Gå til innhold

Stereo vs virtual surround for fps gaming


Anbefalte innlegg

Hei allesammen,

 

Jeg har i mine nå vel 12-13 år med fps spilling aldri brukt noe annet enn stereo for spilling. Jeg syntes det har fungert veldig bra (spesielt i CS) med tanke på f.eks. å lokalisere akkurat hvor fiendene befinner seg.

 

Da jeg nå venter på nye AD700X og antlion mod mic 4.0 skal komme, er jeg spesielt interessert i å høre fra folk her som har erfaringer med både stereo og virtual surround har å si om forskjeller.

 

Ser frem til å høre fra dere :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg gikk fra å bruke et koss headset 2.0 til et razer tiamat 7.1, å det med å spille med 7.1 eller 5.1 surround på øra fikk i allefall meg til å skvetteda en granat smalt rett bak meg :p

Headset med ekte eller virtuell surround får deg til å høre hvor alt kommer fra. og med det riktige headset, en god juling med bass x)

Lenke til kommentar

Vel, jeg gikk fra å bruke et koss headset 2.0 til et razer tiamat 7.1, å det med å spille med 7.1 eller 5.1 surround på øra fikk i allefall meg til å skvetteda en granat smalt rett bak meg :p

 

Headset med ekte eller virtuell surround får deg til å høre hvor alt kommer fra. og med det riktige headset, en god juling med bass x)

 

Takker for din erfaring her Gintoki. Er Tiamat ekte 7.1 surround, altså med 7 små drivere inne i hver av klokkene?

Lenke til kommentar

Det er mange gamere som legger uker i pc-bygg men driter i lyden.. blir jo som å kjøre en fet sportsbil med hørselsvern. Kjenner meg selv igjen her ja :blush:

 

I mange spill er det støtte for surround lyd. Trikset er å gjøre hjemmeleksen, lese seg opp på de forskjellig APIene og CH som spill støtter: http://satsun.org/audio/

 

Så må man velge.. koblet opp med USB,minijacks eller digitalt med optisk/coaxial?..2.0 eller 5.1?.

 

Smaken er som baken...

Jeg gikk for Astro A50(på vei med posten) mixet med Creative Sound Blaster Z som har DDL(Dolby Digital Live).

DDL omkoder 5.1 surround lyd som finnes i spill om til Dolby digital 5.1 lyd med optisk kabel(max 24bit/48000hz).

http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-digital-live.html

 

 

USB headset har som regel max 16bit/48000hz og oppskalerer fra 2.0 lyd til emulert 5.1/7.1 surround lyd.

Jeg hadde Logitech G930 USB med emulert surround 7.1 lyd, så da skal det sammenlignes med A50 når den kommer.

 

Bra du drar frem dette temaet Matta :thumbup:

Endret av JetzBullet
Lenke til kommentar

 

DDL omkoder analog surround 5.1 som finnes i spill om til Dolby digital 5.1 lyd(max 24bit/48000hz).

USB headset har som regel max 16bit/48000hz og oppskalerer fra 2.0 lyd til emulert 5.1/7.1 surround lyd.

 

Spill har ikke analog surround.

Hvis du bruker et headset med en standard stereoplugg er det nettopp emulering av 2.0 til 5.1 om du har DDL eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg gikk fra å bruke et koss headset 2.0 til et razer tiamat 7.1, å det med å spille med 7.1 eller 5.1 surround på øra fikk i allefall meg til å skvetteda en granat smalt rett bak meg :p

 

Headset med ekte eller virtuell surround får deg til å høre hvor alt kommer fra. og med det riktige headset, en god juling med bass x)

 

Takker for din erfaring her Gintoki. Er Tiamat ekte 7.1 surround, altså med 7 små drivere inne i hver av klokkene?

 

Trur det er mer 5.1 enn 7.1 surround da den bare har 4 diskanter og en bass.

Den bruker også 4 audio jacks for å få lyd til alle elemntene individuelt.

Så ja, den har ekte surround.

ce2cb43ff9.jpg

Endret av Gintoki
Lenke til kommentar

 

 

DDL omkoder analog surround 5.1 som finnes i spill om til Dolby digital 5.1 lyd(max 24bit/48000hz).

USB headset har som regel max 16bit/48000hz og oppskalerer fra 2.0 lyd til emulert 5.1/7.1 surround lyd.

 

Spill har ikke analog surround.

Hvis du bruker et headset med en standard stereoplugg er det nettopp emulering av 2.0 til 5.1 om du har DDL eller ikke.

 

Takker for klaps på baken, var dårlig forklart :blush: .

Rettet etter beste evne.

Lenke til kommentar

Det er mange gamere som legger uker i pc-bygg men driter i lyden.. blir jo som å kjøre en fet sportsbil med hørselsvern. Kjenner meg selv igjen her ja :blush:

 

I mange spill er det støtte for surround lyd. Trikset er å gjøre hjemmeleksen, lese seg opp på de forskjellig APIene og CH som spill støtter: http://satsun.org/audio/

 

Så må man velge.. koblet opp med USB,minijacks eller digitalt med optisk/coaxial?..2.0 eller 5.1?.

 

Smaken er som baken...

Jeg gikk for Astro A50(på vei med posten) mixet med Creative Sound Blaster Z som har DDL(Dolby Digital Live).

DDL omkoder 5.1 surround lyd som finnes i spill om til Dolby digital 5.1 lyd med optisk kabel(max 24bit/48000hz).

http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-digital-live.html

 

 

USB headset har som regel max 16bit/48000hz og oppskalerer fra 2.0 lyd til emulert 5.1/7.1 surround lyd.

Jeg hadde Logitech G930 USB med emulert surround 7.1 lyd, så da skal det sammenlignes med A50 når den kommer.

 

Bra du drar frem dette temaet Matta :thumbup:

 

Hahaha nå fikk jeg meg en god latter, veldig bra sammenligning Jetz :)

 

Jeg har aldri hatt spesielt peiling på lyd men merker at interessen øker med årene, spesielt etter jeg kjøpte meg B&W høytalere for en liten stund tilbake. Jeg føler det er litt lite informasjon rundt dette, og mye av informasjonen som ligger ute på nettet rundt om i diverse forumer er ofte uerfarne fan-boys som mener (uten grunnlag) at det de har er best.

 

Takker for linken om API'er, skal kose meg med denne i i helgen og prøve å lese meg opp enda mer.

 

Jeg forstår at dette er et veldig omstridt tema, som ofte har med lyd-øret som hører på å gjøre. Jeg ønsker dog å ta dette litt opp i lyset for å prøve å skape en bedre forståelse for de ulike mulighetene som finnes her. Jeg vil (når jeg mottar de nye høretelefonene mine) gi min erfaring på området. Etterhvert ønsker jeg også å gå til innkjøp av et lydkort for å teste ut virtual surround og prøve å gi min sammenligning og erfaring på forskjellene. Håpe du også Jetz, vil dele dine erfaringer med A50 når du har fått testet de litt.

 

Ønsker alle en strålende fredag videre og en riktig god helg :w00t:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei allesammen,

 

Da har jeg fått i hus Audio Technica AD700X og Beyerdynamic DT990 Pro (250 Ohm).

Jeg har fått lekt litt med de begge og må si at de begge er en stor oppgradering fra Siberia v2 (uten usb).

 

DT990'ene er veldig gode allroundere. Har godt nok med bass (er ikke veldig basshore) og fungerer derfor veldig bra til musikk. De er fine til gaming i den forstand at de gir et godt og luftig lydbilde og gir veldig innlevelse i spillet. AD700X'ene har et enda videre/åpent lydbilde, noe som gir bedre positional accuracy.

 

Fredagen som kommer så er det black friday. Bestemt meg for å gå til innkjøp av et lydkort. I research jeg har gjort så fant jeg en veldig fin post fra en med nick benbenkr som gir sin erfaring med de forskjellige virtual surround'ene tilgjengelig. Tenkte derfor å dele litt:

 

"Having tested and used all 4 main VSS technologies extensively, here's my summarized view on them:

*note*
Not all VSS technologies work well for all types of headphone, for example Dolby Headphones does not generally work too well with most closed headsets/headphones. This is due to the reverb DH has and having a closed headphones bounces the "echo" effect, leading to what many refer to as "like being in a tunnel".

CMSS-3D
They still have the best positional cues over amongst the 3 VSS technologies, they are still the ones to go for if your primary needs is absolute positional accuracy.
The downside of CMSS-3D is that it makes the audio sound overly thin, it's worst especially if you use it with bass-shy headphones and even more so if they're open ones. Though there are people who do feel that the "tin can" effect does help even more with positional accuracy as it accentuates the mid-high frequencies, leading to picking up audio cues around the player.

I for one personally think that if you want CMSS-3D to behave like an all rounder, you'll want to use a closed headphone/headset and do at least have tight bass.

Dolby Headphones
They're honestly the worst VSS tech in terms of positional accuracy IF you're using it on a closed headphone with relatively narrow soundstage. Many people do not understand that for DH to shine, open headphones with decent soundstage and some possess at least some tight bass is a must. I use DH with a HE-400 and K702, they're just SWEEET. Positional accuracy is indeed still not as good as CMSS-3D, but the immersion I get... I'm willing to look that off.

Because of this, Dolby Headphones generally work nice with movies too. Much better than CMSS-3D at least.

THX Surround
I don't know what went wrong with THX Surround honestly because what I feel is that it is very inconsistent. In most games, THX surround just doesn't project proper positional accuracy but instead over emphasize on immersion. I honestly only found THX Surround usable with Battlefield 3, I don't know why... but any other FPS or games, THX surround just sounds dull... lifeless.

Some users do however feel that THX Surround provides the best immersion and is good for movies, I personally don't feel that way as I think Dolby Headphones fits that bill better... for me, at least.

SBX Surround
It's been quite on the upward spiral lately, what THX Surround did wrong... Creative took it and modified whatever they needed to and the result is something I would call: the marriage between Dolby Headphones and CMSS-3D.
SBX does not have better positional accuracy than CMSS-3D, but it IS better than Dolby Headphones (even with a good open headphone combo). It doesn't present that "tin can" effect or have too much reverb.

Best of all, I feel that SBX Surround just works with any type of headphones. Be it open, semi-open or closed. SBX fits well within the range and although it doesn't get to be as accurate or as immersive with CMSS-3D and DH, I think SBX is the best all rounder for someone who just wants to game and watch movies.


I hope that helps. Remember, virtual surround sound DOES work. People who say it doesn't, well... too bad, it doesn't for them.
IMO, they work and they're fun to use.
"

 

For min del så er CMSS-3D utelukket da begge nyinnkjøpte høretelefonene min er åpne. Dessuten så er AD700X'ene nokså "tynne" i lyden fra før av og har veldig lite bass.

 

Heller nok litt mot SBX selv om det ikke er bestemt enda. Vi får se hva tilbudene blir :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...