Gå til innhold

Trenger tips til gode Corsair SP Vifter

mikal-sh

Anbefalte innlegg

Hei, skal til inkjøp av noen SP120 vifter fra Corsair, så er spørsmålet hvilke skal jeg velge, ettersom de har flere varianter og velge mellom. Jeg vil at viftene skal være effektive, men samtidig ikke bråke voldsomt.

Er heller ikke sikker på hva de forskjellige er gode for:

- High Pre. Edition

- PWM High Pre. Edition

- Quiet Edition

- PWM Quiet Edition

Hva skal man velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg leser ut av hva du skriver, er at du skal erstatte kabinettviftene dine? Hvis det er forbedret luftflyt du er ute etter så er ikke SP viftene til Corsair beste valget. Dette er 'Static Pressure' vifter, som egner seg bedre på en radiator.

Corsair har en AF serie også.

https://www.komplett.no/search?category=10462_Vifter%2Fkj%C3%B8ling%2Fvannkj%C3%B8ling&q=af

Jeg ville gått for Quiet Edition, High Perfomance bråker vilt mye. Velger du PWM (4 pins) (og har mange PWM kontakter på hovedkortet ditt, eller kjøper PWM splittere), så kan du regulere hastigheten ift temperatur. Setter det enkelt opp i BIOS. Kjøper du "ikke PWM" (3 pins) kobler du dem opp mot en viftekontroller og regulerer viftene manuelt.

Lenke til kommentar

Statisk trykk er trykk som ikke er påvirket av et hastighetsledd. Ift fluider, hvis du ser på Bernoulli's ligning, så vil man se at at det totale trykket i et system er gitt av statisk trykk + dynamisk trykk, hvor det statiske trykket kan beregnes som ρgh, altså tetthet [kg/m^3] * tyngdens akselerasjon (9,81[m/s^2]) * høyde [m]. Dimensjonsanalyse på dette vil altså gi deg kg/ms^2 som er det samme som Pascal, altså 10^-5 bar.

Kort fortalt: 10 meter vannsøyle vil gi deg ~1bars trykk

Hvorfor Corsair kaller sine vifter SP vet jeg ikke. De har nok sett hva trykk viften kan bygge på et gitt turtall og regnet dette om til mmH20. Det er med andre ord ikke rare trykket de bygger, noen få millimeter vannsøyle. Dette trykket måler man på eksos-siden av viften. Dette lille trykket som viften bygger er med på å presse luften gjennom f.eks en radiator. Har man mye "i veien" for en vifte på eksossiden (f.eks HDD-bur) så kan det lønne seg med en SP vifte. Men stort sett for alle kabinettvifter så lønner det seg å gå for en vifte som er "airflow optimalisert".

Kort oppsummert kan man si:

Hvis viften har stort rom/avstand mellom viftebladene er det en airflow vifte

Hvis viften har lite rom/avstand mellom viftebladene så er det en SP vifte

Dette gjelder ikke i alle tilfeller, fordi design på bladene spiller også inn her, men det kan være en enkel tommelfingerregel.

Det at en vifte er optimalisert for airflow er at luftstrømmen som kommer ut av viften er retningsorientert. Du kan se denne skrytevideon fra Silverstone som illustrerer dette

Eksos-viftene i et kabinett bør være airflow optimalisert. Det samme gjelder hvis du har vifte på sidepanelet. Inntaks-viftene dine kan være "SP" vifter hvis du har mye HDD-bur i veien i front. Har du ryddet godt i kabinettet ditt kan alle kabinettvifer være optimalisert for airflow. På radiatorer og kjøleribber anbefales "SP" vifter.

For å svare på tråden din:

Hvis du har bestemt deg for Corsair sine SP/AF vifter ville jeg tatt 120 eller 140 mm (alt ettersom hva du har plass til) AF Quiet Edition (ikke PWM) sammen med en viftekontroller f.eks http://www.netonnet.no/art/data/datakomponenter/kjoling/viftestyring/nzxt-sentrymesh/194433.7097/

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...