indahla Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 At Venstre og KrF ikke holder eller står for det de sier, det burde jo alle vite nå i 2014 vel.. med mindre man er av den litt mindre smarte kniven i skuffen da Det heter "den skarpeste kniven i skuffen", kompis 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 "Han var ikke den skarpeste kniven i skuffen". Men, hva skjer nå, når svikerpartiene har satt foten ned. Går Regjeringen for kr 350,- da, eller beholder de den på dagens nivå. Eller tør de svinge sverdet, og forsøke å beholde valgløftet på kr 500,- ??? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg like argumentet med "tap av arbeidsplasser". Skal vi følge argumentasjonen bør vi slutte å importere biler og heller bygge biler selv. Dette skaper jo arbeidsplasser, ergo bør vi gjøre dette. Samfunnøkonomisk lønnsomt? Nei dette er vel irrelevant... Uansett, kanskje vi har noe å lære av Australia? Handle for 6k uten noe som helst hazzle! Her sitter vi derimot og krangler om det skal være 200, 350 eller 500kr... Buying over the internetThings you buy over the internet will have the same rules, duties and screening processes applied as any other import. You need to know that: For goods that are worth equal to or under AUD1,000, there are no duties, taxes or charges to pay. If these goods arrive in Australia by air or sea cargo, they must have a Self-Assessed Clearance (SAC) Declaration. This will generally be taken care of by the cargo company. There is no charge for this declaration. Goods arriving by post do not require a SAC declaration. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg like argumentet med "tap av arbeidsplasser". Skal vi følge argumentasjonen bør vi slutte å importere biler og heller bygge biler selv. Dette skaper jo arbeidsplasser, ergo bør vi gjøre dette. Samfunnøkonomisk lønnsomt? Nei dette er vel irrelevant... Kom nå iallefall med ett relevant eksempel. Tenk deg situasjonen: import biler ble frigitt alle avgifter. Eller bare moms for den saks skyld. Hvordan tror du det hadde gått med bilsalget i Norge da? Lenke til kommentar
Bæder Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Skal vi følge argumentasjonen bør vi slutte å importere biler og heller bygge biler selv. Dette skaper jo arbeidsplasser, ergo bør vi gjøre dette. Samfunnøkonomisk lønnsomt? Nei dette er vel irrelevant... Bilproduksjon er noe jeg er enig i at man kan satse på(ELBILER) samt eksport av elektrisitet. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg like argumentet med "tap av arbeidsplasser". Skal vi følge argumentasjonen bør vi slutte å importere biler og heller bygge biler selv. Dette skaper jo arbeidsplasser, ergo bør vi gjøre dette. Samfunnøkonomisk lønnsomt? Nei dette er vel irrelevant... Kom nå iallefall med ett relevant eksempel. Tenk deg situasjonen: import biler ble frigitt alle avgifter. Eller bare moms for den saks skyld. Hvordan tror du det hadde gått med bilsalget i Norge da? Vi hadde fått en mye nyere og tryggere bilpark som en følge av økt nybilsalg. Inntektene til staten hadde derimot gått ned. Men det er ikke det jeg peker på. Jeg peker på det enkeltstående argumentet med 10k arbeidsplasser som går tapt som følge av tapt konkurransevne. Dette er i mine øyne et håpløst argument. Om målet i seg selv er sysselsetting og ikke verdiskapning kan vi derfor satse på industri som ikke er konkurransedyktig(bil industri) og dermed skape flere arbeidsplasser. Eller vi kan sette 10k arbeidere til å sy puter istedet for å importere maskinsydde puter fra Polen. Tap til staten ved høyere grense vil trolig uansett være minimalt. En høyere grense vil også være solidarisk da vi støtter økonomiene til land som er mye fattigere enn oss. Rart KRF og Venstre ikke blir med på dette... 1 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Vi er jo ganske så rimelig sammenliknet med andre land på elektronikk, så da får man heller ha dårligere kalkyle på småtinga og prise seg mer riktig med resten av Europa på tv'er, vaskemaskin etc. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg likte australiernes tilnærming godt jeg. No frills. Lite byråkrati å betale for masse småarbeid med avgiftsbehandling. Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Lenge leve NORSKE arbeidsplasser! Lenke til kommentar
G Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Man finner sannsynligvis andre jobber innen rimelig tid om man er en oppegående og et arbeidsomt menneske? Jeg har vanskelig for å tro noe annet. Norge går vel ikke så dårlig som folk her i tråden vil ha det til, ihvertfall ikke enda. Det er vel fremdeles enkelte bransjer man ikke klarer å finne nok folk til vel? Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Jeg likte australiernes tilnærming godt jeg. No frills. Lite byråkrati å betale for masse småarbeid med avgiftsbehandling. Forskjellen der er at dei har mellom 0 og 10% sales tax sammenligent med våre 25%. Det gjør ting litt mindre utslagsgivende. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Dette glosser jo bare over detaljene. Venstres forslag er mye bedre enn regjeringens. Regjeringen foreslo 500kr inkl frakt. Venstre foreslår 350 eksl frakt. Og i tillegg vil Venstre få på plass en selvfortollingsordning på nett sånn at fortollingsgebyret forsvinner. Står ikke noe i Venstres alternative-statsbudsjett at 350 skal være eksl. frakt. Eller hvor har du lest/hørt det? Ang. selvfortolling så ville jo det vært fint. De skriver (sitat) Samtidig foreslår Venstre at det bevilges 10 mill. kroner til Skatteetaten slik at etaten kan etablere en Nettbasert løsning for selvfortolling og innbetaling av moms og eventuell toll for forsendelser over 350 kroner. Dette vil medføre at Postens gebyr (som fra Postens side er satt til 140 kroner i 2015 for forsendelser med en verdi mellom 200 og 1000 kroner) i realiteten blir overflødiggjort. Dette er egentlig en ordning man hadde før. Jeg var iallefall registrert på tollvesenets TWINN som det het, der man kunne selvfortolle å innbet. moms på pakken. Var vel rundt år 2003- 2004(?) når jeg benyttet det et par ganger. Generelt sagt, -kan man ikke bare blåse støvet av TWINN, trenger ikke engang bruke 10 mill. på å finne opp nytt system? 3 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Jeg handler en del på Ebay, men har i større grad valgt å handle i fysiske norske butikker. Biltema, Jula og delvis Clas Ohlson kan ofte konkurrere med samme pris som på Ebay på en del småvarer som div kabler m.m. Jeg har etter hvert blitt positivt overrasket over norske fysiske butikker her. Bare noen eksempler for siste to måneder der jeg har betalt samme pris i norsk butikk, som billigste på Ebay, eller faktsik billigere enn på Ebay (billigste pris på ebay med sending). Nevner da bare det jeg har kjøpt i det siste: Oppladbare batterier samme type, merke og kapasitet: Mer enn halv pris i butikk vs Ebay (kr 29 vs 119) HDMI kabel: Lik pris butikk vs Ebay (29 kr) Varsler for oversvømmelse i kjeller: Samme pris på Ebay vs butikk (kr 49) Poenget mitt er at på småvarer så taper ofte prisene på prisjakt.no og prisguide.no fordi det er billigst i fysiske kjedebutikker. Nettbutikker for ofte et en tillleggspris på plukk og sending, som gjør at kun småvarekjøp ikke lønner seg. Jeg handlet mer på nett for 10 år siden, enn i dag. Selvsagt vil man finne butikker som tar overpris på mye, akkurat som på Ebay. Poenget mitt er at man lurer seg selv med å tro at "alt" er billigere på Ebay, samt at man får varen med en gang i fysisk butikk og kan reklamere på småting. På større brunevarer så har vi veldig bra priser i Norge, bedre enn f.eks. Sverige. En del svensker handler TV m.m. i Norge. Endret 5. november 2014 av plankeby Lenke til kommentar
G Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Min erfaring er at man må ut på internettet for å finne alskens ting man trenger. Ofte er butikkene så avspiste med antall varer, pga. av de stort sett satser på et minimalistisk vareutvalg og at det estetiske står i høyesete. Estetikken, og motviljen til å tilby det lille ekstra vareutvalget ødelegger alt. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 Høyre, Venstre og FrP's valgløfte var 1000 kroner, KrF 400 kroner. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/netthandel/tilbakebetaling-av-utenlandsk-merverdiavgift/ Så MVA. må være over kr 100,- for at man skal få det refundert. Pluss man må gjøre seg umake å levere inn noe papirarbeide, ikke sant? Jeg ser ikke relevansen til mitt innlegg (som du svarte på), der jeg klart og tydelig skrev at det finnes utenlandske nettbutikker som ikke krever inn merverdiavgift (MVA), og dermed er det heller ikke aktuelt å få tilbakebetalt utenlandsk merverdiavgift ETTERSOM DENNE IKKE ER BETALT I UTGANGSPUNKTET, ikke sant? 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 6. november 2014 Del Skrevet 6. november 2014 (endret) Men, om de hadde laget en lov som utenlandske butikker må forholde seg til for å selge til nordmenn, hadde det vært en løsning, eller ødelegger eller hjelper EØS oss der? F.eks. at de utenlandske butikkene forpliktet seg til å gjøre alt det byråkratiske arbeidet, slik at norsk kunde og norsk stat slapp dilldallet.. Et godt alternativ kunne vært at staten fikk fingeren sin ut av ræva, og sånn sett gjorde "alt" mye mindre byråkratisk på en helt annen tilnærming. Endret 6. november 2014 av G Lenke til kommentar
neutral22 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Forbanna irriterande dersom Venstre/KRF klarer å true igjennom dette og. Momsfritaket på 200 kroner var gode greier i 1975. De hadde ikkje trengt å "auke" det til 400 kr. Alt eg skulle likt sett gjort var å prisregulere de 200 kronene frå '75 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Mulig utfall: Grensen endret fra 200 kroner pluss porto til 350 kroner inklusive porto. Da er det i praksis en innstramming, der mange varer, spesielt brukte varer, vil gå fra å være under til over. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 (endret) 70 Ny grense for avgiftsfri import settes til 350 kroner inkl. frakt og forsikringskostnader http://www.dinside.no/931610/momsgrense-paa-grensa-til-juks Told you so: Mulig utfall: Grensen endret fra 200 kroner pluss porto til 350 kroner inklusive porto. Da er det i praksis en innstramming, der mange varer, spesielt brukte varer, vil gå fra å være under til over. Det var den mest åpenbare bløffen, så da blir det faktisk sånn. Alt som kommer ut av politikere i valgkamp er bløff: - Høyre vil heve grensen, til 1.000 kroner. - Venstre vil heve dagens grense til 1.000 kroner. - FrP vil heve grensen for moms- og tollfri netthandel til 1.000 kroner. - KrF: I deres alternative budsjett har de foreslått en fordobling av beløpet, til 400 kroner. – Vi har programfestet at vi vil øke dette beløpet, forteller partileder Knut Arild Hareide i KrF til DinSide. Alle fire partiene lovet høyt og herlig at de skulle øke grensen. De hadde full mulighet til dette, men løper næringslivets ærend, ikke velgernes. Overhodet ikke overraskende i et lobbykrati. Din Side demonstrerer hvordan den nye regelen rammer netthandelen: Slik må du handle på utenlandske nettbutikker med den nye grensa:Sjekk at varen koster under 350 kroner. Legg varen i handlekurven og gå gjennom bestillingsprosessen for å få opp totalpris med frakt. Sjekk at dette ligger under 350 kroner. Om så er: Bestill. Om ikke: Prøv igjen. Endret 21. november 2014 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå