Gå til innhold

Blir en diamantskjerpestav for kjøkkenkniver slitt av bruk eller forringet over tid?

Sylar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok du kan regne med å ha den nærmest resten av livet om du ikke driver storkjøkken.

Kult. :)

De i diamant sliper visst også, i tillegg til å skjerpe...

Hvordan tror du egentlig skjerping av kniver foregår? Man sliper ned litt av kniveggen for å lage ny, gjevn vinkel på metallet.

Lenke til kommentar

Hvordan tror du egentlig skjerping av kniver foregår? Man sliper ned litt av kniveggen for å lage ny, gjevn vinkel på metallet.

Etter hva jeg har lest så vil ikke en i keramikk slipe, kun skjerpe. Dvs. kun rette ut metallet, ikke fjerne noe. Noe en i diamant gjør.

Lenke til kommentar

Det er en viktig forskjell på sliping og skjerping. Skjerping er å rette ut eggen ved å jobbe bort fra eggen. Mens sliping er å fjerne litt av metallet og lage ny egg ved å jobbe inn mot eggen. Sliping krever at redskapet er hardere enn eggen og krever høy nøyaktighet for å bli vellykket. Skjerping må skje med et redskap som er bløtere enn eggen, og kan gjøres med nesten hva som helst som f.eks en skinnrem eller bunnen av en kopp.

De to største feilene man kan gjøre er å prøve å skjerpe en egg inn mot eggen, det fører bare til en butting av egen i stedet. Eller hvis man prøver å slipe bort fra eggen, da får man feil resultat. Begge feilene kan gjøre slvorlig skade på eggen og krever en ordentlig sliping for å bli bra igjen.

Mine kniver har holdt seg supre i mer enn 10 år nå kun ved å skjerpe dem med undersiden av en kopp. Har aldri sett behovet for sliping. Jeg har dessuten ikke til hensikt å anskaffe slipeverktøy som kan gjøre jobben bedre enn en god fabrikksliper, det koster like mye som mange gode kniver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mine kniver har holdt seg supre i mer enn 10 år nå kun ved å skjerpe dem med undersiden av en kopp. Har aldri sett behovet for sliping. Jeg har dessuten ikke til hensikt å anskaffe slipeverktøy som kan gjøre jobben bedre enn en god fabrikksliper, det koster like mye som mange gode kniver.

Genialt! Det med koppen fungerte jo dritbra. Mer enn bra nok for meg, i alle fall! :D

Takk!

Penger spart er penger tjent.

Endret av Sylar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...