kremt Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Tenk litt over det. Hvorfor skal hans mor bidra til at to av hans kompiser kommer seg gratis på tur? De er ungdommer og har som regel greit med penger som de sløser på mye annet, men å betale på reelle kostnader? Niks, livredd for det. 2 Lenke til kommentar
KarlToresen Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Tenk litt over det. Hvorfor skal hans mor bidra til at to av hans kompiser kommer seg gratis på tur? De er ungdommer og har som regel greit med penger som de sløser på mye annet, men å betale på reelle kostnader? Niks, livredd for det. Hvorfor skal hans mor som mest sannsynlig her greit med penger, indirekte kreve penger fra to 18 år gamle gutter? Tenk litt over det. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Hvorfor skal hans mor som mest sannsynlig her greit med penger, indirekte kreve penger fra to 18 år gamle gutter? Tenk litt over det. Folk skal lære å betale for seg. Hans kompiser er sikkert bare to bortskjemte snørrvalper som får alt de peker på. Snyltere finnes overalt og man er ikke nødt til å kaste penger etter de. 3 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det hadde i så fall vært en sak mellom de to kompisene og moren til TS, det har ingenting med TS å gjøre. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Nullstill tripptelleren før tur, og regn 5,45 kroner per kilometer (statens satser for kjøregodtgjørelse). Del alt på tre. ALLE spytter inn sin andel i potten, men betal kompisen din tilbake for fergebilletten (ikke fra potten). Dersom du ikke har noen utgifter til drivstoff gir du alle pengene til din mor. Hvis du har fylt tanken kan du ta så mye som du har lagt ut for fylling, før du gir resten til din mor. Da er alt rettferdig, og alle betaler sin andel av turen. Dersom moren din ikke vil ha pengene fordeler du det likt ut igjen. Det er bomring rundt Haugesund forresten. Endret 6. november 2014 av Buddy Dacote 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det er mange bomringer i haugesund også Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Hvis de bare vil betale for drivstoff så kan du få noen andre til å kjøre, og du betaler bare drivstoff. Drivstoff er rundt 1/4 av den totale kostnaden. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Hva er de siste 3/4 (for trådstarter)? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 De kronene han bør betale sin mor for slitasje, service, forsikring, vask (og sikkert mer jeg har glemt). Jeg har kjørt nok av snylter som ikke engang vil betale bensin. 3 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det er greit nok, men det er ingenting som tyder på at TS har tenkt å betale moren sin noe som helst. Fra førstepost: Bilen pådrar seg kmstand? Motoren får gangtid. Det tar jo fort 3-4timer t/r haugesund. Skal bytte dekk imorgen, lett 500kr. Bompenger? Fort 100kr. Dette er jo ikke utgifter som jeg pådrar meg, det er jo foreldrene mine. Men uansett? Han har ikke engang tenkt å dekke bompenger selv, jeg tviler sterkt på at mer diffuse ting som slitasje er aktuelt. Hvorfor skal kompisene betale TS for dette? De kunne eventuelt gått direkte til foreldrene og tilbydd seg, men TS skal ikke ha noe som helst slik jeg ser det. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Det er greit nok, men det er ingenting som tyder på at TS har tenkt å betale moren sin noe som helst. Hva spiller det noen rolle egentlig. Det vet du ingenting om. Han har fortsatt rett til å kreve betalt for den kostnaden hans familie har for bilen. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Jeg vet jo litt om det, ettersom TS nærmest stavet det ut i åpningsinnlegget. Og nei. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 De andre guttene får penger av sine foreldre, TS får låne bil. TS stiller med bil (Hvordan han har fått tak i denne er irrelevant. Det kan være en gave fra moren isteden for penger til turen, eller at han får låne den for noen tjenester etc.) Passasjer stiller med bensin Passasjer 2 stiller med Ferje. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Er en del folk her inne jeg skulle likt å prøve å dele en restaurantregning med. Om en venn av meg hadde prøvd seg på å skulle få betalt for bruk av lånt bil hadde jeg betalt, men neppe vært særlig keen på å bli med ham på tur igjen. Det får da være måte på hvor kjip man skal være mot venner! En ting er å ha rett (jeg kan se trådstarters argument), en annen ting er å være håpløs nok til å stå på prinsippene i sånne tullesaker. Det vil aldri lønne seg. Endret 9. november 2014 av Audun_K Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Det får da være måte på hvor kjip man skal være mot venner! Isåfall er det du som er en kjip snylter som nekter å betale de faktiske kostnader. 3 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Isåfall er det du som er en kjip snylter som nekter å betale de faktiske kostnader. Alle sider i denne krangelen her oppfører seg som tullinger. Man krangler da ikke med venner om noen få hundrelapper. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Det er vel litt over 100 km hver vei mellom Haugesund og Bergen. 100 km * 2 km * 4,05 = 810 NOK. Dersom de andre knapt nok skal betale bensin og de er tre blir regningen følgende Pris per km i bensin: 13l*0,05l/km = ,65 kr/km Dermed deler de på 0,65 kr/km * 200=130 kr Ofte har folk den oppfattning at sjåføren også skal være med å dele på bensinen(!). Dermed sitter eier av bilen igjen med følgende regning Kost eier av bil = Reel kostnad - Bensin betalt av venner = 810 - 130*2/3 = 810 - 87 = 723 NOK En slik deling av utgiftene medfører at den som eier bilen (eller familien som eier bilen) betaler 8 ganger så mye som de som sitter på. Det er helt på trynet. Endret 9. november 2014 av Wisd0m 4 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Ja, det stemmer. Jeg regner med at du også insisterer på at alle restaurantregninger skal deles på kronen etter hvem som bestilte hva? Han som har leiligheten bør, om han avkreves bensinpenger, kreve alternativkosten betalt, evt. prisen for hotellrom. Det koster mye å ha en leilighet stående! Gjerrighet og penny-pinching er virkelig noe av det tristeste som finnes. Men for all del; det er jo riktig og rettferdig at alle spleiser på bensin, så de som krangler på å måtte betale er like håpløse. Endret 9. november 2014 av Audun_K 2 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Det er vel litt over 100 km hver vei mellom Haugesund og Bergen. 100 km * 2 km * 4,05 = 810 NOK. Dersom de andre knapt nok skal betale bensin og de er tre blir regningen følgende Pris per km i bensin: 13l*0,05l/km = ,65 kr/km Dermed deler de på 0,65 kr/km * 200=130 kr Ofte har folk den oppfattning at sjåføren også skal være med å dele på bensinen(!). Dermed sitter eier av bilen igjen med følgende regning Kost eier av bil = Reel kostnad - Bensin betalt av venner = 810 - 130*2/3 = 810 - 87 = 723 NOK En slik deling av utgiftene medfører at den som eier bilen (eller familien som eier bilen) betaler 8 ganger så mye som de som sitter på. Det er helt på trynet. Igjen, er det ikke opp til TS' mor om hun vil kompenseres for dette eller ikke? La oss ta en analogi. Du er hjemme hos foreldrene dine, to kompiser er på besøk. Far/mor informerer om at det står øl i kjøleskapet, og dere ender opp med å dele to sekspakninger. Her har du ingen kostnader, kompisene dine har ingen kostnader og far/mor har en kostnad til verdi av to sekspakninger. Slik jeg ser det er det flere fornuftige måter å gjøre opp for seg her. 1. Ikke gjøre opp for seg. Mor/far forventer/ønsker ikke erstatning for drukket øl. 2. Du og kompisene dine spleiser på to sekspakninger, altså en tredeling av kostnadene. 3. De to kompisene dine erstatter 8 av de 12 ølflaskene. De dekker sitt bruk, du betaler ingenting (denne er mer tvilsom, men det er en sak mellom deg og far/mor). Det som absolutt ikke virker rettferdig er at de to kompisene skal erstatte all drikken, også din del. Endret 9. november 2014 av Sheasy 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Alle sider i denne krangelen her oppfører seg som tullinger. Man krangler da ikke med venner om noen få hundrelapper. Ja helt riktig. Og da er det du som er tullingen siden du nekter å betale for deg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå