Gå til innhold

IKT og jobbmarked


Nur

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!


jeg skal velg IKT nest år som IKT-servicemedarbeider, da hvordan synes dere, er det lett å få lærlingplass og hvordan er det etter man har fullført den lærling med bedrift, er det lettere til å få jobb?


jeg synes så lenge jeg føler at dette yrket er for meg, og jeg elsker det, så jeg trenger ikke å nøle. hvordan tror dere om det? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil bare føre inn her,når du er ferdig, sats på ein drifts jobb, ikkje start på Support avdeling ;)

 

MVH

X Support

 

Nja, ikke alltid like lett å få en drifts jobb rett ut av skolen. Kreves som regel en del erfaring. Er mange firma som leter etter lærlinger, det er viktig å gjøre litt research. Ta kontakt med firma, ikke bare ta det første du finner. Har hørt mange skrekk historier av folk som etter læretia ble brukt som kastedokke for f.eks oppgaver de andre ikke gidder å gjøre.

Lenke til kommentar

For å svare litt på ditt innlegg også, ITK er veldig spennende. Er veldig ny i bransjen selv (4 års erfaring) og lærer noe nytt hele tiden!

 

IT er også et veldig bredt yrke, har du tenkt noe på hva du ønsker å jobbe med? Er det drift? (server/virtualisering osv) Nettverk? DBA (Database Administrator) eller annet du kunne tenke deg å dykke dypere inn ?

Lenke til kommentar

Jeg driver selv med drift/business applikasjoner/SQL og lignende, nettverk er jeg ganske blå på, så der kan jeg ikke hjelpe. Vil derimot lete litt rundt etter enkle sertifiseringer, som kun koster et par 100kr. Om det er linux eller windows eller nettverks relatert spiller egentlig ikke så stor rolle, da det viser at du er villig til å lære og det viser interesse for yrket, det kommer til å hjelpe deg uansett senere

Lenke til kommentar

vil bare føre inn her,når du er ferdig, sats på ein drifts jobb, ikkje start på Support avdeling ;)

 

MVH

X Support

Sånn rett ut fra servicefag tviler jeg veldig sterkt på at noen vil ha deg rett i drift. Nesten alle som starter i IT-bransjen starter med support, det er her man lærer mest og de "kjedelige" oppgavene er. Den vanlige veien i større bedrifter er at man starter på support så går videre til drift etterhvert om man duger.

 

 

Ellers er nettverk noe du kan jobbe mot, men ikke regn med å få starte med det, ettersom du ikke har noen nevneverdige sertifikater eller nettverks-relatert skolegang må du nesten aktivt jobbe for å få en liten fot innenfor nettverk hos de du starter hos sånn at du kan lære så etterhvert jobbe med de. Min erfaring er at trynefaktor og bekjentskap teller mye mer enn faktisk kunnskap når man skal ha jobb. Men, man må åpenbart ha kunnskap også, uten kunnskap får men verken trynefaktor eller riktige bekjentskaper.

 

Har forøvrig nærmere 10 års erfaring fra bransjen og kun IKT-driftfag(ble endret til IKT-servicefag)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...