Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ta opp kjæreste i hybel

Aleks94

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bur på en hybel, som har 5 rom som leies ut. Akkurat nå leies ut bare 2 av 5. Vi deler felles kjøkken og bad.

Saken er at min kjæreste skal flytte ned, men jeg har en oppsigelsetid på 3 måneder. Hun velger å flytte ned ettersom oppsigelsetiden hennes er ferdig, og bur et godt stykke unna.

Så da lurer jeg veldig på hva reglene sier. I kontrakten står det at man ikke kan ta opp i sin husstand noen. Men skal også nevnes at utenom desse reglene gjelder husleielovens regler. Presisert i kontrakten.

Det er snakk om 3 måneder til vi flytter ilag. Så vi vil gjerne bu under samme tak om mulig. Verten har foreslått å la hun leige et ekstra rom (det minste) på 2500 per mnd, når det egentlig koster 3200. Jeg betaler per dags dato 3600 uten strøm. Strøm kommer utenom.

Så spørsmålet er da, kan hun bu her eller er dette ikke lov uten å måtte betale. Jeg syns det er vanskelig å forstå seg på sånt når det er mange sider man kan se en slik sak på, så håper noen kan hjelpe!

Forstår godt om jeg må øke prosenten av strøm som jeg må betale.

Kontrakten er litt villedende også, i forhold til husleieloven som jeg har lest litt på.

Takk for all hjelp og innspill.

Dette innlegget har blitt redigert av Aleks94: 4 minutter siden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juss, etc er ikke alltid det beste.

Hvorfor ikke legge frem saken til utleier at dere ikke har 2500 kr mnd men at du kan tilby utleier for eks. 1000 kr mnd ekstra i strøm og slitasje i de 3 månedene, jeg hadde ihvertfall godtatt en slik løsning som utleier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er regulert av husleieloven § 7-1:

§ 7-1 Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§7-1

Denne paragrafen er ufravikelig etter husleieloven § 1-2. "Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her [dvs. § 7-1]."

(Unntak: § 11-1 og 11-2, om boliger til vanskeligstilte, og elev- og studentboliger. Regner med at de ikke gjelder.)

Jeg kan dermed ikke se noen grunn til at utleier kan nekte at hun flytter in og blir din samboer. Hvis hun vil ha eget rom kan naturligvis utleier kreve betalt for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi hadde samtale igår, og hun nevnte at situasjonen er litt med dette at jeg bur på en hybel. Men jeg tok tipset fra den første som svarte, og kom fram til å betale 1000kr ekstra de neste 3 månedene. For å ikke skape noe problemer. Jeg var konkret med at jeg hadde lest meg opp på reglene som omhandler dette og hun var enig at reglene om å ta opp noen i hybel var noe fravikende til husleieloven.

Hun nevnte som sagt i førsteomgang om en sum på 2500 så hadde hun et disponibelt rom, men hun foreslo 1000kr, noe jeg syns var greit. Og man kunne opprettholde den gode samtalene mellom partene.

Takk for innspill dere, hjalp mye!

Ha en fin dag videre

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...