Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mistrives i utplassering

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne postet denne under it-utdanning, men foretrekker å være anonym så håper moderatorene har forståelse for det.

Tidligere i høst fikk jeg tilslag hos en bedrift i forbindelse med utplassering gjennom skolen. Som overskriften tilsier så merker jeg nå at det ikke akkurat er noe for meg. De driver med support uten at det egentlig er så mange telefonsamtaler i løpet av dagen, men det er absolutt ikke min greie. Jeg foretrekker å jobbe for meg selv og ikke stresse hele tiden, som for eksempel et større prosjekt hvor jeg kan jobbe en stund fram mot tidsfristen. I tillegg kan jeg veldig lite data foreløpig, og jeg merker at de andre ansatte ikke er særlig behjelpelige. De kan gjøre ting for meg uten å forklare underveis. Det er ikke så lett å spørre, da dette er åpenbare og elementære spørsmål for dem som de regner med at utplasseringselever kan fra før av. En annen på jobben pleier å ”le” av meg når jeg stiller dumme spørsmål eller ikke forstår noe. Ikke noe å henge seg opp i, og jeg prøver å ignorere det, men det bidrar ikke til et godt arbeidsmiljø for min del.

Bortsett fra disse faktorene er det ting som er en gjenganger for meg nesten uansett hvor jeg er. Jeg føler meg ”konstant” sliten og trøtt, uavhengig av hvor tidlig jeg legger meg og hvor mye jeg trener. Har sjekket meg for eventuelle diagnoser hos legen. Det er dårlug luft i lokalet, noe det ikke er så lett å gjøre noe med, da lokalet liger inni et større bygg. Etter jobb må jeg som regel legge meg et par-tre timer da hodet ikke fungerer lenger. Jeg prøver å planlegge og lese meg opp når jeg er hjemme, men i kombinasjon med lekser fra skolen og andre gjøremål så rekker jeg ikke over. Dette har forresten ikke så mye med det at jeg er sliten å gjøre. Kan gå en hel uke uten å gjøre noe som helst, men jeg blir alltid like sliten.

Når det er sagt, har jeg lært mye og jeg ser absolutt nytteverdien av å være der. Det er også kort reisevei, noe som er et stort pluss. Problemet mitt er egentlig at sjefen, da han skulle velge ut sine utplasseringselever, innledningsvis kjørte flere runder med jobbintervju og håndplukket de han ønsket å ha med videre som lærling og til slutt fast ansatt. Han har nevnt dette flere ganger. Jeg tror ikke jeg ønsker å fortsette, men bør iallfall finne meg et annet sted før jeg slutter der. Vi har en ny utplasseringsperiode etter nyttår, og jeg regner med at han vil spørre meg om jeg vil være der i periode 2 også. Da vet jeg ikke helt hva jeg skal svare.

Jeg håper noen kan hjelpe meg, både med tanke på hvor jeg er nå og generelt. Det er ikke en vanskelig situasjon å være i.

Anonymous poster hash: d6db3...b27
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å ta opp problemene med sjefen?

De ansatte bør absolutt lære å vise deg, men du må nesten grave litt selv også. Jo mer du spør, jo mer vil de skjønne at du kan, evt. ikke kan.

Det beste er om du får 1 person å forholde deg til som er din kontaktperson og er ansvarlig for deg. Du kan kanskje tipse sjefen om det?

Ellers er større prosjekter og "rolig" jobbing for de litt mer erfarne, men, selv om de ikke stresser på samme måte har de gjerne mer og værre stress enn på support...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du tør, så forsøk å ta han som «ler av deg» til side og si det som det er, at dette er noe som gjør hverdagene vanskelig for deg. Kanskje mener han det ikke på den måten. Uansett er dette noe som veldig ofte hjelper.

Jeg ville også tatt en prat med sjefen din og lagt fram disse problemene for ham. Det er hans ansvar. Samtidig må du regne med å omstille deg selv litt, for å komme over denne kneika. Jeg har en følelse av at dersom du rømmer fra dette problemet, vil det dukke opp igjen et annet sted. Derfor tror jeg det er bedre at du i alle fall gjør et bedre forsøk på å løse det, enn det som fremgår av første post. Jeg antar altså her at du ikke allerede har gjort disse tingene.

Det som gjelder her, er som så ofte ellers i livet, å snakke med folk og fortelle hvordan du har det. Dette er ikke lett, selv jeg som er (vil jeg tro) ti år eldre enn deg synes ikke det. Samtidig tror jeg det er eneste måten å få et bedre liv på. Lykke til.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...