min også, delen kostet 2500 Euro i Tyskland, i Norge koster samme del 75000,-

 

Arbeid i Tyskland: 200 Euro

Arbeid i Norge: Mellom 10 og 15000,-

 

For å si det sånn, valget var enkelt :)

Når det også sammenfalt med serviceintervallet på bilen ble det jo enda gunstigere, og som en bonus fikk jeg samtidig byttet støtdempere bak siden de begynte å bli slitne, det var visst 10k å spare der også :) (Prisen i Tyskland ble identisk med deleprisen her hjemme)

 

Det er så man kan vurdere å starte reparasjonstjenester for folk der man frakter bilene til utlandet for større reparasjoner, og på den måten sparer kunder for penger..

Leiebil kan man jo også tilby og fortsatt gjøre butikk på det..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Registrerer at tittelen "mekaniker" går igjen her.

 

Mekanikere eksisterer ikke lenger på bilverksteder.

 

I dag heter det "servicetekniker", og de har som oppgave å diagnostere feil ved hjelp av diagnoseverktøy for så å bytte komponenter/deler.

 

Ingenting "repareres" lenger. Det bare byttes "komponenter". Og en komponent kan likegjerne være hele motoren.

Endret av Valotunk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har du vel rett i ja Valotunk..

Jeg prøver å være seriøs, egentlig burde de blitt kalt noe slikt som "modulbyttere"

 

Nettopp.

 

Jeg kjenner godt en "mekaniker" av den gode gamle skolen.

 

Han er pensjonist nå, men han hadde en kunnskap om forbrenningsmotorer utav en annen verden og var nærmest beryktet for å klare å lokalisere, gjenkjenne og utbedre feil ved hjelp av bare hendene og ørene.

 

I dag er det for mye elektronikk i biler til at slikt er mulig.

 

Nevnte mekaniker har forøvrig fått Kongens fortjenestemedalje for sin innsats i over 50 år hos samme bilforhandler.

 

Slike skulle vi gjerne hatt flere av :)

Endret av Valotunk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt en større reparasjon på bilen min også, delen kostet 2500 Euro i Tyskland, i Norge koster samme del 75000,-

 

Arbeid i Tyskland: 200 Euro

Arbeid i Norge: Mellom 10 og 15000,-

 

For å si det sånn, valget var enkelt :)

Når det også sammenfalt med serviceintervallet på bilen ble det jo enda gunstigere, og som en bonus fikk jeg samtidig byttet støtdempere bak siden de begynte å bli slitne, det var visst 10k å spare der også :) (Prisen i Tyskland ble identisk med deleprisen her hjemme)

 

Det er så man kan vurdere å starte reparasjonstjenester for folk der man frakter bilene til utlandet for større reparasjoner, og på den måten sparer kunder for penger..

Leiebil kan man jo også tilby og fortsatt gjøre butikk på det..

 

 

Avsporingen i tråden har jo allerede skjedd, og da våger jeg meg på å fortsette litt videre på innlegget ditt.

 

Da regner jeg med at du også legger inn både tollavgifter og mva av hele beløpet i regnestykket ditt?

I tillegg også fri fra jobb, reiseutgifter, opphold og evt. leiebil.

 

For skal du sammenligne priser så må det jo gjøres på likt og lovlig grunnlag, og absolutt alle utgifter må taes med i regnestykket.

 

Grunnen til at jeg nevnte dette er at en venn av meg tok en stor reparasjon i Sverige, og ble stoppet i Tollen på veien hjem til Norge igjen og Biltylsynet hadde stor kontroll der samtidig. Der lå tilfeldigvis (eller for hans del desverre) både kvittering og servicehefte synlig, og dermed så begynte de å "grave" i dette. Dette endte med bot, fortolling av reparasjonen og MVA på hele beløpet, de sparte riktignok noe likevel på dette kontra tilsvarende rep i Norge, men totalt sett ble det dyrere i.o.m. at de også hadde handlet en del varer i Sverige for beløpet de trodde de spare på å gjøre dette i Sverige.

De hadde heller ikke vært ute av Norge mer enn i noen få timer, og det gjør visstnok beløpet for betaling av Tollavgifter betydelig redusert, den summen øker merkbart etter å ha vært ute av Norge i mer enn 24 timer (må dokumentere oppholdet fikk de beskjed om).

 

Her gjengir jeg kun hva Tollerene sa, over hvilke lover og regler som gjelder har ikke jeg kunskaper om.

 

De var selvfølgelig max uheldige med dette, men tror vel ikke at de fleste vet at en skal betale Toll og MVA for hele beløpet ved en reparasjon i utlandet.

Det var også en overraskelse for meg, rett etter det så stod også det samme i lokalavisen vår.

Dette er nå 2-3 år siden, så jeg har hverken avisartikler eller noe annet å vise frem. Min venn har heller ikke den aktuelle bilen lenger heller (kondemnert etter en kollisjon).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt en større reparasjon på bilen min også, delen kostet 2500 Euro i Tyskland, i Norge koster samme del 75000,-

 

Arbeid i Tyskland: 200 Euro

Arbeid i Norge: Mellom 10 og 15000,-

 

For å si det sånn, valget var enkelt :)

Når det også sammenfalt med serviceintervallet på bilen ble det jo enda gunstigere, og som en bonus fikk jeg samtidig byttet støtdempere bak siden de begynte å bli slitne, det var visst 10k å spare der også :) (Prisen i Tyskland ble identisk med deleprisen her hjemme)

 

Det er så man kan vurdere å starte reparasjonstjenester for folk der man frakter bilene til utlandet for større reparasjoner, og på den måten sparer kunder for penger..

Leiebil kan man jo også tilby og fortsatt gjøre butikk på det..

Avsporingen i tråden har jo allerede skjedd, og da våger jeg meg på å fortsette litt videre på innlegget ditt.

 

Da regner jeg med at du også legger inn både tollavgifter og mva av hele beløpet i regnestykket ditt?

I tillegg også fri fra jobb, reiseutgifter, opphold og evt. leiebil.

 

Jeg var borte fra jobb to dager (men jobbet remote en av disse), jeg kjørte ca 2600km

Leiebil var ikke nødvendig all den tid jeg dro nedover.

Jeg overnattet en natt på hotell også.

 

Overnattingen på hotell kostet 43€

 

 

Fordelingskassen ferdig byttet:

2187 € (uten tysk moms på 19%)

Service:

891 €

Bytte av dempere bak:

891 €

 

Totalpris i Tyskland:

3969 €

 

Norsk mva kommer i tillegg med 25%, jeg mener kursen var ca 8,35 da jeg var nedover.

Totalpris for verkstedarbeidene inkludert norsk mva er altså ca 42k..

 

Det er mindre enn fordelingskassa alene kostet i Norge som del!

 

Det ble i tillegg utført noe arbeid jeg ikke betalte for, arbeid jeg i Norge måtte betalt for.

 

To dager fri fra jobb koster selvsagt noen kroner, men jeg er jo i den situasjonen at jeg titt og ofte tar hjemmekontor, så den ene dagen jobbet jeg.

 

Tapt lønn utgjør ca 3000,- for den dagen jeg ikke var på jobb, da brutto.

Netto er altså tapet en del lavere.

Hadde jeg derimot hatt beredskapsvakt den uka ville selvsagt kostnaden blitt høyere.

 

Drivstoff:

Ca 1,30 pr.km

Totalt ca 3500,-

Bompenger:

Ca 1500,- mener jeg å huske.

Overnatting:

390,-

 

For å gjøre det enkelt regner jeg heller med statens satser for kjøregodtgjørelse, det er nok ikke så langt unna de reelle kostnadene.

 

Det er vel 4,05 de sier pr. km?

 

Totalpris er altså rundt 58k ved å utføre arbeidet i Tyskland.

Tapt inntekt er da ikke regnet med, men det er altså worst case 3k i dette tilfellet.

 

Det er fortsatt mindre enn deleprisen på fordelingskassa i Norge..

 

De andre jobbene er også svært mye dyrere i Norge enn Tyskland.

 

Mange bransjer i Norge sliter dessverre med å forstå at de er en del av et internasjonalt marked.

 

For skal du sammenligne priser så må det jo gjøres på likt og lovlig grunnlag, og absolutt alle utgifter må taes med i regnestykket.

Er det noe du savner av utgifter i regnestykket nå? :)

 

Grunnen til at jeg nevnte dette er at en venn av meg tok en stor reparasjon i Sverige, og ble stoppet i Tollen på veien hjem til Norge igjen og Biltylsynet hadde stor kontroll der samtidig. Der lå tilfeldigvis (eller for hans del desverre) både kvittering og servicehefte synlig, og dermed så begynte de å "grave" i dette. Dette endte med bot, fortolling av reparasjonen og MVA på hele beløpet, de sparte riktignok noe likevel på dette kontra tilsvarende rep i Norge, men totalt sett ble det dyrere i.o.m. at de også hadde handlet en del varer i Sverige for beløpet de trodde de spare på å gjøre dette i Sverige.

De hadde heller ikke vært ute av Norge mer enn i noen få timer, og det gjør visstnok beløpet for betaling av Tollavgifter betydelig redusert, den summen øker merkbart etter å ha vært ute av Norge i mer enn 24 timer (må dokumentere oppholdet fikk de beskjed om).

Ja, at kompisen din var så tett at han gjorde noe ulovlig og ble tatt for det er jo veldig relevant, eller hvordan var nå det?

 

Her gjengir jeg kun hva Tollerene sa, over hvilke lover og regler som gjelder har ikke jeg kunskaper om.

Tollkvoten er 3000,- om man bare er på svipptur, 6000,- om man er ute mer enn 24 timer.

 

 

De var selvfølgelig max uheldige med dette, men tror vel ikke at de fleste vet at en skal betale Toll og MVA for hele beløpet ved en reparasjon i utlandet.

Det var også en overraskelse for meg, rett etter det så stod også det samme i lokalavisen vår.

Dette er nå 2-3 år siden, så jeg har hverken avisartikler eller noe annet å vise frem. Min venn har heller ikke den aktuelle bilen lenger heller (kondemnert etter en kollisjon).

Om jeg så hadde betalt både tysk og norsk mva ville jeg gått stort i pluss, men man betaler jo uansett momsen i kun et land.

Tyskland opererer med 19%, Norge med 25%.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har hatt en større reparasjon på bilen min også, delen kostet 2500 Euro i Tyskland, i Norge koster samme del 75000,-

 

Arbeid i Tyskland: 200 Euro

Arbeid i Norge: Mellom 10 og 15000,-

 

For å si det sånn, valget var enkelt :)

Når det også sammenfalt med serviceintervallet på bilen ble det jo enda gunstigere, og som en bonus fikk jeg samtidig byttet støtdempere bak siden de begynte å bli slitne, det var visst 10k å spare der også :) (Prisen i Tyskland ble identisk med deleprisen her hjemme)

 

Det er så man kan vurdere å starte reparasjonstjenester for folk der man frakter bilene til utlandet for større reparasjoner, og på den måten sparer kunder for penger..

Leiebil kan man jo også tilby og fortsatt gjøre butikk på det..

Avsporingen i tråden har jo allerede skjedd, og da våger jeg meg på å fortsette litt videre på innlegget ditt.

 

Da regner jeg med at du også legger inn både tollavgifter og mva av hele beløpet i regnestykket ditt?

I tillegg også fri fra jobb, reiseutgifter, opphold og evt. leiebil.

 

Jeg var borte fra jobb to dager (men jobbet remote en av disse), jeg kjørte ca 2600km

Leiebil var ikke nødvendig all den tid jeg dro nedover.

Jeg overnattet en natt på hotell også.

 

Overnattingen på hotell kostet 43€

 

 

Fordelingskassen ferdig byttet:

2187 € (uten tysk moms på 19%)

Service:

891 €

Bytte av dempere bak:

891 €

 

Totalpris i Tyskland:

3969 €

 

Norsk mva kommer i tillegg med 25%, jeg mener kursen var ca 8,35 da jeg var nedover.

Totalpris for verkstedarbeidene inkludert norsk mva er altså ca 42k..

 

Det er mindre enn fordelingskassa alene kostet i Norge som del!

 

Det ble i tillegg utført noe arbeid jeg ikke betalte for, arbeid jeg i Norge måtte betalt for.

 

To dager fri fra jobb koster selvsagt noen kroner, men jeg er jo i den situasjonen at jeg titt og ofte tar hjemmekontor, så den ene dagen jobbet jeg.

 

Tapt lønn utgjør ca 3000,- for den dagen jeg ikke var på jobb, da brutto.

Netto er altså tapet en del lavere.

Hadde jeg derimot hatt beredskapsvakt den uka ville selvsagt kostnaden blitt høyere.

 

Drivstoff:

Ca 1,30 pr.km

Totalt ca 3500,-

Bompenger:

Ca 1500,- mener jeg å huske.

Overnatting:

390,-

 

For å gjøre det enkelt regner jeg heller med statens satser for kjøregodtgjørelse, det er nok ikke så langt unna de reelle kostnadene.

 

Det er vel 4,05 de sier pr. km?

 

Totalpris er altså rundt 58k ved å utføre arbeidet i Tyskland.

Tapt inntekt er da ikke regnet med, men det er altså worst case 3k i dette tilfellet.

 

Det er fortsatt mindre enn deleprisen på fordelingskassa i Norge..

 

De andre jobbene er også svært mye dyrere i Norge enn Tyskland.

 

Mange bransjer i Norge sliter dessverre med å forstå at de er en del av et internasjonalt marked.

 

For skal du sammenligne priser så må det jo gjøres på likt og lovlig grunnlag, og absolutt alle utgifter må taes med i regnestykket.

Er det noe du savner av utgifter i regnestykket nå? :)

 

Grunnen til at jeg nevnte dette er at en venn av meg tok en stor reparasjon i Sverige, og ble stoppet i Tollen på veien hjem til Norge igjen og Biltylsynet hadde stor kontroll der samtidig. Der lå tilfeldigvis (eller for hans del desverre) både kvittering og servicehefte synlig, og dermed så begynte de å "grave" i dette. Dette endte med bot, fortolling av reparasjonen og MVA på hele beløpet, de sparte riktignok noe likevel på dette kontra tilsvarende rep i Norge, men totalt sett ble det dyrere i.o.m. at de også hadde handlet en del varer i Sverige for beløpet de trodde de spare på å gjøre dette i Sverige.

De hadde heller ikke vært ute av Norge mer enn i noen få timer, og det gjør visstnok beløpet for betaling av Tollavgifter betydelig redusert, den summen øker merkbart etter å ha vært ute av Norge i mer enn 24 timer (må dokumentere oppholdet fikk de beskjed om).

Ja, at kompisen din var så tett at han gjorde noe ulovlig og ble tatt for det er jo veldig relevant, eller hvordan var nå det?

 

Her gjengir jeg kun hva Tollerene sa, over hvilke lover og regler som gjelder har ikke jeg kunskaper om.

Tollkvoten er 3000,- om man bare er på svipptur, 6000,- om man er ute mer enn 24 timer.

 

 

De var selvfølgelig max uheldige med dette, men tror vel ikke at de fleste vet at en skal betale Toll og MVA for hele beløpet ved en reparasjon i utlandet.

Det var også en overraskelse for meg, rett etter det så stod også det samme i lokalavisen vår.

Dette er nå 2-3 år siden, så jeg har hverken avisartikler eller noe annet å vise frem. Min venn har heller ikke den aktuelle bilen lenger heller (kondemnert etter en kollisjon).

Om jeg så hadde betalt både tysk og norsk mva ville jeg gått stort i pluss, men man betaler jo uansett momsen i kun et land.

Tyskland opererer med 19%, Norge med 25%.

 

 

Jeg var på ingen måte ute etter deg eller hva du gjorde, det var kun for å vise til flere her i tråden at det er fort gjort å glemme hva de faktiske utgiftene er når en tenker på å foreta en større reparasjon -og/eller service i utlandet. Toll og MVA er ikke det første en tenker på når det gjelder å reparere bil i Sverige (eller andre land) tør jeg påstå.

 

Det er fort gjort å "se seg blind" på kun verksted regningen i Sverige (eller andre land), og de fleste gjør helt klart slik som min kamerat gjorde. Nemlig kjøre på grønt, for dette er jo ikke en "vare vi har handlet", er nok det de fleste tror.

Helt ærlig så tror jeg absolutt de fleste gjør det slik, og på reparasjoner i en litt rimeligere kategori enn hva du hadde her, så er nok ikke besparelsen så stor som en kanskje skal ha det til, om en tar med absolutt alle avgifter......

 

Minst 9/10 (er min ærlige påstand) ser kun på besparelsen i kroner og øre, for en rep i f.eks. Sverige kontra her i Norge. Tollavgifter, MVA og evt. tapt arb.fortjenste (er ikke alle som har muligheten til og ta seg fri når en vil) er sjeldent/aldri med i det totale regnestykket. Om alt dette blir tatt med, så er i mange tilfeller besparelsen svært liten, om den i det hele tatt er der.

 

Men i ditt tilfelle, så er besparelsen stor, uansett hvordan en regner eller snur og vender på det.

 

Jeg har ingenting i mot at det gjøres i andre land, det var kun det at de fleste ikke tenker på Toll og MVA jeg ville synliggjøre for flere her i tråden........

 

Min kamerat gjorde selvsagt ikke det rette, og det ble han korrekt straffet for i avgifter og bøter.

Men forskjellen på han og de fleste andre som reparerer og/eller tar service i Svergie, er at han ble tatt for det.....

Endret av fotonisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvor mange prosent av kostnadene går da med til å dekke de ansatte? (Ja, vaskehjelp, mekaniker, resepsjonist, sekretær osv er alle ansatte)

Og hvor stor andel går til å dekke disse andre tingene?

 

Det kommer helt an på hva timesprisen er kontra lønnen til de ansatte.

 

En advokat trenger et svært høyt kompetansenivå, svært mye tid til å studere aktuelt lovverk for å være oppdatert på fagområdet sitt, mm.

De trenger også gode lagringsløsninger der data er sikret i langt større grad enn du trenger å tenke på med kunderegisteret på et bilverksted.

Hva gjelder løftebukk, kompressor og kostbart verktøy er dette legitime kostnader.

Hva gjelder engangshansker, rengjøringsmidler, smøremidler osv er dette noe som etter mitt syn går innunder posten "verkstedmateriell" som man ofte ser på regninga.

 

Jeg kan garantere deg at teknologien oppdateres flere tusen ganger raskere, og i enormt mye større omfang, enn det norske lovverket gjør.

 

At advokater er overbetalt er ikke noe nytt, det er likevel ikke noe godt argument for at verksteder er det samme. Jeg redegjør for hva utgiftene går til på et verksted. Du bortforklarer ikke dette med å advokaters utgifter til gode lagringsløsninger for sikret data til sine klienter.

 

Jeg kjenner til inntektene til enkelte i noen merkeverksteder, og da gjerne med inntekt på 4-500k..

Dette gjelder både delelageransatte og mekanikere.

 

Lønnen varierer stort alt etter hvor man bor i Norge. At du kjenner enkelte mekanikere som tjener 500.000 kr i året forandrer ikke det faktum at gjennomsnittlønnen til mekanikere ikke ligger på en halv million. Jeg kjenner mekanikere som tjener 350.000 kr i året.

 

Kom igjen nå, du har ikke flere hersketeknikker på lur da?

 

Det er ikke en hersketeknikk. Jeg responderer på en fordomsfull påstand som faller på sin egen urimelighet.

 

På en del rutinemessige jobber har du rett i at de følger normert tid (noe som som regel er mer tid enn jobben faktisk tar)

 

Her vil en mekanikers erfaring og kunnskap avgjøre hvor lang tid jobben tar. Noen ganger er tidsperspektivet overdrevet, mens det andre ganger er for kort tid. Service-jobber f.eks. er grusomt overpriset og tar ca. halvparten av den tiden som er forespeilet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Registrerer at tittelen "mekaniker" går igjen her.

 

Mekanikere eksisterer ikke lenger på bilverksteder.

 

I dag heter det "servicetekniker", og de har som oppgave å diagnostere feil ved hjelp av diagnoseverktøy for så å bytte komponenter/deler.

 

Ingenting "repareres" lenger. Det bare byttes "komponenter". Og en komponent kan likegjerne være hele motoren.

du skjønner at det er ikke vits å ''reparere'' noe når man kan kjøpe delen ny for en samme pris

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...