Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

oppsigelsestid ved tidsbestemt leieavtale

code

Anbefalte innlegg

Hei,

Har prøvd å lest meg opp på oppsigelsestid ved tidsbestemt leieavtale, og ser at i 2009 kom det en ny regel som sa noe ala følgende:

"må nå opplyses skriftlig om at en tidsbestemt leieavtale ikke kan sies opp i den avtalte leieperioden. Hvis utleier forsømmer sin plikt til å opplyse om dette, er konsekvensen at leier har rett til å si opp."

I min kontrakt står det følgende:

"Denne avtale kan sies opp av begge parter med to måneders varsel. Leieforholdet begynner 1. august 2014, og gjelder for minimum 10 måneder."

Betyr det da at jeg må leie i 10 måneder.

Nå er spørsmålet mere teoretisk da jeg ikke har tenkt til å flytte ut.
Leien ble annonsert til studenter, og er student selv.

Kan se for meg at hvis noen studenter under samme forhold dropper ut av skolen så er denne type leieavtale meget ugunstig.

Finnes det noen særskilte regler for dette når det kommer til studenter?

-------

Edit: Ser også at det skrives at sokkelleiligheter kan leies ut tidsbestemt i minimum 1år.

Da dette er sokkelleilighet og en 10 måneders kontrakt, og utleier ikke har tenkt til å selge eller selv bo i sokkelleiligheten etter 10 måneder er kontrakt på et eller annet vis "ugyldig"?

- Ares

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det står at man ikke kan si opp før det er gått 10 måneder, er ikke dette en tidsbestemt kontrakt. En tidsbestemt kontrakt sier at kontrakten opphører av seg selv etter en viss tid. Gjør den ikke det, er den tidsubestemt.

I ditt tilfelle, vil du ikke kunne si opp leiekontrakten før det er gått 10 måneder, og når du først skal si opp er det to måneders oppsigelse - hvorvidt du dermed kan si opp etter 8 måneder og være ute etter 10, eller om du må vente til 10 måneder før du sier opp og dermed må bli boende i 12 er jeg usikker på.

Dette er min forståelse av husleiekontrakter basert på min tid i dette forumet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvis den ikke er tidsbestemt så er det vel ikke lov å avtale noen minste leietid. - Oppsigelsestiden er da 2 mnd?

Men regner uansett med at huseier muligens har ment at den skal være 12 mnd tidsbestemt (10+2mnd) - men det høres ut som det er formulert feil - vet ikke hvordan dette da stiller seg juridisk.

Lenke til kommentar

Dette betyr da altså at vi har en miste tid 10 måneder hvor vi ikke har lov til å komme med oppsigelse. Altså vi må være boende i minst 12 måneder?

Dette må nesten inn med teskje.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Dersom leieforholdet "gjelder for minimum 10 måneder", har to måneders oppsigelsestid, og begynner 1.1.14 kan du si opp mellom 1.1. og 31.8 og avslutte leieforholdet med virkning fra 31.10. Sier du opp mellom 1.9 og 30.9 varer leieforholdet til 30.11, og sier du opp mellom 1.10 og 31.10 varer leieforholdet til 31.12.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...