Gå til innhold

Ultrabook-alternativ til MB Air (god batteritid mv)

EchoMaker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en 13" Macbook Air i 1.5 år nå, og har vært veldig fornøyd med den. Nå merkes derimot behovet for Windows sterkt, både fordi Microsoft Office (som jeg dessverre er avhengig av) er så grusomt tregt sammenlignet med Windows, og fordi jeg er avhengig av å bruke software som bare funker ordentlig på Windows (Autodesk REVIT, først og fremst). Derfor ser jeg etter en Windows-laptop til å erstatte den.

Det viktigste for meg er at den er relativt lett å drasse på (vekt er ikke noen huge issue, men greit om den ikke er for klumpete), og at den holder hele dagen på skolen. Det vil i praksis si 8+ timer reell batteritid.

Den trenger ikke være noe ekstraordinært kraftig, men ikke slik at den oppleves treg ved vanlig kontorbruk.

En skjermstørrelse på rundt 13" er perfekt.

Dersom det går ann å kombinere dette med en touchscreen som støtter ordentlig stylus, er det også en pluss i margen. Dette er dog ikke et krav.

Hvilke PCer burde jeg se på? Synes det er vanskelig å finne frem til gode alternativer, da folk som anmelder PCer har en helt annen definisjon av "god batteritid" enn vi som er vant til MB Air har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen laptoper som har ganske god batteritid i faktisk bruk:

Lenovo thinkpad x240 som klarer nesten 8 timer i wifi-testen. Men hvis du bytter det ene batteriet til et større som stikker ut på undersiden (klumpete), så blir batteritiden dobblet. Altså ca 16 timer. Styr unna versjonen med full HD om du vil ha best mulig batteritid, siden skjermen trekker mer strøm.

Dell Latitude 3340 som klarer 14 timer i wifi-testen. Den har også klumpete batteri.

Lenovo thinkpad t440s med med klumpete batteri på undersiden. Klarer 12,5 timer i wifi-testen.

Dell Latitude E5440 som klarer 8 timer i wifi-testen. Men hvis du bytter batteriet med et større kan du komme opp i 12 timer. Fordelen her i forhold til de tidligere nevnte er at batteriet her stikker ut på baksiden i stedet for på undersiden. Men det er jo en stor og tung maskin i forhold til de andre.

Asus Zenbook UX32LA som klarer 10,5 timer i wifi-testen, og det uten at batteriet stikker ut noen vei.

Endret av Kongeskipet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøpe windows og installere det på mac'n?

http://support.apple.com/en-us/HT201456

Jeg har faktisk vurdert å kjøpe meg en macbook pro (13") for så å legge inn windows på den, ettersom mac'n har endel fine ting som f.eks 16:10 skjerm, bra batterilevetid og når jeg sammeligner konkurrentene i samme ytelsesklasse, så er windows-maskinene ikke noe billigere.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...