Gå til innhold

Excel 2010 - celle referanse med bakgrunnsfarge mulig ?

Anbefalte innlegg

Excel celle referanse.

Idag kan man enkelt peke på en celle i et annet ark og kopiere "verdien" i cellen.

Eks. ='Ark1'!C3

Men jeg ønsker å fargelegge bakgrunn, legge på farge på teksten, sette inn merknad på cellen.

Deretter ønsker jeg at alt dette skal "kopieres" over når jeg peker på cellen.

Hvordan ? Er det noen som har noe VBA eller Macro for dette ?

Ser for meg en en slags funksjon som kan benyttes på arket: eks: =fullkopi('Ark1'!A1) funksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Excel rekalkulerer ikke når du endrer formattering.

Dette gjør at selv om vi lager noe genialt som kopierer formatet, vil ikke cellen med formelen =fullkopi('Ark1'!A1) oppdatere seg hvis du endrer f.eks bakgrunnsfargen eller fontfargen i celle 'Ark1'!A1

Vi får spekulere på det...

Vennlig hilsen

excelguru.no

Ketil Melhus

Lenke til kommentar

Det kan godt være en manuell macro som styres via f.eks. en knapp - som går over alle celler og sjekker.

Jeg vet man kan idag bruke en "lim inn som kobling med bilde". Og DA får man innholdet og utseende, _men_ da som et bilde. (og ikke merknader-tekst lagt inn på cellen) :-/

Men cluet er å få til en kopiering av "alt" innhold :-)

Noe alla, men fikk ikke denne til å fungere;

http://webapps.stackexchange.com/questions/50409/cell-reference-with-colour-formatting

Lenke til kommentar

Jeg har et master ark som oppdateres med felter/gjøremål.
Så har jeg ark utover hvor det ligger personer og lag.

Da vil jeg gjerne at når jeg markerer eller uthever viktige oppgaver i master arket, så vil jeg at det også skal belyses personer og lagene på de andre arkene.

Da kan jeg enkelt etterpå klikke utskrift, eller konverter til PDF og sende til vedkommende.

(man kan jo se det som aksjonspunkter som er viktige, må tas tak i etc :-))

Lenke til kommentar

Hei på deg.

Jeg synes utfordringen din er morsom, og har laget et ark som gjør det du vil.

I de cellene som du vil skal arve formattering, bruker du formelen =COPYALL(), f.eks =COPYALL(B5) eller =COPYALL(Ark1!B5)

- Funksjonen COPYALL kopierer kun verdien i cellen du refererer til

- Hvert 15. sekund kjører en rutine som søker opp alle forekomstene av COPYALL() i alle faner og gir disse cellene samme format som COPYALL() refererer til. Mulig at det er mer hensiktsmessig å bruke en knapp hvis du har tusenvis av COPYALL'er

http://www.excelguru.no/download/874/

Vennlig hilsen

excelguru.no

Ketil Melhus

• Liker 1
Lenke til kommentar

:thumbup: Hei Kjetil!

Dette er jo helt supert!
Akkurat hva jeg var på jakt etter!! (prøvde å få til, men mine excel kunnskaper er ikke bra nok)

Nå kan jeg lage nye felter og peke på master arket!

..

Jeg fikk ikke auto kopiering til å fungere - men det var ingen problem, da jeg kunne enkelt legge ut en Command-Knapp (ved tilgang til utvikler tab'en) som pekte på CopyAllFormat funksjonen.
Klikket denne en gang og den kopierte alle celler med innhold (rubbel og bit) over..
Auto_Open vet jeg ikke hva gjør..

Super Happy! - Kudos og berømmelse til deg! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...