Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ny Asus laptop hårrivende treg.. hjelp!

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne nylig: http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/skjermstorrelse/15-16-tommer/asus-r510dp-xx029h/205961.3003/

Key specs: AMD Quad-Core A8-5550M, 8 GB RAM, Radeon HD8670M Dual 2 GB, Windows 8.1

Problemet er at den er ulidelig treg og ofte tar det flere minutter (ja du leste riktig, minutter) å åpne en ny browserfane. Har aldri vært borti verre og det har tatt meg ca et kvarter (med et par restarter) å klare å skrive dette innlegget.

Har lagt ved screenshots fra task manager for CPU, minne og prosesser.

Maskinen kom med Window 8.1 og jeg har helst ikke lyst til å fjerne/reinstallere dette eller bytte med et annet operativsystem (ja, vet at det er crap sammenlignet med mye annet, men det fungerer greit for meg). Det MÅ da være mulig å få W8.1 til å fungere og jeg skjønner ikke hva som gjør at det fungerer ELENDIG. Har samme oppsett på jobb-PC og det fungerer utmerket.

Maskinen er koblet til trådløst nett, som fungerer utmerket på andre enheter (bærbare, mobiler og nettbrett - har hatt en annen bærbar tidligere som fungerte fint, så det er ikke det at det er flere enheter nå enn tidligere koblet til). Har Bredbånd 50 fra Canal Digital og speed tester viser nesten det på en annen bærbar, men på min klarte den ikke engang å kjøre!

Av og til er det som alle sperringer forsvinner og maskinen fungerer slik den skal, for eksempel nå som jeg skulle oppdatere dette innlegget. Da er alt superraskt og jeg kan åpne/håndtere flere faner og programmer/apper samtidig. Så etter en stund blir det plutselig tregt igjen. Ikke noe mønsker i dette, som at det skjer når jeg åpner/lukker spesielle programmer eller noe.

Det jeg har endret & forsøkt selv:

- kjørt alle oppdateringer fra Windows Update

- lagt til Office-pakken og installert Dropbox og Google Drive lokalt

- fjernet unødvendige programmer og apper

- deaktivert alt som ikke er nødvendig å kjøre ved oppstart (inkl. Drop og Drive)

- sjekket at strømplan er satt til høy ytelse og at strømstyring for prosessor er satt til max

Maskinen har vært treg fra jeg fikk den, og nå er det så ille at jeg rett og slett ikke får brukt den. Restart hjelper ikke.

:(

post-173058-0-49651400-1415092997_thumb.jpg

post-173058-0-38016400-1415093001_thumb.jpg

post-173058-0-05599300-1415093005_thumb.jpg

Endret av zaaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du HDD eller SSD? Kjenner en med samme problemet, der pc'en også henger seg opp i ett minutt av gangen, etter han puttet inn en SSD så fungerte alt knirkefritt :D så min anbefaling: SSD ;)

HDD her, og skulle gjerne hatt SSD om jeg hadde hatt råd. ;) Det er ikke dette som er problemet, for maskinen fungerer rett og slett ikke. Det er ikke det at den er "litt treg", den er FORJ*VLIG treg. :p Den er helt ny og med ganske bra specs (veldig bra til mitt bruk, som hovedsakelig er Office og surfing, ingen spill, bilde/videoredigeringsprogrammer eller lignende).

Lenke til kommentar

Hvis prosessorbruken som vises i vedlagte bilde er representativ for når problemet eksisterer så kan det muligens være HDD-en som det er noe tull med. Har egentlig ikke noe annet forslag. Kanskje noen andre her kan komme med noe mer matnyttig. Ellers så ville jeg sterkt vurdert å levere den inn på reklamasjon siden den er helt ny. Vet dog ikke om du har mulighet til det hvis det vil gå lang tid før du får den igjen.

Går alt tregt når det går tregt, eller er det kun nettleseren du plages med?

Lenke til kommentar

Hvis prosessorbruken som vises i vedlagte bilde er representativ for når problemet eksisterer så kan det muligens være HDD-en som det er noe tull med. Har egentlig ikke noe annet forslag. Kanskje noen andre her kan komme med noe mer matnyttig. Ellers så ville jeg sterkt vurdert å levere den inn på reklamasjon siden den er helt ny. Vet dog ikke om du har mulighet til det hvis det vil gå lang tid før du får den igjen.

Går alt tregt når det går tregt, eller er det kun nettleseren du plages med?

Godt spørsmål, skal teste andre programmer/apper når maskinen kjører veldig tregt igjen. Akkurat nå går det fint igjen... utrolig irriterende. Har veldig lite lyst å sende den inn - da må den inn til Netonnet og det kommer sikkert til å ta ukesvis. :(

Har lagt ved nytt screen shot nå som jeg bruker Chrome, IE, OneNote, Outlook og oppgavebehandling samtidig. Som sagt går det greit nå, men jeg merker at maskinen begynner å jobbe mye mer hver gang jeg åpner Chrome, så mulig det er noe tull med den. Noen som har erfaring med det?

post-173058-0-11697900-1415096449_thumb.jpg

Endret av zaaz
Lenke til kommentar

Har du prøvd å slå helt av Antivirus programvaren (AVAST)?

Det var McAfee på maskinen allerede, i dag fjernet jeg den og la inn gratisversjonen av Avast, for å sjekke om det var noe forskjell - litt usikker ennå.

Du kan jo se om det hjelper å installere 64-bit versjonen av Chrome:

http://www.itavisen.no/nyheter/nå-er-chrome-her-i-64-bit-267244

Takk! Da har jeg gjort det, håper det hjelper...

Andre tips?

Fungerer greit nå, men er fremdeles uakseptabelt tregt... tar flere sekunder å laste sider.

Endret av zaaz
Lenke til kommentar

Ja forsøk å deaktiver all "brake-ware".

En annen ting som jeg ville tenkt på/sjekket, det er konfigureringen opp mot DNS server. Det kan også være en ide å teste med google sin dns server 8.8.8.8

(Hvis dns resolver ikke virker slik som den skal så kan de gå utrolig langsomt å laste ned en webside som består av mage "delelementer" slik som for eksempel VG.)

Belastningkurvene i den første posten indikerer vel at det ikke dreier seg om noe "brake-ware" relatert men kenskje heller noe Internett linjerelatert.

Jeg ville også testet kommando "ping www.vg.no" fra dos shell og sett hvordan det kjører.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har du prøvd å deaktivere all antivirus (sanntidsbeskyttelse, brannmur, surfing, .... ALT)?

Nei, slår jeg da av alt og tester, eller må jeg restarte etc. i tillegg?

Ja forsøk å deaktiver all "brake-ware".

En annen ting som jeg ville tenkt på/sjekket, det er konfigureringen opp mot DNS server. Det kan også være en ide å teste med google sin dns server 8.8.8.8

(Hvis dns resolver ikke virker slik som den skal så kan de gå utrolig langsomt å laste ned en webside som består av mage "delelementer" slik som for eksempel VG.)

Belastningkurvene i den første posten indikerer vel at det ikke dreier seg om noe "brake-ware" relatert men kenskje heller noe Internett linjerelatert.

Jeg ville også testet kommando "ping www.vg.no" fra dos shell og sett hvordan det kjører.

Hvordan tester jeg med google sin dns server? Ikke kjempeteknisk av meg. :p

Antar du mener cmd på siste der...? Kjørte det i alle fall via den, har lagt ved screen shot av resultatet, men jeg kan ikke tyde det så der trenger jeg hjelp! :)

Er nok ikke noe feil med internetthastighet/leverandør, der fungerer alt utmerket på alle andre enheter i huset.

post-173058-0-00575000-1415139660_thumb.jpg

Endret av zaaz
Lenke til kommentar

Har du prøvd å deaktivere all antivirus (sanntidsbeskyttelse, brannmur, surfing, .... ALT)?

Nei, slår jeg da av alt og tester, eller må jeg restarte etc. i tillegg?

Har ikke AVG selv, men:

DISABLING AVG TEMPORARILY

Takk for innspill, skal teste dette i morgen.

Prøvde nettopp å lese nyhetene på sol.no og åpnet to sider, da skjedde dette (se screen shot) (og jeg går og legger meg av frustrasjon!!) :(

post-173058-0-37680900-1415140299_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ping resultatene ser litt merkelige ut. Det ser ut som om dns fungerer, slik at det ikke skulle være det.

Det ser ut til å være noe galt som gjør at noen pakker tar unormalt lang tid.

Jeg ville ha gjort to ting nå:

Det første er å slå av Windows brannmur og sett om det ga noen endring.

Så ville jeg enten ha forsøkt å kjøre en oppdatering av nettverkskort driveren og som siste utvei en komplett restore av maskinen. Det kan også være ett eller annet "spesielt" med lokalnettet som gir en unormal delay for noen pakker. Er problemet bare relatert til en PC så ville jeg forsøkt å fikse dne først.

Lenke til kommentar

Når du får så stor prosessorbelastning som dette da bør du kikke inn på hvilken prosess som skaper denne belastningen. Du bør også prøve med forskjellige browsere. (I tilfellet det skulle være en browser plugin som skapet problemet, det er jo også en mulighet.)

.. Og forresten "Windows update" som kjører i bakgrunnen, der har vi en en mulighet. Hva med å la PC stå en liten tid og "kjøre fra seg"?

Litt forskjellige forslag men problemstillingen er også litt spesiell. Bare de tingene jeg ville kjørt gjennom hvis det var min PC.

Windows update er ellers noe man bør "se" som prosesorbelastning. Hvis man stenger ned browseren og prosessorbelastningen faller til null, så bør det ikke være det som er problemet.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Ser at på det siste bildet ditt så står Disk på 96%. Er ikke dette høyt?

Kan du bytte fane til "Prosesser" så man kan se hvilke prosesser som belaster mest. Prosessorbruk på siste bildet er også på 45%, virker noe høyt det og, men umulig å si uten å se hvilken prosess som drar opp.

Lenke til kommentar

Nettverkshastigheten ser lav ut - 544Kbps er svært lavt. - ta en surfometer test for å finne hastigheten når det gjelder å bruke internet http://www.dinside.no/94158/dinsides-surfometer

Diskbruken ser for høy ut hvis det kun er fra å titte på noen websider

-> Sjekk at du ikke har fått noen virus/malware - bruk f.eks. Microsoft Security Essentials som er gratis

http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows/security-essentials-download

-> Pass også på at du ikke installererer mer enn ett antivirus produkt (det følger gjerne en (prøveversjon) med laptop'en når den er ny) F.eks. 2 stk antivirus programmer som begge scanner filer som skrives og leses til disk vil "gå i beina på hverandre" og du vil få utrolig treg ytelse...

Ser du nevner at du deinstallerte McAffee for å bruke AVAST. Brukte du da et eget de-installereings program fra McAffee? Det er viktig fordi antivirus programmer har innebygget beskyttelse mot å bli deinstallert på vanlig måte (det er nemlig det første et virus prøver på). Hvis et antivirus program ikke blir deinstallert på riktig måte så vil det fortsatt kunne være aktivt og skape ovennevnte problem.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Takk folkens, setter veldig pris på hjelp her. Det jeg har forsøkt nå:

1) Testet andre programmer uten nettilkobling med forrige innstillinger og de fungerte fint. Nettsurfing fortsatt svært tregt.

2) Slo av windows brannmur og avast helt - det hjalp! Tydelig boost på nettsurfingen, men ikke optimalt. Veldig tydelig når avast slo seg på igjen (var et alternativ om å slå automatisk på igjen etter ti minutter, gjorde det to ganger og like merkbart begge gangene).

3) Avinstallerte avast og installerte avg.

Det virker som at maskinen sliter noe med Chrome, hver gang jeg bruker den begynner maskinen å jobbe merkbart mer.

Har kjørt flere speedtester nå, lagt ved en skjermdump her. Som dere ser er nedhastigheten ELENDIG, men opp er den som den skal være. Hva tyder det på?

Videoer på Youtube i 720p kjører nå greit.

Har lagt ved skjermdump av prosesser og flere på prosessor og data - begge skyter i været når jeg starter nye tabs/surfer. På bildet ser dere første del - her har jeg sittet og skrevet dette innlegget, så kjørte jeg en liten test med å åpne flere tabs, og det går i ok fart (men bør være bedre) og da kommer toppene. Begge ligger uansett veldig høyt, som dere påpeker. Sammenlignet med jobbdataen i dag og den ligger på lave nivåer, som de skal...

Så, hva gjør jeg nå:

- Lar jeg brannmuren være av? Hvilke alternativer er det evt?

- Er det mer jeg kan teste?

post-173058-0-67582100-1415219556_thumb.png

post-173058-0-52525300-1415219566_thumb.png

post-173058-0-44642000-1415219574_thumb.png

Lenke til kommentar

Et par ting du kan teste:

1. Sjekk strømspareplanen. Sett den til Maximum Performance

2. Prøv å boote i Safe Mode med Nettverk. Sjekk om surfing går like treigt da.

EDIT:

Et par ting til:

1) start et kommandovindu (cmd) som administrator
2) skriv:

ipconfig /flushdns

og tast enter
3) reboot

Siste forslag. Prøv Microsoft:

How to reset TCP/IP

EDIT2:

Fant en ting til vha Google:

Har du noe ASUS programvare som er forhåndsinstallert, f.eks. AI suite med iNetwork Control? Isåfall stopp det

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Kikk på grafen for nettverkstrafikk. Post kurven her. Det er noe over som ser litt merkelig ut. (ADSL i motsatt retning?) Det er også noe snodig med trafikken til HD. Mon det ikke er noe datatrafikk som kjører i bakgrunnen?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...