Gå til innhold

Oppgradere skjerm


Ajani

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at det er på tide å oppgradere skjermen.

 

Valget står, av budsjetthensyn, for øyeblikket mellom følgende alternativ

 

24''-27'' 1080p - 144hz . feks

 

Asus 24" LED VG248QE

 

27'' - 1440p f.eks

 

Asus 27" LED PB278Q

 

28'' 4k

 

f.eks

 

AOC 28" 4K LED U2868PQU

 

Jeg spiller hovedsaklig strategi-spill og rollespill, og litt FPS(kun casual). Ikke noe konkurransespilling i det hele tatt, så ut fra det punktet vil jeg si at jeg kan leve med 60 hz. Har tross alt ikke spilt på høyere framerate, så det jeg vil ikke merke noe "kvalitetsreduksjon".

 

Slik sett er det oppløsning jeg i utgangspunktet tenker å gå for. Innspill?

 

Noen som har erfaring fra linknende skjermvalg? Hva ville dere prioritert? Oppløsning (144p vs 4k) eller framerate?

 

Mange vil nok si at Asus PG278Q er den man skal gå for, men å bruke 7000 kr på en skjerm er for meg uaktuelt. Jeg ser for meg å ikke bruke mer enn rundt 4000 kr.

 

Om det har noe å si, så har jeg følgende GPU:

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB "OC"

 

Er det i det hele tatt "vits" å satse på 4K?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K i ditt tilfelle ville jeg bare satset på om det var snakk om IPS/PLS. På en 1080p monitor uten særlige krav og kritisk blikk, så går vel TN sånn halveis greit for de fleste. Ja, de er tross alt billige og du ser hva som skjer. Men med en dyr 4K skjerm, og flott skarphet, så vil svakhetene til TN føles enda kjipere i forhold. Da ender du opp med en midt på treet treg skjerm, som heller ikke har så god bildekvalitet generelt sett.

 

Og om bevegelse i bilde ikke er kritisk så bør det ikke være noe forferdelig at IPS-panelene ikke er noe raske. (noe som ikke er fullt så fælt når alle 4K skjermer uansett er 60Hz)

Problemet er jo at slike skjermer fortsatt ikke er vanlige og koster raskt nærmere 7000kr og oppover på 27" store skjermer og større.

 

 

 

Noen som har erfaring fra linknende skjermvalg? Hva ville dere prioritert? Oppløsning (144p vs 4k) eller framerate?

Har du ikke allerede svart på det selv? :closedeyes:

Med de rammene du har satt så tror jeg: PB278Q er et solid valg.

Og er jo en ganske god all round kvalitetsskjerm. Passe oppløsning, passe pris, og god bildekvalitet med over middels kontrastnivå. Og fargene meget korrekte med litt kalibrering.

 

 

This is a screen calibrator’s paradise, and after a few minutes with our X-Rite i1Display Pro we were able to achieve a nearly perfect brightness and colour accuracy reading. If you’re working with colour-accurate material, or want the best possible viewing environment for everything from games to photos, the PB278Q is a solid choice — if you can spare some time to calibrate it.

 

Og midt på treet når det kommer til bevegelse, både på prosesseringstid og pikselrespons:

http://www.anandtech.com/show/6460/asus-pb278q-review-an-ips-competitor-emerges/5

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Skjermstørrelse og oppløsning er alltid å foretrekke, 27 > 24 og 1440p > 1080p (D'OH! Matten stemmer) men hvis man skal ha høy FPS så må man ned i skjermstørrelse og oppløsning ift GPU kraft for å ha noe glede av oppdateringsfrekevens (120+).

 

Med tanke på åssen spill du spiller mest og GPU-kraften din så vil 27" 1440p være ypperlig ja.

 

Hadde du spilt mest FPS ville jeg kanskje tatt denne https://www.komplett.no/aoc-24-led-g-sync-g2460pg/815653 (gitt budsjett)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ikke et dumt valg. Asus sin monitor er svært like på de fleste punkter, selv om det virker noe bedre på proffesjonelt arbeid med bilder, hvor bla. fargeuniformhet er viktig. Dette er nok ikke fullt så viktig for ditt bruk. :)

 

Og for 1000kr mindre, så synes jeg det er et godt valg.

Ps: Anbefaler også å ha overdrive-funksjonen på medium.

 

Les testen her for mer detaljerte forklaringer og spesifikasjoner:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_q2770pqu.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...