Gå til innhold

Kjøp av stasjonær gaming pc. Mest bang for buck

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å kjøpe en gaming pc. Har tenkt en del på det, men har en del spørsmål. Vet det er mange tråder, og har sjekket de fleste - men følte ikke at jeg fikk svar på alt jeg lurte på, derfor starter jeg en ny tråd.

Jeg har enda ikke bestemt meg HELT om jeg skal kjøpe eller ikke, men vurderer et kjøp alt fra nå i vinter til sommeren. Så det er ikke et hastekjøp med andre ord.

SKAL jeg kjøpe, har jeg lyst til å bygge den selv. Lurer også på overclocking? Er det vanskelig? Er det noe jeg bør holde med unna når det er snakk om min første build?

Jeg har tenkt meg en prislapp på rundt 10k. MAKS 15k. Helst rundt 12k, eller under så jeg heller kan oppgradere i fremtiden.
Spill jeg gamer er stort sett Battlefield. Skal muligens kjøpe Hardline osv. Stort sett slike spill jeg spiller.
Ikke feil om pc'n kan håndtere bittelitt videoredigering også.

Jeg er student, så får OS for rundt 400 kr tror jeg - så dere kan se bort ifra det i builden.

Det eneste jeg har fra før er:
https://www.komplett.no/ace-edge3200-black-laser-gaming-mouse/513291
https://www.komplett.no/logitech-gaming-keyboard-g110/575358
https://www.komplett.no/qpad-qh-90-black/759637

Bør jeg kjøpe nytt?

ALTSÅ;
Trenger kassa og alt i den + skjerm (ny mus? tastatur? ^ ) IKKE OS

Har lett litt rundt og funnet ut at Intel slår AMD på det meste, så er vel det som er aktuelt. Som i overskriften har jeg lyst på en pc som gir meg mest for pengene, og har også lyst på et bra grunnlag for evt. å kjøpe nye deler i fremtiden.

Trenger altså ikke en pc som er overkill akkurat nå, men vil ha det jeg trenger for å nyte spill på hvertfall nesten maks settings.

Spørsmål:
1. Hvilken prosessor gir meg mest for pengene? Har allerede spurt om overclocking over? Bør jeg holde meg unna? Andre prosessorer som da er bedre alternativ?

2. Tror GTX 970 gir meg mest for pengene om dagen. Eller? Tenker kanskje SLI i fremtiden hvis jeg trenger mer juice for å håndtere nyere spill. Eller kjøpe eldre kort nå, og bedre i fremtiden? OC eller ikke?

3. Virker som 8 GB RAM er ok, og virker som høyere hastighet gir bedre ytelse. Eller?

4. Lydkort? Rog Xonar Phoebus, er det vits? Kanskje ikke nå, men i fremtiden? Har Headsettet QH-90, og hardware.no sa at dette kortet ga ekstremt mye bedre lyd??

5. Hva slags type skjerm bør jeg kjøpe? Hvor mye må jeg investere i en skjerm som jeg kan ha noen år før jeg blir misfornøyd?
60 Hz/144 Hz??

6. Når og hvor bør jeg kjøpe?
Kjøpe deler hver for seg hvor det er billigst? Hvilken butikk er billigst? Netonnet? Bør jeg kjøpe på black friday, som nærmer seg? Eller sparer jeg ikke så mye likevel? Skal som sagt kjøpe i vinter eller utover våren...

7. Rommet mitt er plassert i en annen etasje enn ruteren? Vits med Wi-fi? Evt. hvilken løsning? Hovedkort eller usb? Eller kun kabel som som bør være aktuelt når det er snakk om stasjonær?

8. Strømforsyning? Hvor mye trenger jeg? Gold? Bronze?

9. Hvis jeg ikke skal ha en overkill PC nå, hva bør jeg kutte ned på? Hovedkort? Droppe SSD?

Håper ikke tråden ble altfor rotete. Takk for all hjelp!
Tok ikke med et eks. på build selv, med tanke på at jeg har en del spørsmål.. I tillegg til at jeg er ganske ny på dette. Fint om oppsettet ikke er altfor komplisert å sette sammen heller.

Endret av jensapro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett i denne tråden? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

Legger du ved denne skjermen så har du en knall god PC.

Har sett der, og det er noe sånt jeg er ute etter. Grunnen til at jeg startet ny tråd er at jeg helst vil ha svar på alle spørsmålene mine - så jeg vet litt mer HVOR bra pc'n jeg kjøper faktisk er. og hva jeg bør se etter hvis jeg har tenkt å oppgradere i fremtiden.

Nice skjerm. Er det den prisklassen jeg bør lete i? Eller finnes det billigere alternativ som er ca. like gode?

Lenke til kommentar

Spørsmål:

1. Hvilken prosessor gir meg mest for pengene? Har allerede spurt om overclocking over? Bør jeg holde meg unna? Andre prosessorer som da er bedre alternativ?

2. Tror GTX 970 gir meg mest for pengene om dagen. Eller? Tenker kanskje SLI i fremtiden hvis jeg trenger mer juice for å håndtere nyere spill. Eller kjøpe eldre kort nå, og bedre i fremtiden? OC eller ikke?

3. Virker som 8 GB RAM er ok, og virker som høyere hastighet gir bedre ytelse. Eller?

4. Lydkort? Rog Xonar Phoebus, er det vits? Kanskje ikke nå, men i fremtiden? Har Headsettet QH-90, og hardware.no sa at dette kortet ga ekstremt mye bedre lyd??

5. Hva slags type skjerm bør jeg kjøpe? Hvor mye må jeg investere i en skjerm som jeg kan ha noen år før jeg blir misfornøyd?

60 Hz/144 Hz??

Kjøpe deler hver for seg hvor det er billigst? Hvilken butikk er billigst? Netonnet? Bør jeg kjøpe på black friday, som nærmer seg? Eller sparer jeg ikke så mye likevel? Skal som sagt kjøpe i vinter eller utover våren...

7. Rommet mitt er plassert i en annen etasje enn ruteren? Vits med Wi-fi? Evt. hvilken løsning? Hovedkort eller usb? Eller kun kabel som som bør være aktuelt når det er snakk om stasjonær?

9. Hvis jeg ikke skal ha en overkill PC nå, hva bør jeg kutte ned på? Hovedkort? Droppe SSD?

1. i5 4690K

2. GTX 970. 2 Way SLI hvis du har råd.

3. 2*4 GB RAM er nok for gaming. Ta 2400mhz brikker. Du setter dette lett opp i BIOS (XMP) og det gir en boost i enkelte spill, samtidig som det ikke er veldig mye dyrere.

4. Lydkort er ikke verd penga IMO. Det på hovedkortet er godt nok for spill. Dette må nesten folk finne ut av selv. Noen har godt "lydøre".

5. 120 hz eller høyere, 1080p eller høyere, G-Sync. ROG Swift er sjefen, men da må du ha dyp lommebok og mer enn ett skjermkort.

6. Barneskolematte regner med du kan. Kjøp der det er billigst, og lavest frakt. Komplett/mpx og Netonnet har gratis frakt. Tilbud på typisk black friday er fint å få med seg.

7. Dropp WiFi. Kabel > WiFi!

8. EVGA G2 Supernova, 750 eller 850W. Så er du skodd for SLI og vil ha en kvalitetsPSU.

9. Hovedkort kan du spare inn på ja. Et billig Z97 kort er godt nok. Koster ca. 1100,-. Du kan få et bra kabinett for rundt 5-600 også, trenger ikke bruke så mye på kabinett. Alt i alt vil du kunne sette sammen en god maskin for ca 9 - 10K. Inkl. windows 8.1 er du oppe i ca. 10 - 11K.

Husk CPU kjøler. Overclocking er lett. For en simpel OC på en 4690K (4,4 - 4,6ghz) så er dette gjort på 2 trykk i BIOS (ratio til f.eks 45, vcore til f.eks 1,25). Skal du opp i 4,8-4,9 må du tweake litt mer. OC avhenger av hvor heldig du er i "lotteriet". Noen er gode/lette å klokke på, andre ikke.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kyrre har fornuftige løsninger og trenger ikke ytterlige kommentarer. Vil bare tilføye at du bør så absolutt ikke sløyfe SSD da den øker ytelsen betydelig.

Du trenger jo heller ikke kjøpe alt i en smell. Du kan f.eks kjøpe kabinettet (jeg vil anbefale et R4 kabinett), Strømforsyningen, RAM-brikkene og skjermen nå så tar du resten senere.

Lenke til kommentar

Kyrre har fornuftige løsninger og trenger ikke ytterlige kommentarer. Vil bare tilføye at du bør så absolutt ikke sløyfe SSD da den øker ytelsen betydelig.

Du trenger jo heller ikke kjøpe alt i en smell. Du kan f.eks kjøpe kabinettet (jeg vil anbefale et R4 kabinett), Strømforsyningen, RAM-brikkene og skjermen nå så tar du resten senere.

Som i at jeg kjøpet de delene nå på black friday for eks., og resten senere?

De delene jeg sparer mest på ved salg?

Lenke til kommentar

Spørsmål:

60 Hz/144 Hz??

1. i5 4690K

2. GTX 970. 2 Way SLI hvis du har råd.

3. 2*4 GB RAM er nok for gaming. Ta 2400mhz brikker. Du setter dette lett opp i BIOS (XMP) og det gir en boost i enkelte spill, samtidig som det ikke er veldig mye dyrere.

4. Lydkort er ikke verd penga IMO. Det på hovedkortet er godt nok for spill. Dette må nesten folk finne ut av selv. Noen har godt "lydøre".

5. 120 hz eller høyere, 1080p eller høyere, G-Sync. ROG Swift er sjefen, men da må du ha dyp lommebok og mer enn ett skjermkort.

6. Barneskolematte regner med du kan. Kjøp der det er billigst, og lavest frakt. Komplett/mpx og Netonnet har gratis frakt. Tilbud på typisk black friday er fint å få med seg.

7. Dropp WiFi. Kabel > WiFi!

8. EVGA G2 Supernova, 750 eller 850W. Så er du skodd for SLI og vil ha en kvalitetsPSU.

9. Hovedkort kan du spare inn på ja. Et billig Z97 kort er godt nok. Koster ca. 1100,-. Du kan få et bra kabinett for rundt 5-600 også, trenger ikke bruke så mye på kabinett. Alt i alt vil du kunne sette sammen en god maskin for ca 9 - 10K. Inkl. windows 8.1 er du oppe i ca. 10 - 11K.

Husk CPU kjøler. Overclocking er lett. For en simpel OC på en 4690K (4,4 - 4,6ghz) så er dette gjort på 2 trykk i BIOS (ratio til f.eks 45, vcore til f.eks 1,25). Skal du opp i 4,8-4,9 må du tweake litt mer. OC avhenger av hvor heldig du er i "lotteriet". Noen er gode/lette å klokke på, andre ikke.

Takk for svar.

Ang. 3; Hva mener du egentlig her? Unnskyld at jeg er noob, men skal jeg booste dem enda mer enn 2400 mhz?

Ang. 5 Hvilken prisklasse bør jeg se i? Skjermen som ble nevnt over, er den midt i blinken om jeg vil ha mest mulig for pengene?

Ang. nr.6 lurte jeg helst på at hvis d oppstår defekte deler, eller at det skjer noe - om det da er noe forskjell på om jeg har kjøpt alt i samme butikk, eller om dette ikke spiller noen rolle?

Hvilken kjøler burde jeg kjøpe?

Hvis jeg skal investere mer i den senere, hva bør jeg da se etter?

Endret av jensapro
Lenke til kommentar

3. Ja du kan klokke dem enda høyere enn 2400, men de er 2400 "ut-av-boksen" så lenge du setter dette opp i BIOS. Noen spill drar nytte av høyere frekvens på minnet, og siden da de ikke koster så mye mer går du får dem. Ville tatt disse jeg: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2273608

Disse er enda billigere, men har ikke prøvd dem selv

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2553088

5. Ja noe sånt er nok bra for en budsjettskjerm. Du ser etter 144hz, 1080p, 1-2ms responstid. Her er et alternativ. http://www.netonnet.no/art/data/pc-skjerm/23-24-tommer/acer-gn246hlbbid/201005.3020/

Går du opp til denne prisen får du med G-Sync https://www.komplett.no/aoc-24-led-g-sync-g2460pg/815653 Det vil hjelpe spesielt hvis du i fremtiden får deg SLI

6. Du må bare handle fra hvor du vil av norske nettbutikker. Ryker en del så sender du den i retur til dem. Selv om du handler alt i deler fra Komplett f.eks, så sender du tilbake bare den ene delen. Du må selv isolere hvilken del som det er feil på og opprette RMA på den.

Edit: Skriveleif

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Som i at jeg kjøpet de delene nå på black friday for eks., og resten senere?

De delene jeg sparer mest på ved salg?

Mest sannsynlig. Det kan være at de slenger ut noen GTX970 kort på salg også, selv om jeg tviler litt på det. Det kan godt være at du kan kjøpe hele oppsettet om du har penger og er klar på Black Friday.

Lenke til kommentar

3. Ja du kan klokke dem enda høyere enn 2400, men de er 2400 "ut-av-boksen" så lenge du setter dette opp i BIOS. Noen spill drar nytte av høyere frekvens på minnet, og siden da de ikke koster så mye mer går du får dem. Ville tatt disse jeg: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2273608

Disse er enda billigere, men har ikke prøvd dem selv

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2553088

5. Ja noe sånt er nok bra for en budsjettskjerm. Du ser etter 144hz, 1080p, 1-2ms responstid. Her er et alternativ. http://www.netonnet.no/art/data/pc-skjerm/23-24-tommer/acer-gn246hlbbid/201005.3020/

Går du opp til denne prisen får du med G-Sync https://www.komplett.no/aoc-24-led-g-sync-g2460pg/815653 Det vil hjelpe spesielt hvis du i fremtiden får deg SLI

6. Du må bare handle fra hvor du vil av norske nettbutikker. Ryker en del så sender du den i retur til dem. Selv om du handler alt i deler fra Komplett f.eks, så sender du tilbake bare den ene delen. Du må selv isolere hvilken del som det er feil på og opprette RMA på den.

Edit: Skriveleif

Hva vil være forskjellen på de to skjermene om jeg får meg SLI i fremtiden?

Hvilken effekt har den dyreste skjermen som er bedre for SLI? Er den andre likevel god nok?

Lenke til kommentar

Kort fortalt vil G-sync skjermen synkronisere FPS (frames per second - som leveres av PC'n din) og oppdateringsfrekvensen til skjermen din. Når man ikke har g-sync får man noe som kalles tearing. Altså at et nytt bilde legger seg over det eksisterende bildet du ser på skjermen. Ikke alle oppfatter tearing like godt, så det er ikke sikkert du trenger bruke penger på det.

For jevnest bildeflyt i f.eks BF4 ved høy FPS så vil jeg påstå at G-sync er veien å gå.

Edit:

Forbanna link ...

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kort fortalt vil G-sync skjermen synkronisere FPS (frames per second - som leveres av PC'n din) og oppdateringsfrekvensen til skjermen din. Når man ikke har g-sync får man noe som kalles tearing. Altså at et nytt bilde legger seg over det eksisterende bildet du ser på skjermen. Ikke alle oppfatter tearing like godt, så det er ikke sikkert du trenger bruke penger på det.

For jevnest bildeflyt i f.eks BF4 ved høy FPS så vil jeg påstå at G-sync er veien å gå.

Edit:

Forbanna link ...

Jaok. takk for svar.

Føler liksom at 3,5 k er litt mye for en skjerm, men ser jo samtidig fordelen med å gjøre det. Bedre å gå dyrt nå, enn å måtte kjøpe ny skjerm senere.

Kan jeg spørre hvilket 970 kort jeg bør kjøpe? De finnes jo til forskjellige priser og forskjellig preclocked versjoner...

Lenke til kommentar

Det vel litt hipp som happ. Selv synes jeg dette ser spennede ut etter at jeg leste testen av det.

På skjermfronten kommer det også en del på hva du spiller. Med dine preferanser tror jeg du vil bli mest fornyd med en G-Sync skjerm. For egen del ville det vært nok med en 144hz skjerm. Men det er siden jeg spiller lite av typiske fps-spill.

Endret av bytrollet
Lenke til kommentar

Ser flott ut det. Husk å oppdater firmware på SSD'n så fort du får den så du slipper miste ytelse (de har hatt litt trøbbel med 840 Evo, men det skal være løst så lenge du flasher).

Og husk en CPU kjøler. Et _must_ spesielt med K prosessor :)

Hvilken anbefaler du? Bør jeg heller gå for mx100?

Lenke til kommentar

840 Evo er helt fint den, og så lenge man flasher skal ikke det være noe problem.

MX100 er også fin, begge disse er gode budsjett-SSD'er.

Det er vel disse som man anbefaler mest:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2709849

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2724061

Men koster jo mer og gitt din Topic så er det vel ikke mest "bang for the buck" fordi buck'n er litt høy :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Vil bare legge til at hvis du skal ha lydkort ville jeg gått for et eksternt et, interne lydkort pleier å være drit.

MSI 970 GTX er et godt valg.

Gå for Noctua kjølere, følger med cpu kjølepasta(thermal paste) Lydløse vifter med den beste ytelsen, kjemper sterkt mot vannkjøling på cpu fronten.

Har ingen idè om hvordan PSU du burde ta, selv har jeg EVGA G2 750w som kyrre nevner.

Følg lista til Kyrre, også burde du se på BenQ 144hz skjermer.

Selv betalte jeg 15k for min, og det er kun en mnd siden med 980gtx og ssd. Du får fint heftig pc til 15k men tror selv at man skal klare å klemme det ned til sånn ca 12k.

Kjøpte fra netonnet og sparte ca 2-3k i forskjell til komplett.

Selv brukte jeg lang tid på å sette sammen min pc, ville ha det beste til en lav penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...