Kærsten Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hei. Kan noen hjelpe meg med denne ? Lenke til kommentar
euphoria. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Begynn med å multiplisere begge sider av likhetstegnet med x. Da blir du kvitt x i nevner på venstre siden, og står igjen med x/6 på høyresiden. Derfra og ut bør det være grei skuring. 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Gang alt med fellesnevner. Også flytter dui over slik at du kun har X-er på ene siden, også deler du på begge sider med antallet X-er. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 x=9 18/x - 12/x = 4/6 Blir neste trinn. Så er det bare å trekke samme og få x alene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Begynn med å multiplisere begge sider av likhetstegnet med x. Da blir du kvitt x i nevner på venstre siden, og står igjen med x/6 på høyresiden. Derfra og ut bør det være grei skuring. Multipliser med 12x du, det er fellesnevner. Finne fellesnevner: Hva er 4x? jo 2*2*x Hva er x? jo 1*x Hva er 6? jo 2*3 Så tar du med alle: 2*2*x*1*3=12x Endret 4. november 2014 av Salvesen. Lenke til kommentar
euphoria. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Pedagogisk sett er jeg mer tilhenger av mitt tips... Må la gutten tenke litt selv :-) Det som gjør regnestykket "vanskelig" er x i nevner. Sliter han videre, kan man ta det derfra. Lenke til kommentar
Kærsten Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 Tusen takk for hjelp Siden mesteparten sa jeg skulle gange med fellesnevner. Så har jeg gjort det Da fikk jeg: 54/12X - 36/12X = 2X/12XOg så tok jeg 54 minus 36 :18/12X = 2/12XMen hva gjør jeg nå ? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Men hva gjør jeg nå ? Nå gjør du feil... Lenke til kommentar
Kærsten Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 Men hva gjør jeg nå ? Nå gjør du feil... Åh ? forklar i vei Lenke til kommentar
madammim Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Gang med 4 oppe på alle tre, forkort bort den 1. mot 4 i nevneren (slik jeg viste i mitt eksempel) Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg vil heller stå for at det skal ganges med fellesnevneren. Da får du bort alle brøkene. Det kan selvsalgt løses på andre måter, men jeg kan ikke se at det er enklere. Fremgangsmåten til å finne fellesnevner forklares i Salvesens innlegg. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Ja, det er flere måter å løse dette på. Det forsøket TS gjorde gikk litt feil... Er jo litt avhengig av hva han har lært også. Som det nevnes over her så er jo den egentlige "vanskeligheten" det at X er i nevneren. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hei. Kan noen hjelpe meg med denne ? Unnskyld at jeg spør, men hvilken klasse går du i? Jeg synes du er sleip slik du maser etter hjelp i tråd etter tråd. Du kommer aldri til å stå på eksamen hvis du ikke klarer leksene oå egen hånd. 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Begynn med å multiplisere begge sider av likhetstegnet med x. Da blir du kvitt x i nevner på venstre siden, og står igjen med x/6 på høyresiden. Derfra og ut bør det være grei skuring. Kan det bli enklere ? 1 Lenke til kommentar
euphoria. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Nei... Andre forslag her er snarveier til målet, men det virker mot sin hensikt om man ikke får med seg eleven på reisen :-) 1. Har ligningen x i nevner, bli kvitt dem. 2. Det oppnår man ved å multiplisere brøken med x (x/x=1). 3. Når du multipliserer den ene siden av likhetstegnet med en verdi, må du huske å gjøre det samme på den andre siden. Vet du hvorfor, Ole Daniel? Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Jeg finner mange gale tips som kan føre deg til feil spor. Riktige tipset finner du på Salvesens innlegg. Endret 5. november 2014 av MT-Sci Lenke til kommentar
euphoria. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Ja, vi så jo hvordan det gikk Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Ja, vi så jo hvordan det gikk Så derfor er det feil? Lenke til kommentar
euphoria. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Ikke feil, men for mange steg i ett. Det virker som at eleven må ha fokus på forståelse av hva man egentlig gjør ved løsning av ligninger - ikke få raskeste veien servert. Kjenner igjen modningsutfordringen fra mine egne barns tilnærming til ligninger det siste året... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Tusen takk for hjelp Siden mesteparten sa jeg skulle gange med fellesnevner. Så har jeg gjort det Da fikk jeg: 54/12X - 36/12X = 2X/12X Og så tok jeg 54 minus 36 : 18/12X = 2/12X Men hva gjør jeg nå ? Ble litt rot dette her. Så dette skulle du ha gjort: Finne fellesnevner(forklart tidligere)= 12x Multiplisere med fellesnevner på begge sider: (18/4x *12x/1)-(3/x * 12x/1)=(1/6 * 12x/1) Så kan du "stryke" faktorene mot hverandre: (18 * 3)-(3 * 12)=2x Gange ut og legge sammen: 18 = 2x Dele med to på begge sider: 9 = x Snu om: -x = -9 Gange med -1 på begge sider for å gjøre alt positivt: x = 9 Dette er såklart gjort alt for enkelt, en bør ikke gjøre det i så mange "steps". Om du ikke forstår hvordan jeg "stryker" faktorene i mot hverandre bør du lese deg opp på dette. Det er veldig viktig å forstå. Les også om ledd og "stryking"! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå