Feh Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Tror varselikonet for service begyne å lyse en gang før sommeren, men pga. ymse årsaker har jeg ikke hatt tid til å ha den på service og den har nå gått ca. 8.000 km siden ikonet begynte å blinke i displayet. Bilen bruker longlife service hos vw. Er det noe spesielt som kan gå galt? Bilen fungerer utmerket og ingen rare lyder eller andre ting. Vet jo at jeg mister mobilitetsgarantien (VW) siden jeg har kjørt over, men er det andre faremomenter? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Når bilen går på longlife har den såpass lange intervaller at det etterhvert kanskje begynner å bli litt spon i olja når du kjører langt over. Og da går jeg ut fra at du har oversikt over intervallene på (evt) automatgirkasse og regreim. Det er i alle fall ingen faremomenter ved å få bilen inn på service... Lenke til kommentar
Feh Skrevet 5. november 2014 Forfatter Del Skrevet 5. november 2014 Det er selvfølgelig planen. Reg. reim skal byttes 120.000 / 5 år såvidt jeg vet, bilen har gått 80 / 3 år siden siste bytte. Manuell kasse. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Long Life olja (30000km) til VW blir til grøt med mye småkjøring, så jeg ville ikke kjørt så veldig mye over ... Du kan jo bare bytte olja selv. Så lar du lampa lyse så mye du vil Virker jo som du har kontroll på de viktige tinga (reg.reim). Lenke til kommentar
Feh Skrevet 5. november 2014 Forfatter Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Reg reima må jeg nok bytte til neste år (bør byttes mellom 90 og 120.000 km / 5 år, men bikker ikke 90k km på den før utpå vårparten en gang). Bruker bilen ekstremt lite høst/vinter/vår, men ekstremt mye på sommeren. Så grunnen til at jeg lurte er fordi jeg ikke har noen anelse om hva slags uheldige konsekvenser det kan ha å kjøre "for langt". Tilfelle det er slik at bilen plutselig sprenger hvis man kjører litt over intervallet Endret 5. november 2014 av Feh Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Du kan jo spørre deg selv om du tror det er en grunn til at det er oppgitt serviceintervaller for bilen. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Du burde få byttet Oljen. Ikke bare blir den dårlig av bruk, men olje er og ferskvare som blir dårlig over tid. Og dårlig smurning = mer slitasje på motor. Endret 5. november 2014 av Complexity Lenke til kommentar
Feh Skrevet 5. november 2014 Forfatter Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger. Du kan jo spørre deg selv om du tror det er en grunn til at det er oppgitt serviceintervaller for bilen. Trenger ikke spørre meg selv om dette, det vet jeg: For å bytte blinklysolje og slik at verkstedet kan få sjekket at ingen av overledningene har blitt grønne... Endret 5. november 2014 av Feh 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 600 spenn og litt god dammeldags 'elbow grease' så har du nytt oljefilter og 4-5l helt topp olje. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger. Du kan jo spørre deg selv om du tror det er en grunn til at det er oppgitt serviceintervaller for bilen. Trenger ikke spørre meg selv om dette, det vet jeg: For å bytte blinklysolje og slik at verkstedet kan få sjekket at ingen av overledningene har blitt grønne... Da hadde jo ikke longlife-servicer eksistert... Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger. Med alle de sensorene som er trødd inn i bilen min som, blant annet i følge den lokale VW forhandleren, måler oljen(Tykkelse, innhold eller lignende?) så korter jeg ned intervallene med nesten 10.000km. Dette inkluderer minimum to lengre turer i uken og noe småkjøring i helgene. Og intervallene på bilen min har fra dag en av vært 20.000km i følge servicehåndboka og ikke 30.000km. Bare slik til opplysning. Ellers så kostet ikke oljeskift her hos min VW forhandler mer enn 3.650,- og dette var inkludert av en full sjekk av bilen før vinteren. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Som nevnt over her, så får du byttet oljen selv for under tusenlappen. Enkelt er det og. Selv om du ikke har gjort det før tipper jeg du er ferdig på en times tid. Tapp ut gammel olje - Ta av oljefilter - Sett på nytt oljefilter - fyll på ny olje. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 5. november 2014 Forfatter Del Skrevet 5. november 2014 Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger. Med alle de sensorene som er trødd inn i bilen min som, blant annet i følge den lokale VW forhandleren, måler oljen(Tykkelse, innhold eller lignende?) så korter jeg ned intervallene med nesten 10.000km. Dette inkluderer minimum to lengre turer i uken og noe småkjøring i helgene. Og intervallene på bilen min har fra dag en av vært 20.000km i følge servicehåndboka og ikke 30.000km. Bare slik til opplysning. Ellers så kostet ikke oljeskift her hos min VW forhandler mer enn 3.650,- og dette var inkludert av en full sjekk av bilen før vinteren. Leste jeg dette riktig som at du tok service 10.000 km før intervallet, eller 10.000 km etter intervallet? Men skal hvertfall sørge å få byttet oljen om ikke lenge. Bilen må eu-godkjennes før februar uansett, og da gjør NAF jobben med oljeskift for 1 kr mot at jeg stiller med ny olje og nytt filter. Så ringer jeg heller verkstedet etterpå og spør hva de skal ha for "resten". Vet hvertfall at VW merkeverkstedet tar seg grådig godt betalt for longlife oljen sin. Uansett, biler som går på longlife olje tror jeg justerer intervallet av seg selv (sensorer) ut fra kvaliteten på oljen så det er ikke noen fast km såvidt jeg har forstått, men senest innen 2 år. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Kortere vil vel si at jeg tok det før intervallet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Uansett, biler som går på longlife olje tror jeg justerer intervallet av seg selv (sensorer) ut fra kvaliteten på oljen så det er ikke noen fast km såvidt jeg har forstått, men senest innen 2 år. Her kommer du selv med argumentene for å ta service etter oppgitte intervaller.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Long life olje er noe dritt. Bytt hver 15k sier nå jeg, og minst 1 gang i året. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Long life olje er noe dritt. Bytt hver 15k sier nå jeg, og minst 1 gang i året.Nøyaktig hva er bakgrunnen for et slikt utsagn? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Bare hva jeg har sett når jeg har drenert 2 år gammal olje med 30 000 km bak seg. Jeg sluttet iallfall å bruke det. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Er vel ikke helt uten grunn til at bilen min varsler om service 10.000km tidligere enn intervallene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå