Gå til innhold

Hardware FW vs Software FW

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bredbånd fra Nextgentel og har dermed en router med innebygget firewall (Netopia-router). Bruker også Zonealarm software firewall.

Hvilke av disse er best?

Er det nødvendig med begge? Gir selvsagt en ekstra beskyttelse men zonealarm bruker en del ressurser på pc'en, og jeg vurderer derfor å ikke benytte den lenger.

Blir sikkerheten min mot nett da vestenlig dårligere eller vil hardware firewall være en god nok beskyttelse.

Setter pris på alle meninger og forslag dere har dette.

Mvh kjartt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows kjører flere programmer samtidig. Jo flere programmer du kan flytte ut, eller la være å kjøre, desto mer prosessorkraft får du igjen, ikke sant? Så hvis den eksterne brannmuren er all right, bruk den. Jeg kjenner ikke den du nevner i innlegget, men er den OK, bruk den istedenfor å kjøre en software firewall som bare legger beslag på prosesoren i PC-en din. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan den hardware firewallen(heretter HWFW) det er snakk om fungerer men om den bare blocker overfldige inn porter, som er vanlig på slik utstyr må du ha en software firewall(heretter SWFW) utenom på hver pc, for å kontrollere ut-trafikk.

Det vanligste er å grov konfigurere en en slik HWFW, og ha en SWFW utenom som analyserer hver pakke og blocker det som utgjør en trussel.

Men det er selvsakt alt etter hva du har å beskytte på pc'n, har du ingen ting å sikre så trenger du ikke noe avansert system heller.

Jeg for min del hadde hvertfall ikke sovet godt om natten med bare et flammehemmende brannteppe over tp kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...