hjefre Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Fredag var jeg så idiot å fylle 8 liter bensin på min passat tdi. Tanken er på 70 liter så jeg fylte den opp med diesel etter å ha snakket med Møller + noen andre verksteder. De mente at det skulle gå greit. Jeg har kjørt billen ca 10 mil nå og merker ingen ting men jeg har problemer å starte når bilen er varm ( Den starter etter ca 3-5 sekunder ). Når bilen er kald starter den helt fint. Håper noen genier kan svare meg på dette. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Fredag var jeg så idiot å fylle 8 liter bensin på min passat tdi. Tanken er på 70 liter så jeg fylte den opp med diesel etter å ha snakket med Møller + noen andre verksteder. De mente at det skulle gå greit. Jeg har kjørt billen ca 10 mil nå og merker ingen ting men jeg har problemer å starte når bilen er varm ( Den starter etter ca 3-5 sekunder ). Når bilen er kald starter den helt fint. Håper noen genier kan svare meg på dette. Hva med å ringe møller siden de mente på at det skulle gå helt fint? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Fatter ikke hvordan noen kan mene at det skal gå bra? Jeg hadde aldri tatt sjansen, men når du først har kjørt er skaden uansett gjort... At den ikke starter når den er varm kan være andre grunner til enn feilfylling. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Kjør den så tom som mulig før du fyller opp igjen. Så får du ut det meste, og da vil jeg tro den blir som "normal" igjen. Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Har snakket med Møller igjen og de syns det er rart. Mekonomen sa det samme. Jeg må ikke finne på å kjøre motoren tom . Jeg skal etterfylle tanken i minst 2 uker. Bensinen ligger nemlig øverst i tanken. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 "Problemer med å starte bilen, starter etter 3-5 sekunder" Jeg vet ikke helt.. PROuser har et bra svar til deg. Etterfylle tanken i minst 2 uker, hva har du tenkt til å gjøre etter det? Er ikke vits å spekulere på hva annet som kan være galt når du kjører på den drivstoffblandingen der. Kjør i 2 uker og bump tråden hvis problemet fortsatt er der. Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Svaret til Prouser er stikk i strid med det alle har sagt til meg og det er dessuten ulogisk. Poenget er at mye av bensinen ligger i toppen av tanken. Diesel er tyngre enn bensin.Det man ønsker er å tynne ut mest mulig før bensin ikke er på et skadelig nivå lenger. Der for skal jeg etterfylle hver dag i 2 uker. Men takk for svar:) Jeg er jo mest redd for at jeg har ødelagt noe allerede så vi får se om jeg bestillingen av golf hybrid kommer fortere enn jeg hadde tengt . Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/teknisk-om-bilen/feil-drivstoff-kan-bety-katastrofe/ NAF sin anbefaling er noe anderledes, men det fremstår som om at de forestiller seg at tanken er full, i motsetning til deg, som har fylt en brøkdel. Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/teknisk-om-bilen/feil-drivstoff-kan-bety-katastrofe/ NAF sin anbefaling er noe anderledes, men det fremstår som om at de forestiller seg at tanken er full, i motsetning til deg, som har fylt en brøkdel. Ja ganske dårlig forklart men det ville være problematisk for NAF å publisere f.eks at 5 prosent bensin er greit. Jeg får feks ikke skriftlig fra Møller at 10 prosent som i mitt tilfelle er greit. I de aller felste tilfeller er det greit men ikke alltid. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Bensinen ligger ikke i toppen av tanken din, den har blandet seg med dieselen for lengst. Diesel har høyere tetthet enn bensin, men det stopper ikke disse fra å blande seg sammen da begger er upolare forbindelser. Hva som havner på toppen og bunnen i en mix er avhengig om forbindelsene blander seg med hverandre i første omgang. Fyller du vann (polart) på tanken så vil det ikke blande seg med bensin/diesel (upolart) og vannet vil legge seg nederst pga høyere tetthet. Etylenglykol som du bruker i frostvæske i radiatoren har ca 10% høyere tetthet enn vann. Disse blander seg sammen og da har du ikke noe som ligger øverst og nederst, du har en blanding som er lik over hele. Ellers hadde glykolen lagt seg nederst og vannet øverst og alle i Norge hadde endt opp med sprukket radiator i løpet av vinteren. 2 Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 3. november 2014 Forfatter Del Skrevet 3. november 2014 Ja og nei . Konsentrasjonen av bensin er lavere på bunnen enn på toppen selv om det er en homogen løsning. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 (endret) Støtter E.C. Fyll opp tanken hyppig, primært med diesel denne gangen. Og så er det mye rart man legger merke til når man hører etter. Nye lyder og lengre tid på starteren. Ofte sitter det mellom øra og ikke i motoren. Med mekanisk innsprøyting hadde jeg helt på litt totaktsolje, men hvis ikke Møller foreslo dette, så la være. Ole Endret 3. november 2014 av Ole3 2 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Ja og nei . Konsentrasjonen av bensin er lavere på bunnen enn på toppen selv om det er en homogen løsning. Kan du bestemme deg? Homogen betyr lik over hele fjøla. Da kan du ikke ha litt mer på ett av stedene. Da er det ikke lenger homogent. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Personlig vil jeg nok tro at det meste av skaden som kan oppstå har allerede skjedd , det er trolig fortsatt bensin i tanken men er du flink til å jevne den ut så vil det gå bra , du kan jo selvsagt ta med en 10liters bensinkanne og fylle den helt opp for å så regne ut når du må fylle på og hvor lenge det tar. 70 /7 = 10% Denne 10% kan altså fordele seg trolig litt , la oss si 50% , det betyr at for 7 liter bensin så har du kanskje kvittet deg med omtrent 0.25L , siden du også må fylle på litt hele tiden så vil den resterende bensinen trolig forsvinne omtrent når du har nådd en fyllingsgrad på 140 til 210 Liter. ( 2.5 Liter per tank). Personlig hadde jeg trolig begynt å slappe av når bilen har kommet opp i 140 liter. Dette er ikke i nærheten av å være et riktig regnestykke men omtrent sånn jeg kan se for meg at det går. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Det største problemed med bensin på dieselbiler er vel mangel på smøring. Rart du ikke fikk beskjed om å kaste inn 0,3-0,4l to-takts olje eller noe. Det tror jeg nesten jeg ville gjort uavnhengig av hva dem sa hos Møller... Endret 4. november 2014 av Sovehest Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Hvis det er en moderne bil med partikkelfilter og full pakke er totaktsolje en fin måte å ødelegge på. Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 Hvis det er en moderne bil med partikkelfilter og full pakke er totaktsolje en fin måte å ødelegge på. Ja det var det verkstedene sa og. Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 Ja og nei . Konsentrasjonen av bensin er lavere på bunnen enn på toppen selv om det er en homogen løsning. Kan du bestemme deg? Homogen betyr lik over hele fjøla. Da kan du ikke ha litt mer på ett av stedene. Da er det ikke lenger homogent. Er ikke så god på fagtermen men istedet for å diskutere dette med meg så får du google litt. Alle verkstedene og folka sier det samme om dette Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Vel, som kjemiker så syntes jeg at det var meget rart at det ikke ville blande seg. Jeg pratet også med noen folk på jobben og de var enige der. Så jeg har faktisk tatt og blandet bensin og diesel idag og de blandet seg ikke like lett som jeg trodde. Etter en del blanding så er det meste blandet sammen, men det ser ut til å legge seg en liten hinne øverst som er mest sannsynlig noe fra bensindelen. Muligens så er det noen tilsetninger i bensinen. Så det ser faktisk ut til å være mulig å suge opp en del bensin fra toppen om man har feilfylt. Flasken står på pulten mkn så jeg får se om hinnen øverst er fortsatt der i morgen. Lenke til kommentar
hjefre Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Vel, som kjemiker så syntes jeg at det var meget rart at det ikke ville blande seg. Jeg pratet også med noen folk på jobben og de var enige der. Så jeg har faktisk tatt og blandet bensin og diesel idag og de blandet seg ikke like lett som jeg trodde. Etter en del blanding så er det meste blandet sammen, men det ser ut til å legge seg en liten hinne øverst som er mest sannsynlig noe fra bensindelen. Muligens så er det noen tilsetninger i bensinen. Så det ser faktisk ut til å være mulig å suge opp en del bensin fra toppen om man har feilfylt. Flasken står på pulten mkn så jeg får se om hinnen øverst er fortsatt der i morgen. Kult at du forsket litt på det:) Så da har du bevisst at det bør etterfylles gjevnlig en stund etter en slik feilfylling har skjedd hvis ikke det løses helt opp imorgen da Endret 4. november 2014 av hjefre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå