Friluftskar Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Friluftskar. Virker mer som du er en stresset kar som handler på en dyr menybutikk eller noe i den duren. Eller aldri har analysert hvor og når du får billig mat. Her på forumet er det faktisk folk som over flere år har levd helt fint på langt lavere mindre enn det du beskriver. Slike Tilbud du har nevnt, får du ikke på Spar butikker, der han handler! Og fårikål kjøtt, får vi kun noen få uker på høsten. Jeg har ikke noe regnskap for hverken mitt eget matbudsjett, eller karen jeg prater om. Og jeg kommer heller ikke til å spørre han, om et regnskap, for å annalysere det. Jeg har aldri utrykket, at en trenger å spise en halv kg kjøtt. Selv står jeg friere med butikkvalg, men jeg har ikke oppdaget slike priser du nevner. Har du forsøkt å veie sauekjøttet, etter at det er kokt, bein og fettslumser, er fjernet? Du er kanskje ikke klar over hvor mye vann (som kokes ut) og fett som ligger igjen i vannet! Selvfølgelig kan en være heldig å få fårikål kjøtt med mindre bein og fett, men uansett så blir det lite kjøtt igjen. Og for noen få uker i året, har det lite betydning om 3,5 kg holder til 7, eller kanskje 10 måltider. Folk som har dårlig råd, har fryser! Ganske naivt uttrykt! Har du hørt utrykket: "en skal ha penger, for å spare penger"? Vedkommede jeg prater om har pr. dags dato, kun en liten fryser (kombiskap) som virker. Har har en gammel defekt større fryser, men ikke råd til å reparere, eller kjøpe nytt. Og en skal ha mat resten av de 10 - 11 månedene i året også og ikke bare det kjøttet som du fremhever. Virker heller ikke som du tar med deg alt annet som en husholdning trenger av mat og tørrvarer. Når noen på forumet lever på en brøkdel, av det som betraktes som under EUs fattigdomsgrense, stoler jeg ikke på at de har skaffet/kjøpt all maten de spiser selv. Men for en kortere periode, er det mye som er mulig å overleve på. Endret 1. desember 2014 av Friluftskar Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 1. desember 2014 Del Skrevet 1. desember 2014 (endret) Folk som har dårlig råd, har fryser! Ganske naivt uttrykt! Har du hørt utrykket: "en skal ha penger, for å spare penger"? Vedkommede jeg prater om har pr. dags dato, kun en liten fryser (kombiskap) som virker. Har har en gammel defekt større fryser, men ikke råd til å reparere, eller kjøpe nytt. Nei. Det kalles investering. Og er høyst viktig å forstå konseptet av om man ikke skal delta på luksusfellen. Er du fattig så har du knapt råd til ikke å ha fryser. Det er lett å ikke se fremover i en slik situasjon, eller investere, men det er altså DA man virkelig bør. Hva med å ta i mot gratis. Det florere konstant på bruktmarkedet, og legger du i noen få hundrelapper så har du enda mer å velge mellom. Å kjøpe nytt i Norge er meningsløst når du er fattig. Folk kaster fint brukanes ting. Og bare så det er sagt, ved å leve på sosial stønad så har jeg levd på mindre enn 5600kr. Var vel nærmere 3800kr man fikk der som absolutt minstesats, hvor du også kunne søke om å få betalt strøm og leie. Dette krevde da ingenting, og er noe alle kan få så lenge man er satt opp som jobbsøker. Mobil koster nada, og du får mer enn nok for 50-100kr måneden. Det dyreste utenom mat, var vel kanskje transport, nærmere bestemt buss som fort ble en tusenlapp/halvannen i måneden. En skal forvente at noen som har levd et halvt liv har spart opp noe som helst. Jeg snakker om erfaring fra en som startet fra absolutte null. (minus om du trekker fra lån for studier) Ellers lurer jeg fælt på når man ikke fysisk har mulighet for å dra en tur bort fra den nærmeste butikken. Er man fattig så kan det faktisk hende man bør vurdere å ikke bo et svært lite gunstig sted. Selv om det blir svært langt bort fra topic. Er ikke noe problem å leve på det minste du får her i Norge med litt fantasi og arbeid med å holde kostnadene nede. F.eks funker det dårlig å fortsette med gamle/utstyr/sted/bolig/ vaner som da du tjente penger. Endret 1. desember 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå