Gå til innhold

Hvilket beløp per måned er det absolutte minimum man trenger for å leve i Norge?

Anbefalte innlegg

Man trenger ikke penger for å overleve i Norge. Bygg deg en liten jordhytte i østmarka og spis mat fra konteinere.

Du "prater, som du har vett til"! Så tiusener av folk skal bygge jordhytte/gamme i Nordmarka? Og hvordan skal de komme til gratis maten da? Gå til kontatinerene, x- antall timmer. Mange timers gange (en vei) 2 -3 ganger i uken, på grunn av manglende kjøleskap og fryer. Stor slitasje på skotøy. Kan hende de har forpliktelser ovenfor Nav også, med bl.a. telefon og internett forbindelse, for jobbsøking.

Mange vil nok foretrekke å bli kjeltring/raner/tyv, før de fornedrer seg til å "stå på hodet" i en søppelkonteiner, eller daglig gå rundt og kontrollere om det finnes matvarer som er utgått på dato, noen ganger i uken. Jeg bor i et hus, men langt fra matvarebutikker og slike konteinere. Med buss koster det 45 kr., en vei til nærmeste butikk. Heldigvis har jeg større inntekt, så jeg slipper dette. Men jeg har bekjente som sliter på 5600 kr/mnd.

At folk kan leve på et minimum av ernæring over et kortere tidrom, er ikke ukjent. Men, du "prater" bare vas. Og vær klar over at 5600 kr, skal holde til mer enn bare mat.

Spørsmålet er: "Hvilket beløp per måned er det absolutte minimum man trenger for å leve i Norge?".

Svaret er: 0 kroner.

Jeg kom rett og slett bare med fakta. Det kommer ikke til å være lett, og det kommer ikke til å være behagelig, men det er mulig. Det er det absolutte minimum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke penger for å overleve i Norge. Bygg deg en liten jordhytte i østmarka og spis mat fra konteinere.

Du "prater, som du har vett til"! Så tiusener av folk skal bygge jordhytte/gamme i Nordmarka? Og hvordan skal de komme til gratis maten da? Gå til kontatinerene, x- antall timmer. Mange timers gange (en vei) 2 -3 ganger i uken, på grunn av manglende kjøleskap og fryer. Stor slitasje på skotøy. Kan hende de har forpliktelser ovenfor Nav også, med bl.a. telefon og internett forbindelse, for jobbsøking.

Mange vil nok foretrekke å bli kjeltring/raner/tyv, før de fornedrer seg til å "stå på hodet" i en søppelkonteiner, eller daglig gå rundt og kontrollere om det finnes matvarer som er utgått på dato, noen ganger i uken. Jeg bor i et hus, men langt fra matvarebutikker og slike konteinere. Med buss koster det 45 kr., en vei til nærmeste butikk. Heldigvis har jeg større inntekt, så jeg slipper dette. Men jeg har bekjente som sliter på 5600 kr/mnd.

At folk kan leve på et minimum av ernæring over et kortere tidrom, er ikke ukjent. Men, du "prater" bare vas. Og vær klar over at 5600 kr, skal holde til mer enn bare mat.

Spørsmålet er: "Hvilket beløp per måned er det absolutte minimum man trenger for å leve i Norge?".

Jeg kom rett og slett bare med fakta. Det kommer ikke til å være lett, og det kommer ikke til å være behagelig, men det er mulig. Det er det absolutte minimum.

Man kan ha masse i minus også. Ikke lett, kanskje man ikke får betalt tilbake, men man kan fortsatt leve.
Lenke til kommentar

Da har du nok kjøpt det dyreste av det dyre. ;)

Å kjøpe ferdige filler er knapt noe jeg orker å spandere på meg den dag i dag, da det er så overpriset. Kjøp heller en hjel høne. Da har du gjerne til skikkelig kraft/saus, og smaker langt bedre, samtidig som det er mange ganger rimeligere.

Ærlig talt. Jeg tror ikke du har "peilinig" på ernæring og hva som trengs av daglig kosthold, over lang tid (les år) og lite peiling på et matbudsjett. Har du noen gang satt opp et komplett budsjett, eller et riktig regnskap for innkjøpte matvarer? Og en trenger vel noe mer enn matvarter!

Du nevner fårikål. Slikt kjøtt inneholder mye bein og en må regne minst 0,5 kg, per person, for at de skal få 180 - 200 gram med kjøtt. (kan regner noe mer vekt, hvis en lever på lavkarbo-diett. Men, det er ikke et billig kosthold) Så 3,5 kg holder til 7 måltider, hvis en har fryser! Har aldri opplevd å få fårikålkjøtt til en kilopris du nevner, men på tilbud til 29 - 39 kr/kg. Med kun 29 kr/kg, blir det 14,5 kr./dag - kun for middag. Og det er også kun noen uker av året (2-3), en får så billig fåriklålkjøtt. Kan plusse på 2 uker for billig ribbe. Men det betinger også en stekovn, som fungerer. Likevel kan ikke dette regnes som vanlig pris, så det er urelevandt!

Poteter koster ca 22 kr./pose på 2 kg. Og holder til 5 - 6 måltider. Pris er 4,40 kr/dag.

Og du glemmer varierte grønnsaker. Der kan du regne samme pris, som for poteter ca 4 - 5 kr./dag. Da er vi oppe i ca 23 kr./døgn, kun for middag! Og det blir ikke noe mindre kostnader, for to andre billige måltider, ved kjøp av matvarer i butikk. Da er vi oppe i ca 45 - 50 kr./dag, kun for ca en mnd. Og resten av året må en betale mer for middag! Og dette, er kun for mat! 5600 skal dekke mye annet, enn mat! Bl.a. telefon/internett, legebesøk/medisiner, tannlege, skotøy, klær og mye annet som et hushold krever.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, så har jeg personlig levd på 18 kroner dagen i ett helt år. Så jeg VEIT at det går. Man må bare være litt kreativ. Det er langt i fra all maten man behøver betale for. Med litt innsats er jeg sikker på at man kunne spist alle sine måltider gratis.

Bare se på Kiwi-Bob. Jeg trur ikke hans matbudsjett var så stort, akuratt. Han måtte sikkert kaste mat, til og med.

Lenke til kommentar

Det du skriver, er bare vas!

Og det er en grunn til, at EUs fattigdomsgerense ligger over norges anbeflate grense for sosialstøtte. Så det rike Norge, ligger nederst i støtte, til de som trenger det mest. Selv asylinnvandre får mer utbetalt, enn etniske nordmenn. Og har de innvilget opphold, får de over 20 tusen pr. mnd. Kanske litt forskjell!

Det du naivt kommer med, er urealistisk, da hadde jeg nok heller blitt kjeltring. Og noen blir det!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, så har jeg personlig levd på 18 kroner dagen i ett helt år. Så jeg VEIT at det går. Man må bare være litt kreativ. Det er langt i fra all maten man behøver betale for. Med litt innsats er jeg sikker på at man kunne spist alle sine måltider gratis.

Bare se på Kiwi-Bob. Jeg trur ikke hans matbudsjett var så stort, akuratt. Han måtte sikkert kaste mat, til og med.

Du prater tull! Og i så tilfelle, har du levd på andre. Selv om du fornedret deg selv (på matforonten), er det da andre betydelige kostnader som må regnes med og ikke bare kostnader til mat! Og jeg håpe du ikke får tragiske ettervirkninger (mangelsykdommer), på grunn av et mangelfult kosthold. Mer kritisk, hvis slikt foregår over flere år. Tror du er en naiv undom, uten ansvar, som har levd på andre.

Kivi Bob har lavt matbudsjett, men lever i nærheten av Kivi butikker. (Utkant norge har ikke Kivi butikker!) Og hans totale budsjett, er nok høyere enn det du naivt tror.

Lenke til kommentar

De 18 kroner dagen til mat var etter at ting som husleie, internett og strøm var betalt. Jeg levde helt ok. Spiste 3 måltider om dagen. Bodde midt i Oslo, og hadde mange Kiwi, Bunnpris og Jokere rundt meg som jeg hentet ut gratis mat fra.

Jeg levde ikke på andre, og var 22-23 år på den tiden. Studerte på universitetet, og levde kun på studielånet uten noen jobb ved siden av. Jeg kunne til og med funnet meg en billigere leilighet, og økt matbudsjettet betraktelig, men det var såpass lett å spise billig at jeg prioriterte å ha en fet nachspielleilighet midt i Oslo sentrum i steden.

Hva du mener og ikke mener jeg "naivt trur" gjør ikke dette mindre sant. Skjønner ikke helt hva som er så vanskelig å tru på her, for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Ærlig talt. Jeg tror ikke du har "peilinig" på ernæring og hva som trengs av daglig kosthold, over lang tid (les år) og lite peiling på et matbudsjett. Har du noen gang satt opp et komplett budsjett, eller et riktig regnskap for innkjøpte matvarer? Og en trenger vel noe mer enn matvarter!

Du nevner fårikål. Slikt kjøtt inneholder mye bein og en må regne minst 0,5 kg, per person, for at de skal få 180 - 200 gram med kjøtt. (kan regner noe mer vekt, hvis en lever på lavkarbo-diett. Men, det er ikke et billig kosthold) Så 3,5 kg holder til 7 måltider, hvis en har fryser! Har aldri opplevd å få fårikålkjøtt til en kilopris du nevner, men på tilbud til 29 - 39 kr/kg. Med kun 29 kr/kg, blir det 14,5 kr./dag - kun for middag. Og det er også kun noen uker av året (2-3), en får så billig fåriklålkjøtt. Kan plusse på 2 uker for billig ribbe. Men det betinger også en stekovn, som fungerer. Likevel kan ikke dette regnes som vanlig pris, så det er urelevandt!

Poteter koster ca 22 kr./pose på 2 kg. Og holder til 5 - 6 måltider. Pris er 4,40 kr/dag.

Og du glemmer varierte grønnsaker. Der kan du regne samme pris, som for poteter ca 4 - 5 kr./dag. Da er vi oppe i ca 23 kr./døgn, kun for middag! Og det blir ikke noe mindre kostnader, for to andre billige måltider, ved kjøp av matvarer i butikk. Da er vi oppe i ca 45 - 50 kr./dag, kun for ca en mnd. Og resten av året må en betale mer for middag! Og dette, er kun for mat! 5600 skal dekke mye annet, enn mat! Bl.a. telefon/internett, legebesøk/medisiner, tannlege, skotøy, klær og mye annet som et hushold krever.

Er målet å spise billig velger man selvsagt ikke lavkarbo! Hvorfor noen velger lavkarbo selv uten grenser på matbudsjettet er et interessant spørsmål i seg selv, men det er en annen sak.

Og ærlig talt, 11 kr/kg for poteter? Enten kjøper du poteter utenfor sesong, ellers så må de være gullbelagte.

Lenke til kommentar

De 18 kroner dagen til mat var etter at ting som husleie, internett og strøm var betalt. Jeg levde helt ok. Spiste 3 måltider om dagen. Bodde midt i Oslo, og hadde mange Kiwi, Bunnpris og Jokere rundt meg som jeg hentet ut gratis mat fra.

Enten er du ert stort "unikum", eller en løgner! Håper du ikke får mange "mangel sykdommer", alla mange "Belsenfanger" etter siste verdenskrig.

Lenke til kommentar

SIFO sitt referansebudsjett ligger på rundt 10 000kr/mnd eks. strøm, husleie/lån og forsikring på bolig/innbo for én voksen person med én bil.

Dette anser jeg for å være et romslig budsjett, spesielt matbudsjettet.

Laveste ytelse som er ment å mottas over flere år fra NAV er 2G (176 740kr/år eller 14 728kr/mnd) Denne skattes som vanlig arbeidsinntekt. For noen år siden var 2G så lavt at man ikke skattet, kjenner ikke til nåværende regler/grenser.

Med så lav inntekt kvalifiserer man ofte til bostøtte, ca.500 - 3000kr/mnd.

Har selv levd helt uten problemer med ca. 33kr/dagen til mat. Hovedsakelig vegetarisk kosthold basert på grønnsaker, som er noe dyrere enn et typisk norsk kosthold med mye kjøtt og poteter/ris. Det var veldig trangt de ukene det ikke var tilbud på grønnsaker.
Nå er vi to personer i husholdningen og bruker ca. 83kr/dagen, dette opplever jeg som veldig romslig.

Man kan bruke veldig lite penger på mat uten å få mangelsykdommer, så lenge man er bevist på pris, lite svinn og lager mat fra bunnen av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er målet å spise billig velger man selvsagt ikke lavkarbo! Hvorfor noen velger lavkarbo selv uten grenser på matbudsjettet er et interessant spørsmål i seg selv, men det er en annen sak.

Og ærlig talt, 11 kr/kg for poteter? Enten kjøper du poteter utenfor sesong, ellers så må de være gullbelagte.

Når en skal utnytte lavkarbo, må en også spise "fettslumser" . Så en som ikke livnærer seg på lavkrabo, kan ikke spise "fettslumser" og men må skjære det vekk (mer avfall). Prisen på poteter, er reell for Drammesområdet. Og i utkantnorge, er det ennå dyrere! Vet du egentlig, hva matvarer koster rundt i Norge?

Lenke til kommentar

SIFO sitt referansebudsjett ligger på rundt 10 000kr/mnd eks. strøm, husleie/lån og forsikring på bolig/innbo for én voksen person med én bil.

Laveste ytelse som er ment å mottas over flere år fra NAV er 2G (176 740kr/år eller 14 728kr/mnd)

Laveste inntekt fra nav (sosialstøtte), er det Statens satser! Og det er 5600 kr/mnd! Så, du vet ikke hva du prater om! Vanlig arbeidsinntekt, ligger på 450 000 - 500 000 i året!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Når en skal utnytte lavkarbo, må en også spise "fettslumser" . Så en som ikke livnærer seg på lavkrabo, kan ikke spise "fettslumser" og men må skjære det vekk (mer avfall). Prisen på poteter, er reell for Drammesområdet. Og i utkantnorge, er det ennå dyrere! Vet du egentlig, hva matvarer koster rundt i Norge?

Nei, man må selvfølgelig ikke kutte bort noe som helst. Blir det "for mye" fett justerer man med mindre karbohydrater, det er ikke noe problem.

Hvis du må begynne å blande inn geografiske premisser bør du kanskje velge deg en litt lavere hest. Et gjennomgående tema i denne tråden har vært studenter. Studenter holder som regel ikke til utenfor allfarvei.

Laveste inntekt fra nav (sosialstøtte), er det Statens satser! Og det er 5600 kr/mnd! Så, du vet ikke hva du prater om! Vanlig arbeidsinntekt, ligger på 450 000 - 500 000 i året!

Så var det igjen denne høye hesten, da. Stønad til livsopphold er ikke ment å mottas over flere år.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Selv asylinnvandre får mer utbetalt, enn etniske nordmenn. Og har de innvilget opphold, får de over 20 tusen pr. mnd. Kanske litt forskjell!

Det du naivt kommer med, er urealistisk, da hadde jeg nok heller blitt kjeltring. Og noen blir det!

Jeg har lest at mange har påstått dette i det siste, men jeg har enda ikke sett noen dokumentasjon på dette. Du kan vel sikkert gi meg en link til dokumentet som forteller om disse satsene og hva denne ordningen heter?

Laveste ytelse som er ment å mottas over flere år fra NAV er 2G (176 740kr/år eller 14 728kr/mnd)

Laveste inntekt fra nav, er det Statens satser! Og det er 5600 kr/mnd! Så, du vet ikke hva du prater om!Vanlig arbeidsinntekt, ligger på 450 000 - 500 000 i året!

Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver å skrive her. Hvem sine satser er 5600kr/mnd og hva heter den ytelsen?

Lenke til kommentar

Så var det igjen denne høye hesten, da. Stønad til livsopphold er ikke ment å mottas over flere år.

TS begrenser seg ikke til studenter, som kan leve spartansk for noen få år. Og som utnytter familie/venner når de kan.

Stønad til livsopphold, er ikke beregnet for mange år, det er riktig. Men, blir likevel brukt i stor grad! Bl.a. så har jeg en bekjent (samme aldersgruppe), som nå er 63 år. Han er nå langtidsledig, dagpenger er utgått. Har ikke rettighetter for AFP (62 år) og må leve på sosialstøtte 5600 kr/mnd. Han har arbeidet og betalt pensjonsavgift/trygdeavgift i 41 år. Men har kun fått godkjent 39 år, som "pensjonsopptjeningsår", grunnet reformen i 1967. Da stjal Staten hans (og andres privatannsattes) innbetalte (pensjonsfondet) pensjon og innbetalte pensjonspenger til EGEN pensjon. Og med begrunnelse i for lav inntekt (tross 45 timers uke), blir ikke dette tatt hensyn til. Så nå han må leve på Statens veiledende sater, når det gjelder livsopphold.

Han eksisterer, men har ikke relvante levevilkår! Han har ikke ikke råd til å delta på utflukter, heller iikke å besøke venner, heller ikke telefonkontakt. Men da han er pliktig å være reel arbeidssøker, for å få støtte, må han bekoste bl.a. internett og telefon. For å ha noe sosial kontakt, er han avhengig av noen snille bekjente, som oppsøker han en gang i blandt. Enkelte måneder, har han ikke kontakt med andre mennesker, enn ukjente han treffer i butikken. Og dette skal være rike Norge, som han og jeg har vært med å finansiere! Og flyktninger, som aldri har bidratt, skal få 2 - 4 ganger så mye i støtte? Andre har 10 - 100 ganger mer, i arbeidsinntekt! Er de, så mye mer verdt?

Skal en betraktes som en "Belsen fange", for at det er ok? Er det dette, du mener er reelt for tråden? Kan ikke forrstå, at dette var hensikten til TS.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver å skrive her. Hvem sine satser er 5600kr/mnd og hva heter den ytelsen?

Statens veiledende satser, for sosialstøtte! Bare å Google. Og mange kommuner forholder seg til dette! Opplever at arbeidsledige IS- krigere får mer, i enkelte kommuner. En av de kjente (fra Oslo), får 9500kr./mnd, og deltar i IS. Han har ikke bidratt i samfunnet.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Friluftskar. Virker mer som du er en stresset kar som handler på en dyr menybutikk eller noe i den duren. Eller aldri har analysert hvor og når du får billig mat. Her på forumet er det faktisk folk som over flere år har levd helt fint på langt lavere mindre enn det du beskriver. Og det er ikke slik fordi man bor i litt mer urbane strøk. Kjøper da i butikker så langt utti de norske skoger til svabergene på øy i nord.

Har du faktisk vært å levd på noen få kroner dagen så har du kalkulert hva ting koster, når det er billigst, og som alle "fattige" så har man selvsagt fryser.

Mine priser på fårikålkjøtt vurderte jeg å redigere når jeg skrev det, da det i årets sesong kostet 20kr kiloen i butikken.

Jeg nevnte at du får bein med, men at 70 % av det er bein er generelt lite korrekt. For det var det sltså ikke i mitt kjøtt.

Og antall måltider baserer seg på faktiske tall. Du MÅ ikke få i deg et halvt kilo kjøtt til middag for å leve greit...

Så anbefaler at du kanskje ransaker deg selv her, før du fortsetter med å si at alle lyver og snakker tull.

At du har en knalldyr butikk du handler på får gå, men det betyr ikke at alle vi andre ikke har alternativer som er bedre.

Du mener vi ikke har erfaring, men her er det jo du som dummer deg ut, ved å si at vi tar feil når vi baserer oss på faktiske tall og hendelser. Jaja deg om at du ikke tåler at andre har sndre erfaringer enn deg. Jeg aksepterer da i det minste det.

Vi snakker da ikke akkurat om noe teoretisk mørk materie her...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

TS begrenser seg ikke til studenter, som kan leve spartansk for noen få år. Og som utnytter familie/venner når de kan.

Stønad til livsopphold, er ikke beregnet for mange år, det er riktig. Men, blir likevel brukt i stor grad! Bl.a. så har jeg en bekjent (samme aldersgruppe), som nå er 63 år. Han er nå langtidsledig, dagpenger er utgått. Har ikke rettighetter for AFP (62 år) og må leve på sosialstøtte 5600 kr/mnd. Han har arbeidet og betalt pensjonsavgift/trygdeavgift i 41 år. Men har kun fått godkjent 39 år, som "pensjonsopptjeningsår", grunnet reformen i 1967. Da stjal Staten hans (og andres privatannsattes) innbetalte (pensjonsfondet) pensjon og innbetalte pensjonspenger til EGEN pensjon. Og med begrunnelse i for lav inntekt (tross 45 timers uke), blir ikke dette tatt hensyn til. Så nå han må leve på Statens veiledende sater, når det gjelder livsopphold.

Han eksisterer, men har ikke relvante levevilkår! Han har ikke ikke råd til å delta på utflukter, heller iikke å besøke venner, heller ikke telefonkontakt. Men da han er pliktig å være reel arbeidssøker, for å få støtte, må han bekoste bl.a. internett og telefon. For å ha noe sosial kontakt, er han avhengig av noen snille bekjente, som oppsøker han en gang i blandt. Enkelte måneder, har han ikke kontakt med andre mennesker, enn ukjente han treffer i butikken. Og dette skal være rike Norge, som han og jeg har vært med å finansiere! Og flyktninger, som aldri har bidratt, skal få 2 - 4 ganger så mye i støtte? Andre har 10 - 100 ganger mer, i arbeidsinntekt! Er de, så mye mer verdt?

Skal en betraktes som en "Belsen fange", for at det er ok? Er det dette, du mener er reelt for tråden? Kan ikke forrstå, at dette var hensikten til TS.

Jeg er ikke interessert i en diskusjon om fæle utlendinger eller menneskeverd. Vennene dine kjenner jeg heller ikke, så det er ikke så mye å kommentere.

Det er verdt å merke seg at utbetalingene neppe bare er 5 600 kr/mnd. Dette skal dekke livsopphold, men dette inkluderer ikke boutgifter, strømutgifter eller innboforsikring. Bor han alene (det er stort sett bare studenter som bor i kollektiv) er nok støtten vesentlig nærmere 15 enn 5 tusen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er verdt å merke seg at utbetalingene neppe bare er 5 600 kr/mnd. Dette skal dekke livsopphold, men dette inkluderer ikke boutgifter, strømutgifter eller innboforsikring. Bor han alene (det er stort sett bare studenter som bor i kollektiv) er nok støtten vesentlig nærmere 15 enn 5 tusen.

Nå er det ikke du som bestemmer hva som skal diskuteres her. Men du står fritt til å la vær å kommentere alt jeg (og andre) skriver. :) TS har ikke etterspurt menneskeverd, men jeg syntes det var på sin plass å minne folk om, at det er fremdeles minstepensjonister her i landet som sliter og andre som har det ennå værre, på sosialstønad! De fleste av mine venner og jeg har det greit. Og noen av dem, har det veldig bra. Men det er EN bekjent, jeg beskriver her! Han er likevel ikke aleine, det er tusener av dem. Om ikke ti-tusener, i samme dårlige økonomiske situasjon.

Riktig at det etter mye krangel med Nav (og økt gjeld i perioden), så dekker Nav husleie (les; renter på huslån og renter nødvendig økt kreditt - ca. 3000 kr.), strøm, renovasjon, vann og forsikring på hus/innbo. Mener han får ca 9700 kr. pr. mnd. (livsstønd + renter) og så må det søkes seperat på strøm, renovasjon, m.m, for hver mnd.

Men han lever vel ikke, av sine utbetalinger til boutgifter! Og det er da mye de 5600 skal dekke, ikke bare mat!

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...