Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte egen nettbutikk

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet det er mange tråder ang dette men fant ingen som hadde så utrolig mange utfyllende svar.

Ønsker å starte en egen liten nettbutikk rett og slett for å få litt erfaring, litt å bedrive tiden med og kanskje tjene litt penger.

Spørsmålene mine er da:

* Må jeg opprette ENK?

* Må jeg føre regnskap?

* Hvilke rettigheter vil kunden ha i forhold angrerett o.l?

* Hvis jeg ikke trenger å betale mva hvis jeg går over en viss sum (La oss si 30.000), er det da snakk om 30.000 i overskudd etter alle utgifter (Webside, domene, nettbutikk, innkjøp av vare, o.l?

* Og div andre ting dere føler jeg burde vite som ny uvitende forhåpentligvis nettbutikk starter.

Anonymous poster hash: d4fd9...a94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, eller DA eller AS for den saks skyld.

Ja, du må føre enkel regnskap dersom du stifter ENK.

Samme som hos alle andre nettbutikker, 14 dager angrefrist osv.

Det er snakk om mva grense på 50 000kr inntekt, om du har brukt/investert 100 000kr først har ingenting å si. Altså alt som kommer inn, ikke kun overskuddet.

Lenke til kommentar

Poopadoop: DA fordrer at man er minst to deltakere.

TS:

1: Du må registrere enkeltmannsforetak, og dette må registreres i foretaksregisteret, ikke bare i enhetsregisteret, siden du skal drive varehandel. Dette koster mer penger og innebærer litt mer styr enn å bare registrere i enhetsregisteret. På grunn av pkt. 3 vil jeg anbefale å stifte AS heller enn å registrere ENK. Du trenger 30 000 i kapital, men har du ikke det bør du nok uansett ikke drive butikk. Driver du gjennom AS og følger spillereglene så er du personlig ansvarsfri overfor kreditorene - f. eks. misfornøyde kunder.

2: Ja, du må føre regnskap etter reglene om bokføringsplikt. Du er ikke regnskapspliktig i regnskapslovens forstand (plikt til å levere årsregnskap) før du har 20 ansatte eller eiendeler verd 20 MNOK.

3: Reglene for angrerett gjelder, det vil si at de har ubetinget rett til å trekke seg i 14 dager etter at de har mottatt varen. De vil også være beskyttet av forbrukerkjøpsloven, som er ufravikelig.

4: MVA-grensene gjelder omsetning, ikke overskudd/resultat.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poopadoop: DA fordrer at man er minst to deltakere.

TS:

1: Du må registrere enkeltmannsforetak, og dette må registreres i foretaksregisteret, ikke bare i enhetsregisteret, siden du skal drive varehandel. Dette koster mer penger og innebærer litt mer styr enn å bare registrere i enhetsregisteret. På grunn av pkt. 3 vil jeg anbefale å stifte AS heller enn å registrere ENK. Du trenger 30 000 i kapital, men har du ikke det bør du nok uansett ikke drive butikk. Driver du gjennom AS og følger spillereglene så er du personlig ansvarsfri overfor kreditorene - f. eks. misfornøyde kunder.

2: Ja, du må føre regnskap etter reglene om bokføringsplikt. Du er ikke regnskapspliktig i regnskapslovens forstand (plikt til å levere årsregnskap) før du har 20 ansatte eller eiendeler verd 20 MNOK.

3: Reglene for angrerett gjelder, det vil si at de har ubetinget rett til å trekke seg i 14 dager etter at de har mottatt varen. De vil også være beskyttet av forbrukerkjøpsloven, som er ufravikelig.

4: MVA-grensene gjelder omsetning, ikke overskudd/resultat.

Hei og takk for svar!

Hvor mye kan jeg ha omsettning på før jeg må registrere enkeltmannsforetak? (Altså slik at dette blir og anse som en hobby)

Hvor mye vil det koste å opprette ett ENK i foretaksregisteret og enhetsregisteret?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Der står det at enkeltpersonforetak skal registreres, men det jeg lurte på var hvorfor man må ha enkeltpersonforetak.

For å registrere at du driver med et foretak innenfor norges grenser.

Lenke til kommentar

Gjelder ikke angreretten bare dersom selger oppsøker kunden? F.eks. telefonsalg og dørsalg?

Lenke til kommentar

Gjelder ikke angreretten bare dersom selger oppsøker kunden? F.eks. telefonsalg og dørsalg?

Nei.

Du har kun angrerett ved fjernsalg og kjøp utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. Når du handler i ordinære butikker, er du prisgitt butikkens egne bytteregler.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27

Endret av iNzzain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei igjen. Ett nytt spørsmål:

Hvordan vil det fungere med skatt av denne nettbutikken?

La oss si vi har omsettet for 100.000,- og brukt 50.000,- på innkjøp og div tjenester som holder nettbutikken oppe. Hvordan skal dette da skattes? (ENK).

Hvis de 50 000 kronene som er brukt inkluderer varene som er solgt og varelageret er tomt... så skatter du 27% av fortjenesten som er 100 000 kr - 50 000 kr = 50 000 kr.

50 000 kr x 27% = 13 500 kr.

Grovt sett...

Lenke til kommentar

Hei igjen. Ett nytt spørsmål:

Hvordan vil det fungere med skatt av denne nettbutikken?

La oss si vi har omsettet for 100.000,- og brukt 50.000,- på innkjøp og div tjenester som holder nettbutikken oppe. Hvordan skal dette da skattes? (ENK).

Hvis de 50 000 kronene som er brukt inkluderer varene som er solgt og varelageret er tomt... så skatter du 27% av fortjenesten som er 100 000 kr - 50 000 kr = 50 000 kr.

50 000 kr x 27% = 13 500 kr.

Grovt sett...

Så man skatter kun profitt?

Hvordan skal dette føres opp i selvangivelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...