Gå til innhold

Hvilket beløp per måned er det absolutte minimum man trenger for å leve i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

150g/middag burde vel holde?

Det tilsvarer jo 150g burger-kjøtt.

 

Har du prøvde å spise litt meir pasta og litt mindre kjøtt? Bruke litt meir olje i maten? Du veit, du kan bli met uten å spise NOE kjøttdeig i det heile tatt.

Ein kan fint spise kun finbiff til 500kr/kg.

 

Det er ikke snakk om kva som er "normalt" eller kva som er "godt". 200g biff/kjøttdeig per middag er ikke noe "must".

 

150g/middag? Altså, hva slags musediett er det du setter opp her? Jeg spiser lett en grandiosa alene, og jeg spiser ikke spesielt mye...

 

Jeg kunne ikke unngå å legge merke til profilbildet ditt, og om det er slik at du er en "større mann", kunne du satt opp omtrentlig hva du spiser i løpet av en dag?

 

 

1 grandis er 1300kcal. Snitt for mennesket er 2000kcal/dagen. Då er både stoooore manfolk og små-jenter som er tatt i betraktning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

150g/middag burde vel holde?

Det tilsvarer jo 150g burger-kjøtt.

 

Har du prøvde å spise litt meir pasta og litt mindre kjøtt? Bruke litt meir olje i maten? Du veit, du kan bli met uten å spise NOE kjøttdeig i det heile tatt.

Ein kan fint spise kun finbiff til 500kr/kg.

 

Det er ikke snakk om kva som er "normalt" eller kva som er "godt". 200g biff/kjøttdeig per middag er ikke noe "must".

 

150g/middag? Altså, hva slags musediett er det du setter opp her? Jeg spiser lett en grandiosa alene, og jeg spiser ikke spesielt mye...

 

Jeg kunne ikke unngå å legge merke til profilbildet ditt, og om det er slik at du er en "større mann", kunne du satt opp omtrentlig hva du spiser i løpet av en dag?

 

 

1 grandis er 1300kcal. Snitt for mennesket er 2000kcal/dagen. Då er både stoooore manfolk og små-jenter som er tatt i betraktning.

 

 

Det var jo akkurat det som var poenget mitt... det du lister opp er ikke i nærheten av å være nok energi for selv småspiste jenter...

Lenke til kommentar

Nå er det også heldigvis slik at kroppen vår kan kontrollere forbrenningen etter forholdene. Og selv om den som regel kjører på full fres for oss Nordmenn, i moderne tid, så kan det godt jekke seg vesentlig ned for overlevelse.

 

Ja, men tråden handler ikke om overlevelse som i at man styrter på en øde øy og må leve på det man finner til man blir reddet. Det er snakk om å leve i f.eks. 50 år på en diett, gjerne uten å få alvorlige mangelsykdommer...

 

Jeg vil gjerne at noen av de som påstår at man fint kan leve på 7 kroner dagen setter opp et fint budsjett. Husk at de som må leve på 6 kroner dagen ofte bor trangt og noen mangler f.eks. stekeovn etc og har i praksis bare en kokeplate eller to. Et lite kjøleskap med en fryser på 5 liter etc. Ingen bil, så om de skal handle "gratis tomatsaus" må de betale x kroner (la oss si 60) for buss tur/retur til nærmeste billigkjede.

 

Jeg handlet akkurat på en ICA-butikk, og de billigste nudlene koster 4 kr/pakke, billigste kjøttdeig ca 100/kg, samme som kylling som var på tilbud. Billigste pasta var 10kr/500g etc.

 

Ikke alle har rema i gåavstand, og hvis man må ta buss knekker hele matbudsjettet.

 

Sett opp et "sunt" (som i at man kan leve på det i 50 år) kosthold for en femtilapp i uka som inneholder 2000 kCal/dag. Lykke til!

 

Det er ikke snakk om å overleve én uke, det går an med en femtilapp, men å leve over tid...

 

400 kroner, sett opp en handleliste med mat for å leve i 2 måneder på det! Go! :)

Lenke til kommentar

Ja, men tråden handler ikke om overlevelse som i at man styrter på en øde øy og må leve på det man finner til man blir reddet. Det er snakk om å leve i f.eks. 50 år på en diett, gjerne uten å få alvorlige mangelsykdommer...

 

Jeg vil gjerne at noen av de som påstår at man fint kan leve på 7 kroner dagen setter opp et fint budsjett. Husk at de som må leve på 6 kroner dagen ofte bor trangt og noen mangler f.eks. stekeovn etc og har i praksis bare en kokeplate eller to. Et lite kjøleskap med en fryser på 5 liter etc. Ingen bil, så om de skal handle "gratis tomatsaus" må de betale x kroner (la oss si 60) for buss tur/retur til nærmeste billigkjede.

 

Jeg handlet akkurat på en ICA-butikk, og de billigste nudlene koster 4 kr/pakke, billigste kjøttdeig ca 100/kg, samme som kylling som var på tilbud. Billigste pasta var 10kr/500g etc.

 

Ikke alle har rema i gåavstand, og hvis man må ta buss knekker hele matbudsjettet.

 

Sett opp et "sunt" (som i at man kan leve på det i 50 år) kosthold for en femtilapp i uka som inneholder 2000 kCal/dag. Lykke til!

 

Det er ikke snakk om å overleve én uke, det går an med en femtilapp, men å leve over tid...

 

400 kroner, sett opp en handleliste med mat for å leve i 2 måneder på det! Go! :)

Jeg har nå lest gjennom tråden to ganger. Det er mulig jeg er blind, men jeg ser ingen av disse personene du etterspør en forklaring fra. Personer som snakker om et matbudsjett på 7 kr/dag, altså. Hvem snakker du om?

 

Det eneste konkrete tallet, hvis vi ser bort fra han som nevner dumpster diving og en spøk om millitæret, er 20 kr per dag. Dette er nesten tre ganger så mye som 7 kr per dag, så hvis det er dette innlegget du snakker om er det en grovt feilaktig fremstilling.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Ja, men tråden handler ikke om overlevelse som i at man styrter på en øde øy og må leve på det man finner til man blir reddet. Det er snakk om å leve i f.eks. 50 år på en diett, gjerne uten å få alvorlige mangelsykdommer...

 

Jeg vil gjerne at noen av de som påstår at man fint kan leve på 7 kroner dagen setter opp et fint budsjett. Husk at de som må leve på 6 kroner dagen ofte bor trangt og noen mangler f.eks. stekeovn etc og har i praksis bare en kokeplate eller to. Et lite kjøleskap med en fryser på 5 liter etc. Ingen bil, så om de skal handle "gratis tomatsaus" må de betale x kroner (la oss si 60) for buss tur/retur til nærmeste billigkjede.

 

Jeg handlet akkurat på en ICA-butikk, og de billigste nudlene koster 4 kr/pakke, billigste kjøttdeig ca 100/kg, samme som kylling som var på tilbud. Billigste pasta var 10kr/500g etc.

 

Ikke alle har rema i gåavstand, og hvis man må ta buss knekker hele matbudsjettet.

 

Sett opp et "sunt" (som i at man kan leve på det i 50 år) kosthold for en femtilapp i uka som inneholder 2000 kCal/dag. Lykke til!

 

Det er ikke snakk om å overleve én uke, det går an med en femtilapp, men å leve over tid...

 

400 kroner, sett opp en handleliste med mat for å leve i 2 måneder på det! Go! :)

Jeg har nå lest gjennom tråden to ganger. Det er mulig jeg er blind, men jeg ser ingen av disse personene du etterspør en forklaring fra. Personer som snakker om et matbudsjett på 7 kr/dag, altså. Hvem snakker du om?

 

Det eneste konkrete tallet, hvis vi ser bort fra han som nevner dumpster diving og en spøk om millitæret, er 20 kr per dag. Dette er nesten tre ganger så mye som 7 kr per dag, så hvis det er dette innlegget du snakker om er det en grovt feilaktig fremstilling.

 

 

Woops, leste gjennom innlegget igjen, beklager, men vi kan godt øke budsjettet til 20 kr/dag og se om noen klarer å få til et "fattigmannsbudsjett", med "normale" priser for de uten bil etc.

 

For å få tråden inn på "rett spor" igjen kan man kanskje komme med et skikkelig budsjett som ikke krever at man har en lavpriskjede i gåavstand. Mange må handle på vanlige butikker, og man får ikke kjøttdeig for 17,-/400g eller pålegg for 5 dager for 10 kroner, annet enn billig jordbærsukkertøy. 200g kjøttpålegg koster ~35 kroner. Leverpostei (den billigste sorten) er omtrent det eneste jeg kan tenke meg som har et greit næringsinnhold som kan nærme seg den prisen.

 

Ta f.eks pasta bolognese:

 

400g kjøttdeig = 40,-

500g pasta = 10,-

700g generic saus = 8-10 kroner

 

Og vi er oppe i 60 kroner... spiser man lite holder dette kanskje i tre dager, og vi har 20/dag i middag, men da bør man supplere med noe brødmat eller noe.

 

Jeg lurer på hvordan man vil sette opp et konkret budsjett som holder seg til f.eks 20 kr/dag...

 

Det bør være såpass næringsrikt at man faktisk kan leve på det over tid, jeg skulle fint klart meg på 20 kr/dag i et par uker, men jeg hadde nok blitt lei av havregryn og ris. Spesielt sunt er det heller ikke...

 

Man kan tenke seg noen som lever på en hybel uten noe fancy greier og har et lite kjøleskap og en kokeplate eller to...

 

I går kjøpte jeg kyllingfileter på tilbud til 70,- for 4 (700g), og en slik + ris er allerede 20 kr, og det er langt fra nok til at jeg skal kunne spise meg mett i 24 timer. Det går kanskje an å OVERLEVE på 20 kr/dag, men jeg har gått ut ifra at man skal kunne ha et noenlunde balansert og sunt kosthold som skal kunne holde deg frisk og rask i 40 år :) Det kan godt hende vi snakker om forskjellige ting, "kriseløsning" vs. "varig livsopphold", men jeg har fortsatt problemer med å få presset det ned til 20kr/dag.

Lenke til kommentar

Da jeg levde på 18 kroner dagen benyttet jeg meg av Bunnpris/joker/kiwi sin avtale hvor man får varen gratis om den går ut på dato i dag eller i morgen.

 

Hentet ut blandt annet nesten 250 grillpølser og 4 kilo koteletter ved en anledning. Poteter og ris er jo omtrent gratis, så da kommer vi lett under 5 kroner dagen til mat.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Woops, leste gjennom innlegget igjen, beklager, men vi kan godt øke budsjettet til 20 kr/dag og se om noen klarer å få til et "fattigmannsbudsjett", med "normale" priser for de uten bil etc.

 

For å få tråden inn på "rett spor" igjen kan man kanskje komme med et skikkelig budsjett som ikke krever at man har en lavpriskjede i gåavstand. Mange må handle på vanlige butikker, og man får ikke kjøttdeig for 17,-/400g eller pålegg for 5 dager for 10 kroner, annet enn billig jordbærsukkertøy. 200g kjøttpålegg koster ~35 kroner. Leverpostei (den billigste sorten) er omtrent det eneste jeg kan tenke meg som har et greit næringsinnhold som kan nærme seg den prisen.

 

Ta f.eks pasta bolognese:

 

400g kjøttdeig = 40,-

500g pasta = 10,-

700g generic saus = 8-10 kroner

 

Og vi er oppe i 60 kroner... spiser man lite holder dette kanskje i tre dager, og vi har 20/dag i middag, men da bør man supplere med noe brødmat eller noe.

 

Jeg lurer på hvordan man vil sette opp et konkret budsjett som holder seg til f.eks 20 kr/dag...

 

Det bør være såpass næringsrikt at man faktisk kan leve på det over tid, jeg skulle fint klart meg på 20 kr/dag i et par uker, men jeg hadde nok blitt lei av havregryn og ris. Spesielt sunt er det heller ikke...

 

Man kan tenke seg noen som lever på en hybel uten noe fancy greier og har et lite kjøleskap og en kokeplate eller to...

 

I går kjøpte jeg kyllingfileter på tilbud til 70,- for 4 (700g), og en slik + ris er allerede 20 kr, og det er langt fra nok til at jeg skal kunne spise meg mett i 24 timer. Det går kanskje an å OVERLEVE på 20 kr/dag, men jeg har gått ut ifra at man skal kunne ha et noenlunde balansert og sunt kosthold som skal kunne holde deg frisk og rask i 40 år :) Det kan godt hende vi snakker om forskjellige ting, "kriseløsning" vs. "varig livsopphold", men jeg har fortsatt problemer med å få presset det ned til 20kr/dag.

Ingen studenter med respekt for seg selv spiser kjøttdeig av storfe. Det går i kalkun, kylling eller svin, og dette får man for rundt 17 kr per 400 gram på både Rema og Kiwi. Pasta kjøpes så klart fra First Price eller andre billigmerker, og koster fra 7 kr til 11 kr per kilo, avhengig av hvilken pastasort. Sausen kan også skaffes noen kroner billigere, eventuelt lager man selv av hermetiske tomater om det er billigere.

 

Middag: 133g kjøttdeig - 6 kr (~200 kcal). 125g pasta - 1 kr (450 kcal). Saus - 2 kr (~100 kcal). Middag på 750 kcal, 9 kr.

 

Frokost: Her har man litt å velge mellom. Havregryn, i grøtform eller ikke, er billig. Jeg husker ikke helt hva prisen ligger på, men rundt 20 kr/kg. 100g til frokost gir 365 kcal for 2 kr. Mengden kan økes/minskes etter ønske/behov. Eventuelt har man musli fra billigmerker, eller kneipp til 7 kr. Brødet gir ca 25 skiver, altså rundt 80 kcal per skive til litt over 25 øre per stykk. First Price-skinke ligger vel på rundt 20 kr for 250 gram, eller litt under en krone per skive. Syltetøy er billig, leverpostei helt ok, peanøtsmør fra Rema er ikke like billig men veldig kaloririkt.

 

Det er ikke noe problem å ligge på 20 kr per dag. Jeg gjør det ikke selv, jeg liker meg best rundt 50 kr, men dette inkluderer da øl og slikt.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men tråden handler ikke om overlevelse som i at man styrter på en øde øy og må leve på det man finner til man blir reddet. Det er snakk om å leve i f.eks. 50 år på en diett, gjerne uten å få alvorlige mangelsykdommer...

 

Jeg vil gjerne at noen av de som påstår at man fint kan leve på 7 kroner dagen setter opp et fint budsjett. Husk at de som må leve på 6 kroner dagen ofte bor trangt og noen mangler f.eks. stekeovn etc og har i praksis bare en kokeplate eller to. Et lite kjøleskap med en fryser på 5 liter etc. Ingen bil, så om de skal handle "gratis tomatsaus" må de betale x kroner (la oss si 60) for buss tur/retur til nærmeste billigkjede.

 

Jeg handlet akkurat på en ICA-butikk, og de billigste nudlene koster 4 kr/pakke, billigste kjøttdeig ca 100/kg, samme som kylling som var på tilbud. Billigste pasta var 10kr/500g etc.

 

Ikke alle har rema i gåavstand, og hvis man må ta buss knekker hele matbudsjettet.

 

Sett opp et "sunt" (som i at man kan leve på det i 50 år) kosthold for en femtilapp i uka som inneholder 2000 kCal/dag. Lykke til!

 

Det er ikke snakk om å overleve én uke, det går an med en femtilapp, men å leve over tid...

 

400 kroner, sett opp en handleliste med mat for å leve i 2 måneder på det! Go! :)

Jeg har nå lest gjennom tråden to ganger. Det er mulig jeg er blind, men jeg ser ingen av disse personene du etterspør en forklaring fra. Personer som snakker om et matbudsjett på 7 kr/dag, altså. Hvem snakker du om?

 

Det eneste konkrete tallet, hvis vi ser bort fra han som nevner dumpster diving og en spøk om millitæret, er 20 kr per dag. Dette er nesten tre ganger så mye som 7 kr per dag, så hvis det er dette innlegget du snakker om er det en grovt feilaktig fremstilling.

 

 

Woops, leste gjennom innlegget igjen, beklager, men vi kan godt øke budsjettet til 20 kr/dag og se om noen klarer å få til et "fattigmannsbudsjett", med "normale" priser for de uten bil etc.

 

For å få tråden inn på "rett spor" igjen kan man kanskje komme med et skikkelig budsjett som ikke krever at man har en lavpriskjede i gåavstand. Mange må handle på vanlige butikker, og man får ikke kjøttdeig for 17,-/400g eller pålegg for 5 dager for 10 kroner, annet enn billig jordbærsukkertøy. 200g kjøttpålegg koster ~35 kroner. Leverpostei (den billigste sorten) er omtrent det eneste jeg kan tenke meg som har et greit næringsinnhold som kan nærme seg den prisen.

 

Ta f.eks pasta bolognese:

 

400g kjøttdeig = 40,-

500g pasta = 10,-

700g generic saus = 8-10 kroner

 

Og vi er oppe i 60 kroner... spiser man lite holder dette kanskje i tre dager, og vi har 20/dag i middag, men da bør man supplere med noe brødmat eller noe.

 

Jeg lurer på hvordan man vil sette opp et konkret budsjett som holder seg til f.eks 20 kr/dag...

 

Det bør være såpass næringsrikt at man faktisk kan leve på det over tid, jeg skulle fint klart meg på 20 kr/dag i et par uker, men jeg hadde nok blitt lei av havregryn og ris. Spesielt sunt er det heller ikke...

 

Man kan tenke seg noen som lever på en hybel uten noe fancy greier og har et lite kjøleskap og en kokeplate eller to...

 

I går kjøpte jeg kyllingfileter på tilbud til 70,- for 4 (700g), og en slik + ris er allerede 20 kr, og det er langt fra nok til at jeg skal kunne spise meg mett i 24 timer. Det går kanskje an å OVERLEVE på 20 kr/dag, men jeg har gått ut ifra at man skal kunne ha et noenlunde balansert og sunt kosthold som skal kunne holde deg frisk og rask i 40 år :) Det kan godt hende vi snakker om forskjellige ting, "kriseløsning" vs. "varig livsopphold", men jeg har fortsatt problemer med å få presset det ned til 20kr/dag.

 

Da har du nok kjøpt det dyreste av det dyre. ;)

 

Å kjøpe ferdige filler er knapt noe jeg orker å spandere på meg den dag i dag, da det er så overpriset. Kjøp heller en hjel høne. Da har du gjerne til skikkelig kraft/saus, og smaker langt bedre, samtidig som det er mange ganger rimeligere.

 

First price ferdiggrillet kylling til 30kr holder i tre dager.

 

Kjøper du inn et stort parti ris, så koster det deg kanskje 0,5-1kr dagen. Grønnsaker er heller ikke SÅ dyrt. På salg så kan kålhoder fort komme ned i 5kr, og firstprice gullerøtter koster 7-8 kr for et kilo/halvannet som du fint kan dandere ut en uke. Og som du selv sier, så får du pastasaus ned i 6-7 kr med mye godt blandet inn. Du får til og med et halvt kilo med frostne jordbær til 6kr kiloen til tider.

Kjøttdeig, det kan du lage selv. Kjøp f.eks ribbe etter julesesongen og frys ned. Det koster rundt 25kr kiloen, og uten bein så er det kanskje 750-800g. Eller andre litt grovere kjøtøttyper som du får til en slikk og ingenting.

 

Mange butikker har i dag også "kort holdbarhet" varer til halv pris. En butikk kan ofte forsyne hele ditt behov om du er innom en gang om dagen. Typisk skikkelige billigprodukter er svine-kjøttdeig til 10-12kr for 300-400g.

 

Eller i/etter fårikålsesong så finner jeg også kjøtt ned i 25-35kr kiloen, og enda rimeligere om det holder på å gå ut på dato.

 

Selv om jeg ikke er på sparebluss så skaffet jeg meg 3,5kg kjøtt (15-20 % var kanskje bein), 5,2 kg kål, og 1,5 kg med poteter til ca. 200kr. Holder lett til 10-12 fulle måltider.

 

 

Lenke til kommentar

Man blir ikke sulten fordi kroppen må ha mat. Man blir sulten fordi man har lært opp kroppen til å forvente seg matinntak til frokost, lunsj, middag etc. Kroppen tilpasser seg. Spis mindre så blir du mindre sulten! :) Spiser du grønnsaker, frukt og fisk så får du all næringen du trenger. Det er ikke dyrt.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke penger for å overleve i Norge. Bygg deg en liten jordhytte i østmarka og spis mat fra konteinere.

Du "prater, som du har vett til"! Så tiusener av folk skal bygge jordhytte/gamme i Nordmarka? Og hvordan skal de komme til gratis maten da? Gå til kontatinerene, x- antall timmer. Mange timers gange (en vei) 2 -3 ganger i uken, på grunn av manglende kjøleskap og fryer. Stor slitasje på skotøy. Kan hende de har forpliktelser ovenfor Nav også, med bl.a. telefon og internett forbindelse, for jobbsøking.

 

Mange vil nok foretrekke å bli kjeltring/raner/tyv, før de fornedrer seg til å "stå på hodet" i en søppelkonteiner, eller daglig gå rundt og kontrollere om det finnes matvarer som er utgått på dato, noen ganger i uken. Jeg bor i et hus, men langt fra matvarebutikker og slike konteinere. Med buss koster det 45 kr., en vei til nærmeste butikk. Heldigvis har jeg større inntekt, så jeg slipper dette. Men jeg har bekjente som sliter på 5600 kr/mnd.

 

At folk kan leve på et minimum av ernæring over et kortere tidrom, er ikke ukjent. Men, du "prater" bare vas. Og vær klar over at 5600 kr, skal holde til mer enn bare mat.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men så spørs det da, ...

Om man har en minimalistisk leilighet og en husleie på kr 6000 i måneden, hva så? Kan dette minimumsbeløpet være individuelt justerbart, eller ufravikelig?

Kan man leve på kr 1890 i måneden til mat, klær og "fornøyelser"? Det er kun 63 kr dagen!

Selvfølgelig kan ein det.

Klær trenger ikke ein å kjøpe kvar dag. Ikke kvar månad. Og ikke kvart år engong. Det er ikke "MÅ ha".

Same med fornøyelser.

Mat kan kjøpast på tilbud.

Dagens brød - 10/15kr - holder i 5-6 dager.

Pålegg - 10/15kr - holder i 5-6 dager.

1 pakke med kjøttdeig - 17kr/400g - 3 dager.

Pakke med pasta - 5kr - holder i 4-5 dager.

Nudler til kvelds - 10kr for 5 pakning.

 

Så då ender ein opp med 80kr i mat for 5 dager. Legg på ekstra til smør, ketchup og spise litt ekstra - 100kr/5 dager. Dvs 20kr/dagen.

 

Det går ann å spise variert også. 2-3 typer pålegg, ris, pølser. Ein kan fiske selv - grattis mat. Fersk, god!

 

Så ja, det er aaabsolutt mulig å leve på "kun 63kr/dagen", om ein er nødt. Samtidig, om ein "må ha nokre pils på lørdag" og bruker heile ukes budsjett på det...

Hva slags pålegg får du for 10-15 kr som varer i 5-6 dager? 17 kr for 400 gram kjøttdeig? Det er vel også en stund siden man fikk 5-pack med nudler for en tier (spiste mye nudler som student)? Man vil gjerne ha tomatsaus eller noe til den daglige porsjonen med pasta/kjøttdeig.

 

Det matbudsjettet ditt er satt opp for en person på 30 kg som kommer til å få benskjørhet og mangelsykdommer etter et par måneder. Hvem spiser 100g pasta, 133g kjøttdeig, 100g brød og 30g pålegg i løpet av en dag?

 

Jeg sier ikke at det er umulig å leve på 20kr/dag i matutgifter, men det er såpass vanskelig at ingen burde være tvunget til det i fredstider...

 

Ellers støtter jeg de som sier at "livsopphold" fra kommunen er en mye mer realistisk sats, altså 5600,- + lavest mulig boutgifter. Avhengig av hvor du bor vil dette beløpet variere,

Her jeg bor får du 400g svinekjøttdeig for 18,90kr og 30 nuddelpakker for 50kr. Ser du også på tilbud eller kjøper billig pålegg (et eksempel er Nøttepålegg osv som koster 11kr) så skal ikke dette våre så vanskelig.

 

Kjøper du grønnsaker og stæsj/pasta på slike utenlandske butikker også, er det ikke så urealistisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...