Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kosthold som ikke går utover helsa?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Gutt på 21år, 170cm og 55kg(normalt). Jeg skal nå begynne å trene igjen og trenger derfor endel tips om kosthold/diett og tilskudd. Nå er det ca 2 år siden jeg trente og klarte å komme meg til 68kg med en god diett- og kostholdplansom jeg fulgte etter. Men etter disse to årene har jeg falt til underkant av 55kg.

Nå er det slikt at jeg ikke har tykktarm, dvs at jeg forbrenner mer enn hva de som forbrenner mer enn gjennomsnittet og derfor må jeg ete veldig VELDIG MYE om jeg skal gå opp i vekt(typ det de verste overvektige inntar seg) så er det noen som vet hvor jeg skal begynne?

Anonymous poster hash: 97585...d80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra hva jeg har blitt fortalt av legene så sa de at jeg aldri kan bli tjukk/overvektig og hvis jeg skulle noen gang komme meg til 70 så måtte jeg ete ENDEL + trene. Flør jeg begynte å trene i 16årsalderen så gikk jeg inn for å bli tjukk, ja da mener jeg spising på et amerikansk nivå, dessverre ble jeg aldri tjukk. Ble bare dårlig av det og fikk ræva helse.

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert, men kan komme med noen små tips. Faktisk tror jeg kanskje du ville fått mer svar på dette under kostholdsdelen av forumet, fortell meg her i tråden om du vil ha den flyttet (eller send pm, du er da ikke anonym lenger). Er mange folk der inne med peiling på kosthold. Er også en del tråder der allerede som du burde tatt en titt på.

Kan si at fett inneholder over dobbelt så mye kcal som protein og karbohydrater (ca.9kcal per gram mot ca. 4 for de to andre). Så alt som er rikt i fett vil være energirikt. Nøtter, avocado, helmelk, olivenolje og rød fisk er fettkilder jeg har brukt mye selv. Om du f.eks. liker å drikke proteinshakes kan du putte litt mandler/paranøtter etc i mikseren først og putte i, evt. bare ren olivenolje sammen med helmelken. Litt usikker på hvordan dette vil blande seg dog, er en stund siden jeg gjorde det.

I ditt tilfelle blir jo dette litt ekstrembulking, at du faktisk har en utfordring med å legge på deg som ikke så mange andre har. Vil ikke fraråde frukt og grønt, men dette er typisk matvarer som typisk er mettende uten å være så rike på energi. Så kanskje ikke baser kostholdet på brokkoli og gulrøtter.

Ellers har du kanskje oppdaget at det fins mange "low fat"- alternativer i butikken som kanskje er spesielt rike på karbohydrater isteden. Jeg ville unngått dette (for sunnheten) og heller tenkt at full-fat er bra. Generelt er protein bra, og jeg personlig har positive helsevirkninger av fettholdig mat.

Vet du om du er parasympatisk eller sympatisk dominant? Om du f.eks. spiser et stort pastamåltid eller kake (karbohydrater), blir du trøtt eller får du energiboost?

En annen ting, kan jeg spørre hvordan det har seg at du ikke har tykktarm? Ble litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Om du har muligheter for det så hadde det bare vært supert! grunnen til at jeg ikke har noe tykktarm er fordi jeg hadde en sykdom som gjorde at barndomslivet var helt koko. Levde med mye magesmerter og diverse andre komplikasjoner, så legen hadde ikke noe andre valg enn å fjerne tykktarmen(da dette var hovedproblemet)

Kan vel si at jeg får mer energi og kan spise 1-2 ganger om dagen, hvorav hovedmåltidet er der jeg eter mest, evt kun ete hovedmåltidet. Eneste som ødelegger magen er Melk og jus. Dessverre så drakk jeg det tidligere for å kunne blande det med tilskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...