Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmepumpe på hele tiden eller perioder?


Anbefalte innlegg

Har en Fujitsu varmepumpe i en leilighet jeg leier.

 

Jeg lurer på hva som er mest strømsparende og da økonomisk i forbindelse med bruk av denne.

 

Jeg er borte store deler av dagen. Jeg pleier å skru på varmepumpe når jeg kommer hjem fra jobb ca 1,5 time, deretter skrur jeg av. Ca 1,5 time før leggetid skrur jeg på igjen og skrur så av igjen. På morgenen har jeg ikke på.

Temperaturen står da på 24c.

 

Er dette veldig strømslukende? Eller er det bedre å ha på varmepumpa på f.eks 21c hele døgnet?

 

Finner ikke bruksanvisning hverken i leilighet eller internett.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

La den stå på hele tiden. Den justerer seg slik at den ikke bruker mer strøm enn nødvendig for å holde jevn varme. Jeg slår min av i ca mai, og på igjen i september. Den står på hele vinteren.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Ut fra det jeg har hørt er det antall start og stopp som tar raskest knekken på varmepumpen. Altså, mtp. holdbarheten til varmepumpen bør den vistnok starte å stoppe færrest mulig ganger. Dermed er det lurt å slå av i perioder man ikke trenger den for at den når man trenger den kjører lenge om gangen.

Lenke til kommentar

Er ikke det jeg har hørt. (Monterer og reparerer varmepumper) Leverandøren våres sier at en varmepumpe lever lengst ved at den står på året rundt. Det er best for olja i kompressoren, at den er i bevegelse og ikke ligger stille for lenge. Har opplevd en god del kompressor havari etter sommeren, da folk har latt den stå avslått hele sommeren. Vi har også opplevd at hvis en varmepumpe står avslått lenge, kan vind som roterer viftemotoren på utedelen gjøre at motoren lader opp spenning som kan ta knekken på elektronikken. Mulig nyere varmepumper ikke har dette problemet lengre, men det var mye av dette før. Kaldstart på en kompressor er det mest skadelige. Ta kjøleskap f.eks. Disse går jo hele tiden, året rundt. Er jo omtrent samma systemet som ei varmepumpe.

Lenke til kommentar

Dette var interessant! Jeg har hele tiden tenkt at det er best å skru av så mye som mulig for å spare strøm. Dere sier da at man sparer mer med å la dem stå på stort sett, både natt og tidsrom man ikke er hjemme? Hvordan kan man regne effektforbruk ?

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Virkningsgraden (døgn-COP) er høyere når den leverer jevnt lav effekt enn når den må jobbe for full guffe i kortere tidsrom.

 

Varmetapet fra huset er ganske proporsjonalt med temperaturdifferansen mellom inne og ute. Hvis vi antar konstant utetemperatur så vil altså lavere innetemperatur spare litt energi. Men det tar tid før huset kjøles ned og det tar tid før det varmes opp med varmepumpa på full guffe (lav COP). Hvis du skal være borte i lengre perioder (dager - uker) så kan du spare strøm på å senke temperaturdifferansen, altså innetemperaturen. Bare pass på at den ikke kommer så lavt ned at frostspreng blir en risiko. Helst ikke under 10 grader. Når du er borte i lengre perioder kan det dermed lønne seg å sette ned termostaten til for eksempel 10 grader. Det er litt kjipt akkurat når man kommer hjem og må vente et par timer til temperaturen tar seg opp, men fult overkommelig med god bekledning. Pumpa får jobbe jevnt også når det er 10 grader i huset.

 

NB. Du må vurdere selv om 10 grader der varmepumpa står er nok til å unngå frostspreng i absolutt hele røranlegget.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har du noe dokumentasjon på at COP synker vesentlig på merkeeffekt kontra lavere effekt? Samt hvor lang tid det tar fra oppstart til varmepumpa er i normal drift.

I denne tråden er det mange påstander og mye magefølelse, lite fakta.

 

At en leverandør anbefaler at varmepumpa går hele året behøver ikke bety at dette er best for brukeren. Leverandøren er opptatt av færrest mulig reklamasjoner, fokus for brukeren burde være lavest mulig energikostnader.

Lenke til kommentar

Varierende COP med belastning er godt dokumentert og lett tilgjengelig gjennom en rekke tester og beskrivelser. Start for eksempel på det svenske provningsinstituttets hjemmesider.

 

Rent teknisk kan jeg forklare kjapt hva som skjer. COP varierer som kjent med temperaturdifferanse. Belastning fungerer på akkurat samme måte. Ved høy belastning får pumpa mer å jobbe mot, tilsvarende det man får ved økt temperaturdifferanse. Viftene på inne og ute-del bør også jobbe tilsvarende hardere for å unngå at det blir økt temperaturdifferanse mellom kjølemedie og luft på begge sider. Noen pumper har stillemodus. Dette senker viftehastigheten på innedelen og gir lavere effektivitet fordi man får økt temperaturdifferanse mellom kjølemedie og inneluft. Pumpa og vifta som sitter i utedelen må jobbe hardere. Hadde ikke støy vært noe problem kunne man økt effektiviteten ved å øke viftehastighetene. Det ville gitt billige, effektive og støyende varmepumper. Et annet alternativ er å øke størrelsen på varmevekslerne. Da får man større og dyrere varmepumper med lav støy og høy effektivitet. Men hverken støy eller kjempestørrelse selger særlig godt. Det går an å bygge små, billige og stillegående varmepumper, men bieffekten blir da lav toppeffekt eller lav effektivitet.

 

Reklamasjonstiden er bare 5 år. Folk vil gjerne at pumpa skal vare i 15 år i stedet for 10. De er sjelden man får problemer i reklamasjonstida. Folk ønsker også lave energikostnader og det får man som beskrevet ved nokså konstant bruk på lav effekt, fremfor makseffekt i korte tidsrom. Dette er en av grunnene til at man gikk bort fra av/på-styring til inverter-styring.

Lenke til kommentar

Er ikke det jeg har hørt. (Monterer og reparerer varmepumper) Leverandøren våres sier at en varmepumpe lever lengst ved at den står på året rundt. Det er best for olja i kompressoren, at den er i bevegelse og ikke ligger stille for lenge. Har opplevd en god del kompressor havari etter sommeren, da folk har latt den stå avslått hele sommeren. Vi har også opplevd at hvis en varmepumpe står avslått lenge, kan vind som roterer viftemotoren på utedelen gjøre at motoren lader opp spenning som kan ta knekken på elektronikken. Mulig nyere varmepumper ikke har dette problemet lengre, men det var mye av dette før. Kaldstart på en kompressor er det mest skadelige. Ta kjøleskap f.eks. Disse går jo hele tiden, året rundt. Er jo omtrent samma systemet som ei varmepumpe.

Samme som AC i en bil, væska inni er også smøring og 24/7 hele året er mye bedre en bare på om sommeren.

Er den av blir pakninger sprøe og den vil lekke osv.

Etter lekasje vil den da skjære seg.

 

Totalt sett billigst å ha den på hele tiden og etterfylle.

 

Tipper det blir samme på varmepumpe.

Lenke til kommentar

Det er helt korrekt at varmepumper kan være mindre effektive ved lavere temperaturer. Altså når du starter den i et kaldt rom for eksempel. Dette gjelder all kompressorbasert kjøling/varming, og peltier-elementer.

 

Dette er ganske tydelig når det kommer til de svakeste kompressorene, og i et normalt hus så finner du de typisk i kjøleskap og frysere. Ta f.eks en dypfryser:
Når temperaturen inne synker under 10 grader og fortsetter nedover skalaen så vil fryseren slite betraktelig mer med å holde temepraturen inne i fryseren kald. Til tross for mindre varmelekkasje i fryseren. Det anbefales som regel å ikke bruke moderne kjøleskap og frysere under 10 grader, og vil om det blir kaldt nok, på et visst tidspunkt faktisk begynne å VARME opp skapet. Du har nå nådd under 0 (negativ) COP, og du ødelegger maten og sliter ut motoren.

Akkurat det samme for en varmepumpe, bare at den er langt kraftigere så effekten er ikke like stor, og vil også kunne justere viftehastigheten slik at varmesiden (kondenseren) varmer seg litt opp til et effektivt nivå. Det vil uansett gjøre at effektiviteten er lavere i starten til den får varmet seg opp.

For kompressoren sin del, så skal også trykket inn være innenfor et visst nivå. Ikke for høyt trykk og ikke for lavt. (trykket er bestemt av temperaturen) Det trenger dog ikke være en kompressor involvert for at man kan observere dette. På kompressorer som utnytter faseovergang til et kjølemedium så blir det etter hvert ganske kritisk om det blir veldig kaldt.

Men dette er ikke KUN relatert til kompressoren og kjølemediumet. Ja, vi ser de samme tendensene på peltier, hvor kapasiteten, COP, og dens høyeste DeltaT også vil gå ned med lavere temperaturer på varmesiden. Se f.eks her:

post-79251-0-00215300-1415410479_thumb.png
Til venstre: 25 grader. Til høyre: 50 grader
(ikke så lett å finne tester ved f.eks 10 grader VS 25, men differansen er ganske lik, bare motsatt vei)

25 grader ved deltaT 40 grader gir COP på 0,53
50 grader ved deltaT 40 grader gir COP på 0,65
Ved 10 grader så hadde jeg nok forventet COP på ca. 0,4.

Det er dog ikke så enkelt. For selv om det stemmer at effektiviteten på både varmepumper og peltierelementer etc.. øker med økende temperatur på kondenseren (varme-siden), så vil en økende temperatur i rommet også gjøre at temperaturforskjellen mellom inne og ute går opp. Og jo større deltaT(differanse), jo laver varmekapasitet, som igjen senker COP. Så det er om å gjøre å finne sweetspot hvor pumpa er mest effektiv. Ikke for høy temp inne, men ikke for lav.

 

Men med en smart pumpe så vil viften på kondenseren stille seg ned, slik at pumpa raskt øker temperaturen tilstrekkelig, slik at den kan jobbe effektivt igjen. Vet at min mobile enhet senker viftehastigheten automatisk under 20 grader på selve kondenseren.
Mens fasekjøleren min ikke klarer å kjøle om jeg prøver å starten den mens temperaturen er for høy. (motsatt effekt)

Så selv om jeg tipper COP ender opp høyere med en god romtemperatur, så tar det ikke lange tiden før varmepumpa har varmet seg opp tilstrekkelig at den er godt innenfor.

Jeg personlig ville nok hatt den på hele tiden, da jeg liker at det er varmt når jeg kommer hjem. Problemet med start/stopp er jo at det i startøyeblikket går mye mer strøm gjennom spolen, som sliter mer.

Men det mange glemmer er jo at det er når pumpa står på at det er mange start/stopp. Ingen varmepumper jeg har sett til forbrukere har hastighetsregulering (kan kun stille viften), da slikt er ekstremt dyrt og krever en frekvensomformer. Så kompressoren blir vel skrudd av/på hele tiden av regulatoren?

At den står stille LENGE kan nok være et problem, men her er det jo bare snakk om noen timer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Både pumpe og vifter reguleres med inverter (frekvensomformer) på de aller fleste nye varmepumper. Det finnes noen veldig billige (typ 5000 kr) modeller på markedet fortsatt med av/på-regulering. De bør man styre unna. Likevel stopper/reverseres pumpa noen ganger for å tine is fra varmeveksleren i utedelen ved behov.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei. Tar opp tråden her.
Har fått meg Mitsubishi Kirgamine 6,6 varmepumpe og har den på hele tiden.
Ser at dere også anbefaler dette, noe jeg har lest flere steder.
Men jeg skrur ned temperaturen om natten. Slik jeg har det nå står den på 22 grader fra kl 0600 til 2230. 19 grader fra 2230 til 0600.
Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er helt ok å skru ned tre grader om natta. Det er store variasjoner (type skru ned ti grader) som gir lang driftsstans på natta og sjokkoppvarming (lav COP) på morgenen. Med bare tre grader forskjell så går overgangen ganske mykt og fint.

 

zanta: Om du fortsatt slår den av i sommerhalvåret så vil jeg fraråde det. Det kan ta knekken på kompressoren å la systemet med pakninger osv stå og "stivne" så lenge. Juster heller ned temperaturen og sett vifta på minimal hastighet (ikke auto).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har prøvd å la varmepumpen rulle å gå uten å slå den av over mange måneder, og jeg har slått den av og på hver dag over en lang periode og har samtidig sjekket strømforbruket i begge tilfellene. Da viser det seg at jeg sparer mye strøm ved å slå den helt av når jeg ikke trenger den og fyrer med ved i stedet. Går ut i fra at det ikke er mer slitasje på en varmepumpe i hus enn at en aircondition slås av og på mange ganger daglig. I alle fall, min varmepumpe ruller gjennom å slå den av og på hver dag. Når jeg slår den på bruker den et par minutter på å komme i gang. Da varmer den opp stue og kjøkken bare på minutter før den roer seg ned igjen.
Varmepumpe er en flott måte å varme opp huset på, men man må være klar over at den er ingen stor strømsparer når den kjøres 24/7.
 

Lenke til kommentar

Ikke rart du sparer strøm når du ikke har den på hele tiden om du fyrer med ved i stedet :p

Varmepumpe sparer ikke strøm ift. å fyre, som ikke bruker strøm, men det sparer veldig mye ift. annen elektrisk oppvarming og er betydelig billigere enn å fyre med ved :)

Har gratis lett tilgjengelig og reproduserende bjørk i all evighet. :)  For øvrig så er alt for mange bruke av varmepumpe skremt til å la den stå å rulle å gå  24/7/365.. De får høre at de ødelegger varmepumpen dersom de slår den av og på..

Endret av Sivert Sæterbø
Lenke til kommentar

 

Ikke rart du sparer strøm når du ikke har den på hele tiden om du fyrer med ved i stedet :p

Varmepumpe sparer ikke strøm ift. å fyre, som ikke bruker strøm, men det sparer veldig mye ift. annen elektrisk oppvarming og er betydelig billigere enn å fyre med ved :)

Har gratis lett tilgjengelig og reproduserende bjørk i all evighet. :) For øvrig så er alt for mange bruke av varmepumpe skremt til å la den stå å rulle å gå 24/7/365.. De får høre at de ødelegger varmepumpen dersom de slår den av og på..

Har du prøvd å se hvordan forbruket er når du stiller ned 3-4 grader om natten?

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Tar en råsjans på at det fortsatt er liv i denne tråden ?

Jeg har en daikin varmepumpe som ble satt inn i huset i 2018 av tidligere eier. Da vi tok over huset mai i fjor tok vi den ned siden vi måtte totalrenovere 1 etasje, og den ble satt på plass igjen i august i fjor og funket kjempe bra, frem til november... Leverandøren byttet kretskort, igjen funket den bra, frem til for 2 timer siden. Driftslampa blinker grønt, filter er renset, men den vil fortsatt ikke starte. 

Spørsmålet er da: jeg har slått den av når verandadøren er åpen, lite vits å ha den på når det er godt over 30 grader ute med døren åpen, og slått den på igjen. Er det brukerfeil som gjør at den nå ikke vil starte igjen? I dag har den gått hele tiden, på kjøling, og plutselig stoppet den. Hva gjør vi feil her? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...