lml Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Hei og hå. Har bladd gjennom en del sider her, uten å finne noen løsning jeg forstår. Beklager hvis det er noe jeg har oversett. Uansett. Her er utfordringen (som sikkert er banal) Nå: Jeg deler TV/internet fra nextgentel med naboleiligheten. Inntak og router står oppe hos huseier. Jeg har en kabel ned, med både TV og internett i og det har naboen også. Trådløsnettet dekker nesten hele leiligheten. Ønsker: Jeg ønsker å koble en ruter i kabel uttaket mitt for å ha mitt eget isolerte LAN. både med tråd og uten. Er det så enkelt at jeg bare hiver på en vilkårlig trådløsrouter i kabelen i veggen? Eller er det mye Voodoo og kvakksalve som må til? Kompatibilitets utfordringer jeg bør se opp for? På forhånd takk for innspill! Lenke til kommentar
process Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) En router i uttaket til WAN porten på routeren (ikke LAN, det kan skape trøbbel) port vil fungere. Lite voodoo. Utfordringen her blir at du (sannsynligvis) kommer til å sitte bak 'dobbel NAT', noe som i utgangspunktet er greit bortsett fra at det blir et ekstra trinn dersom du ønsker såkalt 'port forwarding' - men ettersom du antageligvis ikke har kontroll på routeren til huseier i dag så får du ikke gjort dette uansett. Du må velge en annen IP range enn den du får tildelt fra huseier sin router. Det er mulig de kommer fabrikkoppsatt med samme oppsett, så det må du sjekke og endre. Sjekke eksisterende range kan du gjøre på din (windows) PC med ipconfig i cmd. Disse private adressene (10.x.x.x, 172.16-31.x.x eller 192.168.x.x) kan du bekymringsløst poste her på forumet dersom du trenger mer detaljert hjelp senere Kan gjerne utdype mer. Endret 5. november 2014 av process Lenke til kommentar
lml Skrevet 5. november 2014 Forfatter Del Skrevet 5. november 2014 Takker. Altså WAN porten på min nye router til LAN porten til huseiers router? Driver ikke med port-forwarding såvidt jeg vet :-) Lenke til kommentar
process Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Takker. Altså WAN porten på min nye router til LAN porten til huseiers router? Driver ikke med port-forwarding såvidt jeg vet :-) Det stemmer. LAN (huseier) -> WAN (din). Routeren vil bare vite at den skal ut via den addressen du får i veggen og bryr seg ikke hva slags nett dette er. Kobler du derimot LAN (huseier) til LAN (på din) vi du begynne å kjøre konkurrerende interne tjenester som addressetildeling (DHCP) på nettet til huseier og det blir krøll. Nå må jeg innrømme at jeg ikke har hatt/benyttet et slikt oppsett selv, men jeg vet at folk opererer med slike oppsett og kan benytte nettet normalt. Pass bare på at du ikke benytter samme IP adresseområde som huseier sitt nett (men her er det kun du som eventuelt vil få problemer). Port-forwarding er noe man gjør dersom man ønsker å eksponere tjenester på sitt nett direkte på internett og har også bruksområde ift. enkelte onlinespill, her hadde du visst om du hadde brukt det. Endret 5. november 2014 av process Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå