Blu-Boss Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Hallo, Sikkert mange her som har kjøpt bruktbiler privat og kan tipse.Kan også få litt hjelp av familien men vil gjerne høre litt her også.Har aldri kjøpt bruktbil fra privat personer via annonser (finn.no) på nettet før og trenger derfor litt hjelp.Bilen koster 130 000 og det er litt heftelser på den men det er kun snakk om ca 5000 (av opprinnelig 110 000) som selger sier han vil betale ned før jeg eventuelt kjøper.Bør jeg kreve en bekreftelse fra han der banken han har lånet i bekrefterat han virkelig har betalt ned og at bilen da ikke har noen heftelser?Ringer man Brønnøysund registeret så tar det kanskje dager/uke® førnedbetalingen blir registrert? Alle tips jeg bør ha i bakhodet mottas med stor takk. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Få ALT skriftlig fra selger. Om han slenger ut en kommentar som "jaja, ikke noe problem, det kan jeg ordne", så få det inn i kontrakten. Samme gjelder heftelser. - Få en sakkyndig til å se på bilen. Kjenner du ingen så spander på deg en NAF-test. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Bør jeg kreve en bekreftelse fra han der banken han har lånet i bekrefter at han virkelig har betalt ned og at bilen da ikke har noen heftelser? Ringer man Brønnøysund registeret så tar det kanskje dager/uke® før nedbetalingen blir registrert? Det kan sikkert ta litt tid før slettingen blir registrert hos Brønnøysund, ja. Få det skriftlig fra banken enten at heftelsen er nedbetalt, alternativt hvor mye som gjenstår, slik at du kan betale direkte til dem og det resterende til selger. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Hvis det bare er 5000,- igjen av heftelsen så er jo det enkleste for deg at du får 5000,- i avslag og innbetaler dette selv? - Hadde ikke tatt sjansen på noen annet ved privat kjøp tror jeg. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Kvitt deg med heftelser, eller legg betalingsbyrden over på deg. Nå er det bare snakk om 5000kr, men det kan fort bli en smell på 5000kr. Heftelsene bør være bekreftet nedbetalt, eller dratt fra prisen. Løfter om nedbetaling ville jeg aldri stolt på. Egentlig så stinker det litt av at det er små heftelser som selger ikke har betalt før han/hun selger bilen, da dette jager vekk mange potensielle kjøpere. Enten så er ikke han/hun en god selger, eller så er det et motiv bak heftelsene. 1 Lenke til kommentar
joka Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 er det selger som sier at det bare er 5.000 i heftelser? kan jo være en null for lite? kanskje er det 50.000 Lenke til kommentar
Blu-Boss Skrevet 7. november 2014 Forfatter Del Skrevet 7. november 2014 Takker for alle svar:) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Hvis du skal låne penger i banken din til denne bilen så kan du ordne slik at din rådgiver i banken ikke overfører noe penger før han/henne (altså din bankfunksjonær) får skriftelig bekreftelse på at heftelsene er slettet. Har selv gjort det slik en gang og det fungerte fint. Da brenner det litt for selger å få ordna papirene, ellers får han ikke en dritt Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Ved heftelser er det bare én måte å gjøre det riktig på - den totale kjøpesum overføres til pantehaver - du skal få et lånenummer(eller tilsvarende) av selger, du skal ringe panthaver og bekrefte resterende beløp på dette lånet, og du skal betale inn kjøpesummen til pantehaver med referanse til lånenummeret - selger vil da få ut resterende fra panthaver(bank). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå