Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Splitter ny PC, ustabil FPS

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bestilte denne PCen 11. september, og etter mye internt rot hos Komplett ble den hentet 9. oktober. Alt er det samme som det står der foruten operativsystem, valgte det helt bort og installerte dette selv :no:

I tillegg bestilte jeg denne skjermen

Dette har jeg nå gjort 2 ganger i håp om å fikse problemet:

Installert Windows 7 Ultimate 64bit

Brukt timer på å installere alt Windows Update sier er viktig eller anbefalt.

Angående drivere installerte jeg først alt herifra (hadde lastet ned ethernetdriver på harddisk) deretter brukte jeg Driverpack Solution Online til å installere det som manglet.

Andre gangen uten å installere noe annet installerte jeg League of Legends, prøvde dette med alle instillinger så lavt som mulig og ingen program i bakgrunnen. Allikevel faller FPSn min til omtrent 5-10 i flere sekunder om gangen. Samme skjer med World of Warcraft, alt lavt.

Jeg vet ikke om dette problemet skyldes software eller hardware. Om det er software har jeg gjort noe galt. Komplett bygde PCn, og jeg så ingen skader på den etter at jeg hadde hentet den men siden de ikke fikk installert operativsystemet fikk de ikke testet den eller noe. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre, og begynner å bli en del frustrert.

Tok noen bilder av innsiden av PCn med mobilen, men det var vanskelig lys og ble ikke så bra kvalitet. Jeg vet ikke om noe ser merkelig ut der inne utifra oppsettet, har bare sett om alle ledninger sitter fast. Link her

Om noen har noen idéer til hva jeg kan gjøre blir jeg ekstremt glad.

Takk på forhånd

-Aksel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har VGA kabel siden det var det som kom med. Når jeg prøver å bruke HDMI til skjermen får jeg ingen signal, men dette funket til en TV. Har ikke tuklet noe med hovedkortet, er akkurat slik den var når Komplett sendte den. Finner ingen logg av hvilke drivere jeg installerte.

På enhetsbehandling er det én ukjent enhet, eneste informasjon jeg finner om den kan dere se på dette skjermbildet

Rrrvfgb.png

Endret av Mann- sulten
Lenke til kommentar

Start med å koble HDMI til skjermkortet, ikke hovedkortet. Du må mest sannsynlig bytte "kanal" på skjermen for å se etter signaler på HDMI-porten.

Så sjekker du om du har siste versjon av drivere til nVidia skjermkortet ditt.

Du bør også sjekke hvilken versjon du har på BIOS. Ser at det har kommet etpar nye versjoner siste tiden

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om DriverPack Solution jeg. Så shady ut

Driveren du mangler er vel USB 3? Gitt at førsteposten din viser korrekt informasjon om din hardware henter du drivere til dette her:

http://www.msi.com/support/mb/Z97G55_SLI.html#down-driver

Der finner du forøvrig nesten alle drivere du trenger.

Prøv følgende:

1. Skaff deg en HDMI kabel (funker fint for 60hz 1080p gaming). Alternativt en DVI. Denne skal i skjermkortet, ikke hovedkortet.

2. Last ned nye drivere til ditt skjermkort her:

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

(Velg Geforce 700 Series --> GTX 770 --> Og så din versjon av windows. Legg filen en plass du finner den).

3. Installer og kjør denne for å bli kvitt skjermkortdriverne du har i dag:

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Denne skal ta deg til safeboot automatisk og kvitte seg med all gammel morro. Sørg for at du nå ikke er tilkoblet internett lenger (ta ut nettverkskabel).

4. Når avinstallasjon er ferdig så booter vanlig windows igjen. Installer nå driverne fra punkt 2 (du ønsker nå å ikke være tilkoblet internett, for å unngå at windows update legger inn drivere for deg).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvordan oppdaterer jeg BIOS? Så her at det er kommet en versjon 22. september, altså etter at jeg bestilte dataen.

Gjorde som du sa Kyrre, og bruker nå HDMI. Er vanskelig å si om det blir bedre fordi det virker som det er bra 5-10 minutter etter at jeg starter dataen. Men etter det er det lav FPS igjen. Hvis jeg bare reinstallerer Windows helt på nytt igjen, de eneste driverene som trengs å installeres er diverse for hovedkortet og skjermkortet? Ingen andre komponenter som trenger drivere?

Er forresten ingen gule utropstegn på enhetsbehandlig nå.

Lenke til kommentar

Les i manualen til hovedkortet ang oppdatering av bios. Det er garantert en nyere versjon til deg, og dato du kjøpte betyr ikke noe ifm dette.

Det du skriver vedr drivere er korrekt. Begynn gjerne på nytt. Husk å last ned nettverkskort drivere før du reinstallerer og ha disse klar på en minnepinne.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Du kan jo sjekke hvor mye belastning skjermkortet får , enkleste måten å gjøre dette på er å feks sjekke det via et verktøy som feks MSI afterburner , ser du at det er unormal belastning der så kan det være at du har problemer med Malware på pcen din.

Tipper driver-greia som er brukt her er malware ja

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg har aldri hørt om programvaren der , det har dog blitt stadig vekk et større problem at det nå finnes mange programmer der ute som ser ut til å være helt legitime , blir testet på forskjellige websider osv , noe som mange kan falle for.

Her må TS uansett sjekke for Malware så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Installerer bare Windows på nytt, og laster ned fra hjemmesidene til hovedkortet og skjermkortet. Når det gjelder Driverpack Solution hadde jeg lest flere ganger på Reddit hvor enkelt det er å installere drivere, men jeg blir nok ikke å bruke det igjen.

Brukte MSI Afterburner og hadde det i bakgrunnen mens jeg spilte i 10 minutter. Eneste som virket rart var at CPU-temperaturen tydeligvis gikk fra 50C til 100C på 30 sekunder, mens viftene bare gikk fra 30% ytelse til 35%. Det er andre utslaget på grafene nedenfor. Første utslag startet jeg bare spillet, skrudde alt på ultra og avsluttet det. Deretter økte jeg pollingen fra 1000ms til 10000ms og startet å spille igjen. Hadde en stabil 30 fps på World of Warcraft i hovedbyen som er bedre en tidligere. Men dette endrer seg ikke uansett grafikkinnstillinger.

e453Qng.png

Lenke til kommentar

Kan spille WoW med stabil FPS nå, men ikke Borderlands: The Pre-Sequel. FPSn er perfekt i 1 sekund, så hakker det et par frames og repeter. Lik uansett innstillinger. Slik var det også før men mye verre.

Ser på MSI Afterburner etter at jeg reinstallerte Windows det samme som før, at CPU-temperaturen er kjempehøy mens vifta ikke øker så mye, fikk kanskje maks 50% ytelse fra vifta mens jeg spilte. Når jeg kjenner på hvordan vifta er montert er de to festeanordningene til venstre løse. Vet ikke om Komplett har brukt noe kjølepaste heller.

Endret av Mann- sulten
Lenke til kommentar

Du har vel stockvifta? Det er noe DRITT! fra ende til annen.

Stapp i denne https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097

Stock vifta har termisk pasta på seg, så Komplett har nok brukt dette. Problemet med denne vifta er 1. Den er vondt å feste (jalla mekanisme som du ser..) 2. Den kjøler elendig 3. Den bråker.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kom PCen i den forfattningen den er i nå? I så fall ville jeg rett og slett hevet kjøpet, og krevd pengene tilbake. Har hørt mye negativt om komplett sine ferdig bygde PCer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...