Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilkjøp - Enig om pris, men selger velger å selge til annen person

madammim

Anbefalte innlegg

Hei.

En jeg kjenner hadde avtalt å kjøpe en bruktbil til avtalt pris på torsdag. Det var ett forbehold, kjøper måtte få solgt sin bil forut. Han har avtale om å selge den nå på onsdag til privatperson, men hadde satt dette lille forbeholdet.

5 timer etter at dette var avtalt ringte selger og sa at bilen nå var solgt. Selger hadde ikke satt noen forbehold.

Er dette egentlig helt etter avtaleloven? En avtale om salg er vel bindende? Selger er bilforhandler som selger for kunde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg forstått det rett?:

A. Privat kjøper

B. Bilbutikk

C.irrelevant

- A ringer B og avtaler å kjøpe bilen på torsdag OM A får solgt sin gamle bil før det. A hadde avtale om å selge sin bil på onsdag. B sier det er greit.

- 5 timer senere ringer B og sier han har solgt bilen til C.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer.

A selger sin gamle bil for å frigjøre kapital. Han avtaler med B om å kjøpe "ny" bil torsdag forutsatt at A får solgt sin bil som avtalt onsdag.

Edit 2: Ja, det stemmer det som du har editiert inn.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Har noe av kommunikasjonen vært skriftlig, eller har alt gått muntlig?

En muntlig avtale er jo like bindende, men verre å bevise. Om alt har vært muntlig kan det jo også stilles spørsmål om hvordan selgeren har oppfattet dette med at kjøper må selge sin gamle bil først.

Har han f.eks oppfattet det som "Jeg kommer og kjøper på torsdag OM jeg får solgt på onsdag", eller Jeg kommer og kjøper på torsdag NÅR jeg har solgt på onsdag", om du forstår hva jeg mener med det.

En måte å få slått dette fast kunne vel vært om dere får tak i kjøper og finner ut av at han har betalt en høyere pris, eller blitt jaget av selger til å "kjøpe i dag, for det kommer en på torsdag".

Spørsmålet er kanskje hvor lett det blir å få tak i denne personen.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Så absolutt. Tilnærmet umulig i de fleste tilfeller desverre.

At det er svært lite profft er det jo ingen tvil om.

Man kan jo tenke seg at enkelte vil si at det ikke er gjort noen avtale om kjøp, men at bilen er "holdt av" til onsdag, så da er jo spørsmålet om selger har noen lovfestede forpliktelser der, men uansett spesiellt at han solgte den så raskt.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Har selger faktisk bekreftet for kjøper at han skulle holde av bilen ?

Det vil i tilfelle være tåpelig av selger fordi denne har ingenting å tjene på en slik avtale. Jeg anser det derfor som litt underlig at så faktisk har skjedd. Det selger kan ha sagt er at "prisen står til torsdag", dvs. at fremforhandlet pris gjelder.

Lenke til kommentar

Takk for svar til alle.

Nå vet ikke jeg 100% sikkert hva som ble sagt, og ingenting er skriftlig. Derfor blir det ikke gjort noe mer med denne saken.

Selger skal ha akseptert et tilbud fra kjøper om salg torsdag, forutsatt at kjøper hadde fått frigitt kapital på onsdag. Hvis dette hadde funnets skriftlig hadde det vært på sin plass å kreve salg/omlevering/kompensasjon, vil jeg tro?

Edit: Takk for link, Tardface

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Har vanskelig for å se for meg at selger hadde gått med på en avtale der han måtte holde av en bil i påvente av et hypotetisk salg, da dette ikke er noe han tjener en dritt på. Så det er meget mulig de har oppfattet situasjonen forskjellig.

At han så selger bilen når han har et sikkert salg, i steden for å vente på at en annen "kanskje" skal kjøpe den, er vel ikke så mye å lure på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ja. Nå kom det nå nettopp frem at det "sikre" salget ikke ble noe av, og selger måtte krype tilbake til han kjenningen min. Så han fikk bilen, noen tusen under først avtalt pris :)

Virker ikke helt profesjonell han forhandleren. Men mulig de ikke egentlig har så mye med det å gjøre når det er "salg for kunde".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...