Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tannpleie

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Var hos tannlegen i dag og måtte borre i én av to hull. Fikk altså ny time forrige gang jeg var der. Tannlegen min sa da at jeg måtte pusse tennene mine bedre, men hun nevnte ikke noe om at jeg hadde hull. Er dette lov? Skjønner at det kanskje ikke er så hyggelig å si, men jeg synes det er greit å være forberedt på at jeg faktisk må borre.

Har også et par spørsmål. Er det slik at når man "har hull", så har man hull permanent? Det er ikke sånn at dersom man pusser tennene jævlig godt så kan man unngå det? Hun sa jo tross alt at jeg bare måtte pusse bedre, så kan hende jeg var på kanten.

Jeg har vært veldig flink til å pusse tennene mine etter oppfordringen fra tannlegen, og jeg skal fortsette med det. Det er ikke særlig behagelig å borre. Det andre hullet var visstnok litt større enn den jeg tok i dag, så vurderer bedøvelse. Brekker meg også litt når de tar langt nedi munnen, og jeg sliter litt med å gape høyt nok.

Hvordan pleier dere tennene deres, og hvor ofte? Bruker dere tanntråd, munnskyllevann? Og om man er på fest, tja, hver helg og drikker, vil ikke dette ha en stor negativ påvirkning på tennene? Det gjelder for øvrig ikke meg.

Anonymous poster hash: 92bd3...14a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkohol og fylla er ikke noe værre enn å sitte hjemme og proppe seg full av cola og søtsaker for å si det sånn. Men etter fylla har hvertfall jeg en lei tendens til å bare legge meg og skippe tannpussen. Ellers pusser jeg konsekvent to ganger daglig (morgen og kveld). Jeg drikker en del brus, snuser og stapper i meg egentlig nøyaktig hva hjertet måtte lyste og har aldri vært plaget med hull, men så har jeg generelt sterke tenner.

Et hull kan ikke pusses bort med tannbørste. Det må borres/slipes, men er da borte og kommer ikke tilbake med mindre du slurver med tannpussen og får et nytt "angrep".

Bruker du manuell eller elektrisk tannbørste? Jeg byttet til sistnevnte for over 10 år siden og har aldri sett meg tilbake. Mye bedre resultat!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...