Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Skatt av gevinst ved salg av eiendom

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i en situasjon til våren hvor jeg enten kan selge leiligheten med god fortjeneste (rundt 1 000 000 på 5 år), eller leie ut i ett år med mulighet for et par til. Jeg lurer litt på hvordan det er med skatt av gevinsten ved et salg, og leser på skatteetaten:

Eventuell gevinst er ikke skattepliktig dersom du har eid boligen i mer enn 12 måneder, og du i din eiertid har brukt den som egen bolig i minst 12 av de siste 24 måneder før salget.

Dersom jeg leier ut vil det ikke gå på under 12 måneder mtp utflytting og salg. Jeg lurer da på hvor mye som vil være skattepliktig av gevinsten. Vil det være verdiøkningen på leiligheten i perioden jeg leier ut, såfremt jeg har skaffet en verdivurdering (eller må takst til? i forkant av utleien, eller vil total verdiøkning være skattepliktig? De skriver også om "oppregulering av inngangsverdi", men det gjelder såvidt jeg kan se for eiendom som man har eid i over 20 år.

I mitt tilfelle blir jo en normal verdistigning på leiligheten rundt 100 000, altså 27 000 i skatt. Dersom jeg må skatte av hele gevinsten så lenge jeg har bodd der blir det 270 000, og vil naturligvis gjøre det fullstendig ulønnsomt å leie ut i dette året.

Takker for innspill her, jeg blir ikke klok på dette og håper noen kanskje har erfaring eller utdanning som kan hjelpe :)

PS. Noen tall er naturligvis rundet av, men det ligger veldig nærme realiteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøpte leiligheten (og har bodd der) for 5 år siden, kan du flytte ut imorgen, leie den ut i 12 mnd og selge den skattefritt. Hvis salget blir forsinket med én dag er du rævvkjørt.

Du skal ha bodd der 12 av de siste 24 mnd, dvs at du kan flytte hjem etter 13 mnd utleie, bo der én mnd og selge. Det hjelper ikke å bare "bo" der, du må melde til folkeregisteret og alt det der i tillegg.

Dersom du er gift med felles bolig og barn er det derimot ikke bare-bare å "flytte" tilbake til gammel leilighet uten at resten av familien flytter etter, for da kan skatteetaten påstå at du kun gjorde det for å redusere skatten, og at flyttingen ikke var reell. Da får du en skattesmell på 28% av gevinst (hele gevinsten, forskjell mellom kjøp-salg). Det kan bli dyrt, og spise opp alt du har tjent og mer til på utleie...

Lenke til kommentar

Jeg lurer da på hvor mye som vil være skattepliktig av gevinsten. Vil det være verdiøkningen på leiligheten i perioden jeg leier ut, såfremt jeg har skaffet en verdivurdering (eller må takst til? i forkant av utleien, eller vil total verdiøkning være skattepliktig? De skriver også om "oppregulering av inngangsverdi", men det gjelder såvidt jeg kan se for eiendom som man har eid i over 20 år.

I mitt tilfelle blir jo en normal verdistigning på leiligheten rundt 100 000, altså 27 000 i skatt. Dersom jeg må skatte av hele gevinsten så lenge jeg har bodd der blir det 270 000, og vil naturligvis gjøre det fullstendig ulønnsomt å leie ut i dette året.

All gevinst er skattepliktig, det vil si differansen mellom det du kjøpte den for og det du selger den for.

Utleieinntektene er også skattepliktige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...