Gå til innhold

Hvilken dimensjon? Evt når

Brouwer

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg snakket med en venn angående dimensjoner som jeg synes er ganske fascinerende. Vi ser 2D film og 3D film - enn så lenge. Jeg ble anbefalt å lage en post her inne for å spørre mer om det.

På kino viser de film i 2D og 3D, men hvordan kan 3D være sånn som det er? Og hvilken dimensjon lever vi i? Er det 4D eller 5D? Hvorfor blir vi ikke svimle av se i dimensjonen vi er i hvis den er bedre enn 3D?

Kommer vi til å gå med briller som gir oss flere dimensjoner etter hvert?

Evt hva er fordelen med det, og hvilke ulemper medfører det?

Har googlet litt, men synes det var vanskelig å finne svar på spørsmålene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi lever i 4D, 3 dimensjoner(høyre, venstre, opp) pluss tid.

Vi kan ikke oppfatte 5 dimensjoner.

For å si det sånn, om du tar ett ark(arket er 2D), alltid lar det ligge flatt, hvordan kan du da tegne i høyden(høyden er 3D)?

Vi har samme problem med 5D, men man kan fremstille det sånn ca.

Her er en kube soom roterer med 4 dimensjoner(5 om man regner med tid)

8-cell-simple.gif

Så, man kan nok fremstille filmer i 5D på kino, men det ville nok virket som ett kunstnerisk kaos og ikke en vanlig film.

Lenke til kommentar

Vi lever i 4D, 3 dimensjoner(høyre, venstre, opp) pluss tid.

Vi kan ikke oppfatte 5 dimensjoner.

For å si det sånn, om du tar ett ark(arket er 2D), alltid lar det ligge flatt, hvordan kan du da tegne i høyden(høyden er 3D)?

Vi har samme problem med 5D, men man kan fremstille det sånn ca.

Her er en kube soom roterer med 4 dimensjoner(5 om man regner med tid)

8-cell-simple.gif

Så, man kan nok fremstille filmer i 5D på kino, men det ville nok virket som ett kunstnerisk kaos og ikke en vanlig film.

Hei! Takk for svar. Er det ikke best om filmer blir vist i 4D da? Siden det er samme dimensjon som vi er i? Eller går det ikke pga filmene ikke viser alle vinklene samtidig? Jeg skjønner ikke helt det der om filmene skulle vært i 4D, hva forskjellen mellom 3D og 4D er hvis det er film.

Ser at 5D virka litt rart ut, må være slitsomt å se film i den dimensjonen ja.

Lenke til kommentar

Så lenge tid er regnet som en dimensjon, så er 3d-film egentlig 4d ettersom tiden også går...

Edit: 4D osv. er bare antall dimensjoner, ikke hvilke.

3D er oftest høyre, venstre og opp(altså, 3 koorinater)

Om den 4. er tid(ett slags koorinat) eller ett 4. koorinat med en ny retning spørs på setting(umulig å forklare retning da dette er en rettning som ikke finnes i 3d).

. "mannen i gata" regner skjeldent tid som en egen dimensjon.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

I fysikken regner vi vel bare med 4 dimensjoner der tid er den fjerde. Alt utover dette er vel bare ubeviste teorier der de snakker om at ytterligere dimensjoner finnes, men er umulig å observere.

Disse kubene osv. er vel en blanding av både fysiske og matematiske dimensjoner.

For filmindustrien derimot (eller rettere sagt fornøyelsesparker) så har vi jo allerede helt opp til 7D-kino der de ekstra elementene utover selve 3D-filmen (det visuelle) består av ting som vind, vann, bevegelse, lukt osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...