Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Interessant "turn table" leiesituasjon (australsk jus)

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er i Australia for øyeblikket og skrev kontrakt for en såkalt studentby (privateid) i starten av semesteret. Betalte $250 dollar i uken. Likte meg ikke der, så jeg flyttet ut mens jeg samtidig prøvde å kvitte meg med rommet, så jeg betalte leie for to steder en periode. Etter jeg flyttet ut (men mens jeg fortsatt betalte) har noen ansatte fra denne studentbyen (aner ikke hvem) gått inn på rommet mitt og ryddet ut alt av sengetøy osv til en verdi av ca. $100. Dette er ting jeg med vilje etterlot for å høyne sjansene for at noen skulle overta rommet, og jeg måtte dermed kjøpe inn nye slike ting.

Jeg oppdaget dette, og ba om få disse gjenstandene refundert. De svarte meg aldri. Jeg sendte mail og klaget på at jeg ikke hadde fått noe svar (flere uker senere). På dette tidspunktet hadde jeg kvittet meg med rommet.

De svarte at de ikke ville gi meg noe penger. Da svarte jeg at jeg ville prate med "sjefen" etc. Da fikk jeg som svar "Vi ser nå at pga en feil i systemet vårt har du bodd en uke gratis hos oss", altså at jeg ikke betalte for siste uken før jeg kvittet meg med rommet.

De sier videre "vi er villig til å betale deg $100 som du ba om, om du betaler for uken, altså at du betaler oss $150." For å oppklare er dette ca. 900kr.

Dette er jo da en situasjon hvor de er drittsekk og ikke tar ansvar for å ha stjålet mine ting (etter å ha entret rommet uten tillatelse), og så innrømmer de feil og vil betale fordi de plutselig trenger penger fra meg.

900kr er ikke allverdens og jeg gjør ikke dette pga pengene, men grunnet svært dårlig behandling fra disse folkene tidligere og nå dette, vurderer jeg nå å følge i deres eksempel og bare ignorere mailen deres, men vil dette få noen alvorlig konsekvens? Jeg forlater landet om 3 uker, så de vil ikke få noen sak mot meg på den tiden. Men om de f.eks. skulle saksøke, vil dette kunne bety at jeg ikke kommer inn igjen i landet, etc? Noen som har peiling på dette?

Takker for svar.

Anonymous poster hash: 3bbcc...d9e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, da tingene ble tatt betalte jeg for rommet. Og selv om jeg ikke brukte det kunne jeg i teorien ha dratt dit når som helst for å bruke det. Det var da jeg hadde en person på visning at jeg oppdaget at tingene var tatt.

Dette var jo noe som direkte påvirket visningen så klart. Ettersom sengetøy og slikt ikke var noe som fulgte med disse rommene som standard var dette noe som eventuelt ny leietaker ikke trengte å kjøpe inn, altså var det en utgift for meg.

Situasjonen nå er at de sa "vi har ikke gjort noe galt og vi nekter å betale", og så "greit, vi betaler (innrømmer skyld) om du betaler oss for leien".

Anonymous poster hash: 363fc...3c5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...