Gå til innhold

Bølge av korsfarere kriger mot vestlig demokrati og sekularitet

Anbefalte innlegg

Har legget merke til et stadig økende fenomen i det siste. Kristendommen er under stor kritikk på grunn av sin kriminelle karriere både før og nå. Men stadig oftere kommer det til uttrykk et irrasjonelt hat fra såkalte troll eller kontroversielle nettdiskutanter (og nettdiskuonkler).

Ta for eksempel en diskusjon om utmeldelse av statskirka, et tema blottet for islam. Plutselig finner noen det for godt å skrive "meld deg ut av moskeen, din terrorist". Og det skjer jo stadig oftere. Så fort man kritiserer kristendommen så vil disse ubalanserte stemmene komme med anklager om at man er muslim, terrorist eller kjemper for Eurabia.

Slik var det aldri før.

Hva er egentlig meningen me dette? Det virker som målet er å fjerne all kritikk av kristendommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig å høre det argumentet nei.

Men det er mange problemer med det. Tilsvarende kunne man sagt at Norge ikke burde valgt uavhengighet i 1905 av frykt for å havne under Danmark igjen.

Lignende har vi sett med trussler har vi sett med frykten for Soviet og kommunisme, og mange valgte å støtte fascisme på grunn av det.

Argumentet bygger på valget mellom to onder. Men i Norge idag så klarer vi utmerket vel å velge bort både pest og kolera. Vi trenger ikke amputere venstrearmen for å spare den høyre.

Et stort problem med argumentet er at det er ingen garanti for at kristendommen er beskyttende mot islam. Å bruke en dogmatisk ideologi for å bekjempe en annen hjalp ikke øst-tyskland i det hele tatt. Resultatet ble derimot motsatt, de fikk både pest og kolera. De mistet begge armene. Samfunnet ble først terrorisert av nazismen og ødelagt av den påfølgende krigen. Men etter det ble de fengslet av kommunisme i over 40 år.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på det. De fleste vil gjerne at noen andre en dem selv gjør ting. Det er bare å se når man holder på med idrett. Det er få som virkelig ønsker å ta ledelsen for noe. Det beste er at noen andre tar den avgjørelsen og heller gir deg konkrete arbeidsoppgaver.

En annen ting er at om du vil bygge en sterk, la oss kalle det, stammekultur er det viktig med "fiender". Det er ingenting som skaper et så sterkt sammhold som en felles fiende. Og helst en synlig fiende siden det gjør det lettere for alle og se hvem du er. Tenk fotballsupportere.

så, hvor vil jeg med dette vrøvlet? jo, for å bekjempe noen, verbalt eller mer handfast, så er det greit å kunne henge "fienden" på noen knagger slik at det er lettere å identifisere dem både for dine medfølgere men også slik at det er lettere å kunne peke dem ut i hverdagen.

derfor er det veldig enkelt for f.eks de kristne og peke på Muslimer og stigmatisere dem. Og selvfølgelig motsatt vei også.

Vi har, som du skriver, en økende tendens til å bli mer, i mangel av bedre ord, radikal i våre uttalelser om dem som ikke er i "vår" gruppe. Om dette er noe som egentlig har foregått i alle år vet jeg ikke. Men det er jo helt klart lettere å bli hørt nå en før mtp de mediene som vi nå kan bruke.

Lenke til kommentar

Har legget merke til et stadig økende fenomen i det siste. Kristendommen er under stor kritikk på grunn av sin kriminelle karriere både før og nå. Men stadig oftere kommer det til uttrykk et irrasjonelt hat fra såkalte troll eller kontroversielle nettdiskutanter (og nettdiskuonkler).

Ta for eksempel en diskusjon om utmeldelse av statskirka, et tema blottet for islam. Plutselig finner noen det for godt å skrive "meld deg ut av moskeen, din terrorist". Og det skjer jo stadig oftere. Så fort man kritiserer kristendommen så vil disse ubalanserte stemmene komme med anklager om at man er muslim, terrorist eller kjemper for Eurabia.

Slik var det aldri før.

Hva er egentlig meningen me dette? Det virker som målet er å fjerne all kritikk av kristendommen.

Det høres mer ut som trolling enn noe annet. Samtidig må det sies at den holdningen som du og en rekke andre utviser mot religion, som om det er en verderstyggelighet, nok fremprovoserer dette i stor grad. Om man ikke utviser noen respekt, eller ikke engang aksept, mot andre, må man forvente nøyaktig det samme tilbake. Jeg har ingen problem med ateister, men finner det lite fruktbart å diskutere med den gruppen ateister som i annenhver setning ikke klarer å dy seg fra å implisere at jeg en en idiot som tror på Gud.

Min strategi er å bare trekke meg unna og ignorere brukeren, andre kan da velge å trolle på denne måten (merk at jeg ikke kjenner til dette tilfellet spesifikt, men mener dette på mer generelt grunnlag).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Kan egentlig ikke komme på at jeg har merket så mye til dette, og jeg tviler oppriktig på at det er noen overvekt av kristne som drar inn Islam i den typen debatter. Noen har en nærmest sykelig trang til å angripe Islam ved en hver anledning, akkurat som enkelte har det ovenfor kristendommen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vrøvel, det er de kristne som har skapt vesten.

Er delvis uenig. Det er sant at kristne har holdt disse verdiene i sjakk. Men kultur messig så er vi preget av hellenismen. Gresk og romersk kultur. Kirker var på en måte mer som en sjakkbrikke som brakte det over, også har vi stadig tatt nytte av det og utforsket slikt enda mer, stadig mer radikalt siden renessansen perioden. Og da har vitenskapen tatt mer over det kulturelle fenomenet.

Lenke til kommentar

Det høres mer ut som trolling enn noe annet. Samtidig må det sies at den holdningen som du og en rekke andre utviser mot religion, som om det er en verderstyggelighet, nok fremprovoserer dette i stor grad. Om man ikke utviser noen respekt, eller ikke engang aksept, mot andre, må man forvente nøyaktig det samme tilbake. Jeg har ingen problem med ateister, men finner det lite fruktbart å diskutere med den gruppen ateister som i annenhver setning ikke klarer å dy seg fra å implisere at jeg en en idiot som tror på Gud.

Min strategi er å bare trekke meg unna og ignorere brukeren, andre kan da velge å trolle på denne måten (merk at jeg ikke kjenner til dette tilfellet spesifikt, men mener dette på mer generelt grunnlag).

Å kritisere religion er noe annet enn å ikke utvise respekt og aksept for andre.

Jeg kan ikke forstå at de som kritiserer kristendommen og islam skal bli utsatt for trolling om at man er islamist fordi man i det ene øyeblikket kritiserte kristendommen.

Det blir som om jeg ett sekund kritiserer nazismen, men i neste sekund kritiserer kommunismen, så er jeg plutselig blitt nazist i det øyeblikket jeg kritiserte kommunismen.

For meg virker det som om islam og trusselbildet av islam brukes av kristne for å øke sin makt.

Lenke til kommentar

Vesten har til en viss grad temmet Kristendommen. Kjerneverdiene i Kristendom og Islam er svært like, guder som folk må underkaste seg, ellers så. Moral har å gjøre med hvor god du er til å underkaste deg, istedenfor at fokuset rettes på hva slags konsekvenser våre handlinger har for de menneskene vi lever sammen med i våre samfunn. Men der sekularismen står sterkt, så er de etablerte religiøse organisasjonene mindre farlige, nettopp fordi de ikke har makt, eller har svært lite makt.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vesten har til en viss grad temmet Kristendommen. Kjerneverdiene i Kristendom og Islam er svært like, guder som folk må underkaste seg, ellers så. Moral har å gjøre med hvor god du er til å underkaste deg, istedenfor at fokuset rettes på hva slags konsekvenser våre handlinger har for de menneskene vi lever sammen med i våre samfunn.

Her er vi nok uenige. Som du kan lese av ordlyden, er Mat 22,37ff et av de mest sentrale Bibelversene: «‘ Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.’ 38 Dette er det største og første budet. 39 Men det andre er like stort: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ 40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.»

I Islam er det svært sentrale og gode leveregler for hvordan man skal omgås andre mennesker. Eksempelvis hjelper det ikke å be kun Gud om tilgivelse om du har gjort noen urett - du må også be dem det gjelder om tilgivelse.

Ja, begge religioner har fokus på å underkaste seg Gud. Begge religioner er også opptatt av å behandle andre mennesker bra. Dette er faktisk en svært god kombinasjon som fungerer for de aller fleste mennesker i verden. Det er ikke dermed sagt at det fungerer for deg, men jeg mistenker at å skulle underkaste seg en Gud (som jeg regner med du ikke tror finnes) friker deg såpass ut at du får en trang til å rasjonalisere.

Når kartet ikke stemmer med terrenget, bør man gjøre om kartet, ikke insistere på å legge marsjruten rett igjennom et fjell som ikke står på kartet.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

At de kristne har skapt vesten er jo en selvmotsigelse når vesten eksisterte lenge før kristendommen.

Historie og kultur er det vesten skiller seg ifra andre plasser. Derimot er midtøsten og nord afrika preget av islam. Mens i noen deler av Afrika er det afrikansk stammekultur. Og før i Amerika så hadde indianerne sin kultur før vesten (Europeerne kom, med sin levestil). Og i Asia er det vel preget av buddhisme, shintoismen med sin egne levestandard.

Livssyn kan prege en kultur. Er en grunn til at hedninger før i tiden hadde fult av gudestatuer(Men slik eksisterer ikke i Abigors verden). Men så kom skeptisismen aka(Ateisme) mer i reformasjonen i opplysningstiden og har hatt stadig større innflytelse fra den tid til nå, og i dag er det mer debatt rundt omkring dette om hvem sin nese som er høyest av alle neser :D

Men man kan se forskjeller på tradisjonske normer om man studerer historien om hva som skiller oss ifra andre land med sin kultur, som er preget av historie, livssyn. Spørsmålet er. Er de i det stadiet av skeptisismen som våre forfedre. Eller holder de sin kultur og religion mer over andre.

Men dette er selvfølgelig ikke ille hos andre kulturer eller religioner andre enn Islam. Buddhister, hinduer og jøder. Alle andre er ganske tollerante over andre og vil ikke tvinge dem til å overgi seg til sin religion.

Det er noen av de parallelle forskjellene. Så lenge ingen er kritisk imot en slik religion så vil den bare vinne mer og mer. En klok mann sa engang.

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing

- Edmund Burke

Endret av Mopi
Lenke til kommentar

Vestlig sivilisasjon har utviklet seg på tross av kristendommen, dette settet av delvis inkompatible dogmer som har vært brukt til å rettferdiggjøre alt fra tvangsarbeid, voldtekt og pedofili til tortur og folkemord. Den har holdt oss tilbake, akkurat som islam holder land i Midt-Østen tilbake i dag.

Religiøse fanatikere er de farligste som finnes, fordi de ikke trenger å begrunne sine handlinger - de bare plukker det ut av en "hellig bok". (Her kan man forsåvidt godt bruke et vidt begrep for hva som er for "hellig bok" å regne, og hvem som er "religiøs" i så måte.)

Hadde Jesus kunnet komme tilbake i dag, så ville han sporenstreks forlangt at "kristendommen" endret navn.

Lenke til kommentar

Men dette er selvfølgelig ikke ille hos andre kulturer eller religioner andre enn Islam. Buddhister, hinduer og jøder. Alle andre er ganske tollerante over andre og vil ikke tvinge dem til å overgi seg til sin religion.

Så hyggelig da for mennesker i vårt naboland som blir banket opp og drept fordi bibelen sier at de elsker feil mennesker.

Så hyggelig for barn i dette landet som ble drept av en kristenfundamentalist. Så hyggelig for alle mennesker som blir drept av jødiske terrorister.

Du lever i ignoransens slør, en forenklet verden. Det du sier stemmer enkelt og greit ikke med virkeligheten.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hyggelig da for mennesker i vårt naboland som blir banket opp og drept fordi bibelen sier at de elsker feil mennesker.

Så hyggelig for barn i dette landet som ble drept av en kristenfundamentalist. Så hyggelig for alle mennesker som blir drept av jødiske terrorister.

Du lever i ignoransens slør, en forenklet verden. Det du sier stemmer enkelt og greit ikke med virkeligheten.

HAHAHA. Joa. Kristne i Norge er som i middelalderen. Si ifra når muslimer slutter å oppføre seg som pest så kan vi kalle det en deal. Men du kan for all del være pro muslim og anti kristen. Jihadist ;)

Lenke til kommentar

Er delvis uenig. Det er sant at kristne har holdt disse verdiene i sjakk. Men kultur messig så er vi preget av hellenismen. Gresk og romersk kultur. Kirker var på en måte mer som en sjakkbrikke som brakte det over, også har vi stadig tatt nytte av det og utforsket slikt enda mer, stadig mer radikalt siden renessansen perioden. Og da har vitenskapen tatt mer over det kulturelle fenomenet.

Vel, de kristne som skapte vesten var greske og romerske kristne.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir smått ironisk å beskylde andre for å leve i "ignoransens slør, en forenklet verden" for så å prakke homohat i Russland(regner jeg med) og Breiviks terrorhandlinger på kristendommen. Stort mye mer går det vell ikke an å forenkle det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...